پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

ماجرای گذر عمر در ” ما دلشدگان”

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایرنا، همیشه گفتن و می‌گویند که از تجربه بزرگان باید استفاده کرد و درس گرفت و در این میان کتاب به عنوان یکی از همین ابزار انتقال تجربیات به نسل‌های بعدی به شمار می‌رود که با هنر نویسندگی چاشنی می‌گیرد تا مورد پسندتر و قابل هضم تر قرار بگیرد.

اینکه در کتاب از چه شیوه‌ای برای فهماندن و انتقال تجربیات استفاده می‌شود نیز خود مساله اساسی به شمار می‌رود و هنر نویسنده در این است با شناخت وضع موجود در زندگی دور و برش و شناخت نسل‌ها از ابزارهایی که در نویسندگی در اختیار دارد استفاده بکند.

موضوعی که سید تقی عمادی در کتاب تازه نشر یافته‌اش به نام “ما دلشدگان ” سعی کرده به آن بپردازد و با استفاده از ابزار اشعار آن‌هم سبک‌های قدیم همچون غزل و سبک جدید آن‌هم شعر نیمایی تلاش می‌کند تا تمامی آحاد جامعه را در ورق خوردن کتابش که به نوعی کتاب زندگی اش نیز هست همراه بکند.

ما دلشدگان حاصل سال‌ها دل نوشته و گفتمان نویسنده‌اش در خصوص مسائلی که در زندگی روزمره او و یا اطرافیانش می‌گذرد، است و او تمامی این نوشته‌ها که برخی از آنها به سالهای قبل از ۱۳۵۷ نیز بر می‌گردد را در یک کتاب جمع بندی کرد و در اختیار علاقمندان قرار داده است.

عمادی یا همان که تخلص شعری اش با عماد و خُرم گره خورده است در بخش نخست کتابش که با عنوان همان نام کتاب “ما دلشدگان ” است که در آن ۲۶ شعر به سبک غزل قرار دارد.

نویسنده در بخش دوم کتابش که با عنوان چند شعر در ماه‌های پایانی سال بازنشستگی است روی سخن خود را به سمت آنهایی می‌برد که سالهای عمرشان را پشت سر گذاشته‌اند و آنچه از سرگذشت زندگی است را با زبان شعر در میان می‌گذارد.

حتی کوچک‌ترین و عادی‌ترین مساله زندگی روزمره را در قالب شعر مطرح می‌کند و اینکه چطور این روزها می‌گذرند آنجائیکه در شعرش از “سی دی نام می‌برد و می‌گوید:

سی دی آمد و دل میل رهایی دارد

بال پرواز عقابان هوایی دارد

از بلندای جهان بوی بشارت آمد

مرغ گلزار سر نغمه سرایی دارد

و یا آنجایی که از رفتن شب می‌گوید:

شب گذشت و آسمان از ساقی اش ساغر گرفت

ساغر از لعلِ لبِ، خورشید خوش منظر گرفت

آفتاب این پروتو انداز قشنگ آسمان

خوش درخشید و زمین از تابش اش زیور گرفت

نویسنده کتاب ما دلشدگان در بخش پایانی و انتهایی کتاب خود از سبک شعر نیمایی استفاده کرد تا از این طریق نسل‌های جوان را با خود همراه بکند چرا که او احساس می‌کند اشعار نیمایی به لحاظ شیوه بیان می‌توان در آن عامیانه تر یا همان خودمانی‌تر حرف زد تا این نسل را با خود در کتاب همراه کرد.

کتاب ما دلشدگان نوشته سید تقی عمادی (متخلص به عماد خُرم) اخیراً توسط انتشارات هاوژین به چاپ رسید و در چاپ نخست یک هزار نسخه از این کتاب چاپ و به بازار عرضه شد.

علاقمندان به کتاب می‌توانند این کتاب را به قیمت ۲۰ هزار تومان تهیه بکنند.

۲۰۹۶/‏۱۸۹۹

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.