پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

قیمت زمین‌های متعلق به بنیاد علوی در مازندران ۳۵درصد کمتر محاسبه می‌شود

0

خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز نوشهر روز گذشته گزارشی را با عنوان ” بنیاد علوی و دغدغه‌های مردم برای دریافت سند مالکیت در غرب مازندران” منتشر کرده که در آن  جمعی از مردم غرب استان مازندران با ابراز نارضایتی از پرداخت وجه سنگین به هنگام نقل و انتقال و دریافت سند مالکیت به بنیاد علوی خواستار تسهیل این روند شدند.

در این گزارش به نقل از مردم و مسئولان تاکید شده که قیمت بالای زمین های متعلق به بنیاد و زمان بر بودن بروکراسی اداری برای اخذ سند مالکیت سبب شده تا مردم و سرمایه گذارای بخش خصوصی دچار مشکل شوند.

محمد مومن آبادی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا  افزود: طی نشستی که سال گذشته با حضور کارشناسان رسمی دادگستری همکار با این نهاد برگزار شد از آنان خواسته شد تا در ارزیابی های کارشناسی ضمن آنکه حقوق مدت تصرف مدنظر قرار گیرد همچنین توصیه شد که حق سهم پرداختی این بنیاد از سوی مردم با نگاه حمایتی یعنی پائین تر از نرح عرف محلی تعیین شود.

وی اضافه کرد: حتی در برخی از مناطق بررسی و دیده شده که حدود ۵۰ درصد نیز به متقاضی در دریافت حق سهم بنیاد تخفیف داده شده است.

مدیرکل اموال و املاک بنیاد مستضعفان مازندران گفت: به عنوان نمونه در منطقه دریاپشته رامسر ارزش گذاری قطعه زمینی به گستره حدود ۳۰۰ متر با کاربری مسکونی که بخشی از آن متعلق به بنیاد علوی بود از سوی کارشناسان حدود ۲۵۰ هزار تومان تعیین شد درحالی که بررسی ها نشان داده قیمت هرمترمربع آن منطقه بیش از یک میلیون تومان یا بیشتر بوده است.

وی افزود: اینکه اخباری در برخی از رسانه ها دیده می شود که این نهاد بدون نگاه حمایتی و رعایت مسائل معیشتی مردم سعی کرده بیش از حد متعارف حق سهم زمین های متعلق به بنیاد علوی را از متقاضیان سند مالکیت دریافت کند، چنین اظهارنظرهایی به دور از انصاف است.

مومن آبادی افزود: نکته مهم تر آنکه سعی شده حق سهم پرداختی بخشی از بهای زمین متعلق به این بنیاد به شکل اقساطی از متقاضیان سند مالکیت دریافت شود یعنی در ابتدا فرد متقاضی حدود ۳۰ درصد و بقیه را نیز به مدت ۲ سال پرداخت کند.

وی راه اندازی سامانه اینترنتی در تیرماه امسال برای رسیدگی به موقع به پرونده متقاضیان را از دیگر خدمات این نهاد معرفی کرد و ادامه داد: تمامی اسناد و مدارک متقاضیان در این سامانه ثبت و از شهرستان های استان به این اداره کل ارسال می شود و چنین اتفاقی مزیت های فراوانی به همراه دارد.

مدیرکل اموال و املاک بنیاد مستضعفان مازندران گفت : سیستمی شدن رسیدگی به پرونده ها مهم ترین مزیت آن این است که در گذشته شاید زمان پاسخگویی به پرونده ها به مدت شش ماه به طول می انجامید اما اکنون این مدت زمان به حدود ۲ ماه یا کمتر کاهش یافته است.

مومن آبادی افزود: البته بخشی از موارد وقفه در پاسخگویی به پرونده ها ناشی از نقص مدارک متقاضیان بوده و متاسفانه در این حوزه کم کاری های زیادی از سوی مراجعه کنندگان مشاهده می شود.

 وی شمار پرونده های ثبت شده متقاضیان سند در شش ماه امسال را هزار و ۶۶۱ فقره اعلام کرد و گفت: این پرونده ها در کمیسیونی  متشکل از کارگروه واگذاری املاک علوی  هر هفته در بنیاد تهران  مورد بررسی قرار می گیرد و کار رسیدگی به ۷۶۰ فقره پرونده انجام گرفت.

به گفته او ، از این تعداد پرونده ها ، هزار و ۲۳۰ مورد آن با کاربری مسکونی ، ۱۰۶ مورد آن کشاورزی ، ۱۷۷ مورد فاقد کاربری و بقیه نیز نجاری بوده است و ضمن آنکه ۳۶۰ مورد از این تعداد پرونده ها جزو متقاضیان مشمول بند ج یعنی زیر پوشش نهادهای حمایتی و بدون پرداخت وجهی سند دریافت کردند.

 مدیرکل اموال و املاک بنیاد مستضعفان در مازندران گفت که با بررسی های به عمل آمده و تعداد متقاضیانی که برای دریافت سند مالکیت در این نهاد پرونده تشکیل داده اند ، مشخص شد که در ۸۵۶ شهر و روستای این استان بخشی از اراضی آن متعلق به بنیاد علوی است و برابر قانون و ضوابط مردم باید حق سهم این نهاد را پرداخت کنند.

مومن آبادی افزود : از سال ۱۳۹۴ تا پایان سال ۹۷ حدود هشت هزار و ۳۰۰ فقره سند رایگان طبق بند ج آئین نامه اجرایی بنیاد علوی به افراد زیر پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره ) ، بهزیستی و حتی افراد کم درآمد به صورت رایگان واگذار شده است.

وی ناآگاهی مردم از هزینه کردهای درآمد این بنیاد را از مشکلات عمده معرفی کرد و گفت که اگر غالب مردم بدانند این وجوه در بخش ایجاد زیرساخت ها ، محرومیت زدایی ، بهبود وضعیت معیشتی، اشتغال و رفاه حال مردم هزینه می شود به یقین آن ها تمایل بیشتری در پرداخت حق سهم اراضی که متعلق به بنیاد است ، از خود نشان می دهند.

 اداره کل  اموال و املاک بنیاد مستضعفان استان مازندران در شهرستان نوشهر مستقر است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.