پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

ماجرای تخریب قبور در نوشهر/ واکنش‌های منفی مردم

0

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها- حسن قمی نجارده: هفته جاری بخشی از قبرستان قدیمی نوشهر در حاشیه گلزار شهدا در مرکز شهر تخریب شد و قرار است به جای آن پیاده رو تعریض و فضای سبز ایجاد شود.

اقدام شهرداری نوشهر درپی تخریب این قبرستان قدیمی موجی از واکنش را در منطقه ایجاد کرده است، یک شهروند نوشهری با انتقاد از عملکرد شهرداری در تخریب مزار قدیمی شهر عنوان کرد: آیا شهرداری قبل از تخریب مزار نباید به خانواده‌ها اطلاع رسانی کند؟.

این شهروند با اظهار اینکه اگر اموات متولیان شهری در این قبرستان قدیمی تدفین شده بودند، آیا باز چنین برخورد و اقدامی از سوی متولیان صورت می‌گرفت، ادامه داد: شهرداری یک شماره به ما داد و اعلام کرده قطعه شماره خاص، قطعه متعلق به خاک پدر شما است.

شهروند دیگری نیز از اقدام بدون اطلاع رسانی شهرداری در تخریب بخشی از قبرستان قدیمی شهر گلایه کرد و گفت: در هیچ جا سابقه ندارد که مزار و گلزار قدیمی را تبدیل به پارک و بوستان کنند و این کار شهرداری را پیگیری خواهیم کرد.

در عین حال علی خزایی یک شهروند ساکن حاشیه مزار قدیمی با بیان اینکه این مکان به پاتوق افراد معتاد تبدیل شده بود، تعریض و پیاده روسازی و تبدیل بخشی از ان به پارک را در بهبود سیمای ظاهری و شهری منطقه مثبت توصیف کرد.

بهسازی قبرستان با مصوبه شورا انجام شد

اما علی امانی شهردار نوشهر در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان ایکه با توجه به اینکه ۴۰ سال از آخرین دفن متوفی در مزار قدیمی گذشته بود، طبق مجوز شورای شهر اقدام به تخریب بخشی از آن کردیم، ادامه داد: طبق مسائل شرعی پس از ۳۰ سال از گذشت دفن آخرین متوفی می‌توان نسبت به انجام کارهای عمرانی اقدام کرد.

وی افزود: بخشی از دیوار مزارع قدیمی تخریب شد و بدون آنکه حفاری انجام دهیم، سطح قبرهای قدیمی را صاف کردیم تا بتوانیم فضای سبز ایجاد کنیم.

امانی با اظهار اینکه اجرای این طرح سبب رضایتمندی شهروندان و حاشیه نشیان مزار قدیمی شده و تاکنون طومارهای حمایتی نیز نوشته‌اند، گفت: آن منطقه محل پاتوق معتاده شده بود.

شهردار نوشهر با اشاره به اینکه در حاشیه قبرستان قدیمی گلزار شهدا واقع شده که فاقد پارکینگ است، افزود: بنا گرفتیم این مکان را بازسازی کردیم و در این روند، هیچ قبری تخریب و حفاری نخواهد شد.

وی عنوان کرد: سعی می‌شود تا با ایجاد اختلاف سطح اقدام به فضای سبز داشته باشیم و قبل از این اقدام نیز از طریق جی پی اس، نقشه برداری کامل صورت گرفته و همه قبرها شناسنامه دار شدند و چهار نقطه فیزیکی قبرها مشخص شده است.

شهردار نوشهر با بیان اینکه خیابان از پل کامران شیخ الاسلام تا شهید سنگاری با عملیات عمرانی صورت گرفته در مزار، تعریض می‌شود، افزود: این طرح به عرض حدود هشت متر تعریض می‌شود و در این محدوده، سطح رویی قبرها و سکوهای بتونی آن تخریب شده ولی حفاری صورت نگرفته است از این‌رو به اصالت قبرها صدمه‌ای وارد نشده است.

امانی با عنوان اینکه موضوع تبدیل قبرهای قدیمی و تغییر آن در نوشهر مسبوق به سابقه بوده است، افزود: محوطه کلانتری ۱۲، ساختمان کانون پرورش فکری، اداره گذرنامه قبلاً مزار قدیمی بوده است.

شهردار نوشهر با بیان اینکه غالب شهروندان و حاشیه نشینان از اجرای طرح عمرانی صورت گرفته در مزار قدیمی رضایت دارند، افزود: تعدادی از خانوارها درپی این اقدام مراجعه کردند و پس از اطلاعاز برنامه عمرانی شهرداری، قانع شدند.

وی با بیان اینکه دو تا سه درخت در محوطه مزار قطع می‌شود، افزود: سه قبر شهید نیز در این محوطه وجود دارد که به قبر مطهر این شهدا دست نمی‌خورد و در فضای سبز باقی می‌مانند.

شهرستان نوشهر بیش از ۱۵۰ هزار نفر جمعیت دارد و از شهرهای توابع غرب مازندران محسوب می‌شود.

کد خبر 4906816
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.