پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

قطب تولید نیشکر مازندران در مسیر توسعه

0

ریکنده روستایی از دهستان کوهساران شهرستان قائمشهر که از ۸۵۰ هکتار زمین زراعی و باغی آن بیش از ۸۰  هکتار به کشت نیشکر به عنوان ماده اولیه تولید شکر قرمز اختصاص دارد و از روستاهایی در مازندران است که تولید شکر قرمز در آن نیم قرن قدمت دارد و همچنان کشاورزانی در این روستا در عرصه تولید شکر قرمز فعالیت دارند .

در زمان حاضر تولید و فرآوری این محصول کشاورزی به صورت شکر قرمز ، کف و غیره اکثرا به صورت سنتی در کارگاه های خانگی انجام می شود که آنچنان سوددهی ندارد .

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قائمشهر روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اعلام اینکه ۱۷ کارگاه نیمه صنعتی نیشکر در روستای ریکنده فعال است، گفت: طی مکاتباتی که با ادارات خدمات رسان داشته ایم در حال وصل کردن آب ، برق و گاز این کارگاهها هستیم .

مجید جعفری افزود : وصل شدن آب ، برق و گاز در کارگاه ها به بهره برداران کمک می کند تا آنان بهره وری اقتصادی بالایی از این محصول داشته باشند .

مدیر جهاد کشاورزی قائمشهر تعداد کارگاه های سنتی خانگی در روستای ریکنده این شهرستان را ۳۰ واحد اعلام کرد و گفت که ۴۵۰ بهره بردار در این شهرستان مشغول کشت و برداشت نیشکر هستند .

جعفری کیفیت نیشکر در روستای ریکنده را مطلوب توصیف کرد و ادامه داد : دهستان کوهساران با توجه به شرایط مطلوب آب و هوایی و داشتن زمین های بایر این قابلیت را دارد که کشاورزان به کشت نیشکر مشغول شوند .

وی توضیح داد : تمام تلاشمان این است تا کارگاه های نیمه صنعتی را به صنعتی تبدیل کنیم چون روستای ریکنده این قابلیت را دارد تا ۱۵۰ هکتار از زمین هایش به کشت نیشکر اختصاص یابد چرا که این مساله در اقتصاد مقاومتی و کسب و کار مردم هم مفید است  .

هم اکنون بیش از ۸۰ هکتار از زمین های ریکنده به کشت نیشکر اختصاص دارد.

مدیر جهاد کشاورزی قائمشهر با بیان اینکه سال گذشته عاید کشاورزان از نیشکر بیش از ۲ میلیارد تومان بوده است ، گفت : در هر هکتاری ۲ الی ۲ و نیم تن نیشکر تولید می شود.

جعفری با اعلام اینکه نیشکر ریکنده را کل ایران می شناسند ، بیان کرد : اگر ما بتوانیم در کنار کشاورز باشیم و کشاورزان هم به توصیه های کارشناسان گوش فرا دهند می توانیم در تولید نیشکر به بهره برداری اصلی برسیم .

نیشکر یک گیاه بومی در روستای ریکنده قائمشهر است که بیش از ۱۵۰ سال قدمت دارد. نیشکر این روستا سال ۹۶ ثبت ملی شد.

روستای ریکنده ۳۵۰ خانوار و یکهزار و ۲۰۰ نفر جمعیت دارد .

نیشکر اوایل فروردین ماه کشت می شود و زمان برداشت آن هم اواخر آذر یا اوایل ماه دی است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.