پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

مازندرانی‌ها در سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) سوگواری کردند

0

همزمان با سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) آیین عزاداری در بیش از پنج هزار مسجد ، حسینه و تکایای شهرها و روستاهای مازندران طی شب گذشته و امروز چهارشنبه برگزار شد و فاطمیون دیار علویان در سوگ دخت نبی مکرم اسلام سینه زنی و نوحی خوانی کردند.
بر اساس اعلام هیاتهای عزاداری ، عصر امروز نیز شام غریبان شهادت حضرت فاطمه (س) با عنوان ” بانوان فاطمی ” در برخی شهرهای این خطه شمال کشور به خصوص در گلزار شهدای گمنام و بیش از ۲۵۰ امامزاده و بقاع متبرکه استان برگزار می شود.
همچنین در برخی شهرهای استان مازندران در سالروز شهادت دخت پیامبر اکرم (ص) ، بانوان با پهن کردن سفره های نذری و صلوات در قالب جلسات عزاداری زنانه  و همایش سوگواره ” کوثر ولایت ” به نوحه خوانی و عزاداری کردند.

بیوت علمای مازندران نیز طی شب گذشته و صبح امروز میزبان عزاداران در مناطق مختلف بود که شرکت کنندگان علاوه بر سینه زنی و زنجیرزنی ، به سخنرانی وعاظ گوش فرا دادند.

درباره روز شهادت حضرت زهرا (س) روایات و نقل‌های تاریخی مختلفی وجود دارد. در ایران روزهای ۱۳ جمادی‌الاول و سوم جمادی‌الثانی به عنوان روزهای احتمالی‌ شهادت حضرت زهرا (س) معتبرتر تشخیص داده شده است . مردم مازندران مراسم عزاداری در این دو مناسبت را از ۱۰ روز قبل  شروع می کنند و به همین دلیل هم فاطمیه دارای دو دهه اول و دوم است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.