پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

مازندران برای جذب سرمایه‌گذاری نیازمند تامین زیرساخت است

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایرنا، حسین حسن‌نژاد در آیین کلنگ زنی دو واحد گازی نیروگاه شهید سلیمی نکاء، از برق به عنوان یکی از زیرساخت های مورد نیاز یاد کرد و افزود: متاسافنه مازندران در تامین نیاز استانی به برق با کمبود مواجه است و تا زمانی که زیرساخت های استان به طور کامل تامین نشود، نمی توان برای جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی امید چندانی داشت.
وی بر ضرورت همکاری و همراهی همه مسئولان مرتبط برای تکمیل و تامین زیرساخت های مورد نیاز در استان برای جذب سرمایه گذاری خصوصی تاکید کرد و گفت: خوشبختانه با همت داخلی تامین زیرساخت ها امکان پذیر است.
بر اساس آمار رسمی اعلامی از سوی شرکت برق منطقه ای مازندران، این استان با کمبود حدود یک هزار مگاوات برق در فصل گرم سال مواجه است در حالی که در فصول دیگر تولید اضافی دارد.

میزان تولید برق در مازندران بیش از ۲ هزار مگاوات در روز و میانگین مصرف هم در سه فصل بهار، پاییز و زمستان حداکثر یکهزار و ۸۰۰ مگاوات است ولی در فصل تابستان به بیشتر از سه هزار مگاوات برق نیاز است.

برای تامین برق مورد نیاز مازندران ایجاد نیروگاههای مقیاس کوچک در دستور کار وزارت  نیرو قرار گرفت و طی یک سال گذشته ۹ نیروگاه مقیاس کوچک با ظرفیت تولید ۱۳۹ مگاوات برق توسط بخش خصوصی در مازندران ایجاد و وارد مدار تولید شد. بر اساس تعریف، مجموعه‌ای از دستگاه‌ها یا تأسیسات تولید برق را که اتصال آن به شبکه توزیع محلی از نظر فنی امکان‌پذیر بوده و ظرفیت عملی تولید آن در محل اتصال به شبکه توزیع از ۲۵ مگاوات بیشتر نباشد، مولد مقیاس کوچک می‌نامند.

حفظ زمین‌های طبیعی و کشاورزی، کاهش مصرف گاز برای چرخاندن ژنراتورها درحد نیاز به گاز خانگی، تولید و مصرف در محل و نیاز به سرمایه گذاری اندک از مزیت‌های نیروگاه‌های مقیاس کوچک است که سبب افزایش استقبال سرمایه گذاران بخش خصوصی داخلی و خارجی در استان‌های شمالی شد.

ساخت دو واحد گازی در نیروگاه شهید سلیمی نکاء با ظرفیت ۳۲۴ مگاوات هم با هدف تامین برق مورد نیاز مازندران امشب آغاز شد. قرار است ساخت دو نیروگاه گازی دیگر نیز تا پایان سال در شهرهای سرخرود و محمودآباد با ظرفیت ۵۰۰ مگاوات شروع شود.

بی اثر کردن تحریم با توان داخلی 
معاون استاندار مازندران همچنین با ابراز خرسندی از توان بالای فنی و مهندسی در داخل کشور و بخصوص در حوزه ساخت نیروگاههای سیکل ترکیبی گفت:  ما می توانیم با بهره گیری از توان فنی و مهندسی نیروهای جوان کشور تحریم ها را بی اثر کنیم.
حسن نژاد افزود: بی اثر کردن تحریم ها ، صرفا با تامین نیازمندی های کشور از راههای مختلف  نمی تواند بار معنایی درستی را به دنبال داشته باشد و این فرایند زمانی رنگ عملی می گیرد که ما بتوانیم بخشی از نیازهای اساسی کشور را در داخل تولید کنیم.
وی تاکید کرد: استفاده بهینه از منابع داخلی باید بیش از ایجاد ذخایر تولیدی جدید مد نظر قرار گیرد و تلاش اصلی ما هم باید حفظ منابع موجود و مصرف بهینه داشته باشد.

/۱۶۵۴/۶۹۸۲  

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.