پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

قاچاقچیان آثار تاریخی دوره اشکانی در دام قانون گرفتار شدند

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سواد کوه در استان مازندران از دستگیری قاچاقچیان ۱۰۰ اثر تاریخی مربوط به دوره اشکانیان روز دوشنبه در ایست و بازرسی پلیس راه این شهرستان خبرداد.

0

 

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سواد کوه در استان مازندران از دستگیری قاچاقچیان ۱۰۰ اثر تاریخی مربوط به دوره اشکانیان روز دوشنبه ۶ مهر ۱۳۹۴ در ایست و بازرسی پلیس راه این شهرستان خبرداد.

 

رضا دانش زاده در گفت و گو با ایرنا در ساری اظهارکرد: پلیس ایست و بازرسی سواد کوه سه قاچاقچی همدانی این آثار تاریخی را دستگیر و با تشکیل پرونده به دست قانون سپرد.

 

وی اضافه کرد: آثارتاریخی کشف شده مربوط به دوره اشکانیان بوده که قاچاقچیان قصد داشتند، این آثار تاریخی را به احتمال از کشور خارج کنند که با دقت نظر پلیس موفق به خروج از سوادکوه نیز نشدند.

 

دانش زاده آثار تاریخی کشف شده از این قاچاقچیان را شامل سکه، انگشتر، ظروف مسی و سایر آثار تاریخی مربوط به دوره اشکانیان اعلام کرده که دارای ارزش زیادی است.

 

وی از برآورد ریالی این آثار تاریخی به دلیل عدم بررسی دقیق خودداری کرده و این کار را در حیطه وظایف کارشناسان آثار تاریخی در اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مازندران دانست.

 

به گفته وی از قاچاقچیان این آثار تاریخی نیز دستگاه فلز یاب کشف و ضبط شده است.

 

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سوادکوه در مورد چگونگی دستیابی اطلاعات آثار تاریخی این منطقه از سوی قاچاقچیان ابراز بی اطلاعی کرد.

 

شهرستان سوادکوه یکی از شهرستان های استان مازندران در شمال ایران است که در ناحیهٔ البرز مرکزی و در مجاورت استان سمنان قرار گرفته و ثابت شده که قدمت آن به دورهٔ ساسانی می رسد.


پایگاه خبری چهاردانگه: با توجه به کشف ۵۰ گور دخمه ی دوره ی اشکانی که در خلال حفاری و لوله گذاری خط انقال گاز توسط میراث فرهنگی استان مازندران مورد بررسی قرار گرفته است و ارزش فوق العاده ی این گور دخمه ها و اشیاء و لوازم آن، لازم است تا در مورد فعالیت قاچاقچیان این اشیاء گران بها هوشیاری لازم به عمل آید تا این گنجینه ای که تاریخ برای کشورمان به یادگار گذاشته به یغما نرود و با نیت سوء سودجویان از کشور خارج نشود.

 

بخش چهاردانگه و دودانگه شهرستان ساری و شهرستان سوادکوه با توجه به نزدیکی به دامغان که یکی از مراکز سکونت اشکانیان بود یکی از گنجینه هایی است که در این دوره ی مهم تاریخ ایران در این مناطق به یادگار مانده است.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.