پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

«فینسک» کابوس دشت های مازندران؛ آب تجن آب می رود

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز: پروژه ساخت سد ۱۳.۳ میلیون مترمکعبی فینسک که برای انتقال آب به سمنان طراحی شده، رزه براندام مازندارن و منابع آبی این استان انداخته و به کابوس و شب و روزش تبدیل شده است.

منطقه جنگلی فینسک در دامنه های جنوبی البرز تنها سرشاخه رودخانه تجن بوده که روزنه ای کورسور برای منطقه کویری سمنان به شمار می رود و مافیای سدسازی با دست به دامن شدن برای ساخت این سد، برای نجات صنایع آب بر در سمنان، تقلا می کنند.

رودخانه تجن آبی بسیار زلال دارد که طی سالیان متمادی برای کشاورزی در مازندران استفاده شده و اکنون قرار است به نقطه کویری در سمنان منتقل شود تا ناجی صنایع آبخواری نظیر فولاد در سمنان شود.

طرح انتقال آب تحن با طرح انتقال آب خزر دست به دست هم شدند تا بر پیکره منابع آبی و زیست بوم مازندران تیرخلاص را وارد کنند و این مسئله در سکوت مسئولان مازندرانی دور از انتظار نخواهد بود

طرح انتقال آب تجن با طرح انتقال آب خزر دست به دست هم شدند تا بر پیکره منابع آبی و زیست بوم مازندران تیرخلاص وارد کنند و این مسئله در سکوت مسئولان مازندرانی و تقلای مافیای سدسازی دور از انتظار نخواهد بود. اگرچه کارشناسان هشدار می کنند که ساخت سد فینسک به قیمت کم آبی تجن و خشک شدن اسپی رو تمام می شود، اما گوش شنوایی نیست و تلاش برای ساخت این سد ادامه دارد.

محمد بابایی استاد دانشگاه در مازندران با اظهار اینکه ساخت سد فینیسک به معنای خشک شدن منابع آبی و کم آبی تجن خواهد بود، نابودی کشاورزی استان را باساخت این سد، شتابان توصیف کرد و گفت:این درحالی است که مازندران با کمبود آب شرب مواجه است و تکمیل شدن سد فینسک، تنش های اجتماعی را رقم می زند.

وی با بیان اینکه هنوز مازندران از کابوس انتقال آب خزر به دشت های مرکزی و کویری سمنان خلاص نشده که طرح دیگری به نام ساخت سد فینسک روی میزقرار قرار گرفته است و باید به هشدارهای کارشناسی توجه کرد.

بابایی بروز تنش های اجتماعی و زیرآب رفتن روستایی به نام تلاجیم را از پیامدهای اجرای سد فینسک برشمرد وگفت: این طرح به مناطق حفاظت شده و پناهگاه حیات وحش و پارک ملی کیاسر نیز خسارت هایی خواهد زد.

آب های مازندران آب می رود

وی با عنوان اینکه طی سال های متمادی از ۶۰۰ میلیون مترمکعب از آب ها و منابع آبی مازندران کاسته شده است، تصریح کرد: یکی از مشکلات و پیامدهای موجود برای ساخت در پایین دست، تبعات اقتصادی و اجتماعی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

علی اسحاقی کارشناس کشاورزی نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه در پایین دست سد فینسک، کشاورزان زیادان به سر می برند، تصریح کرد: ساخت سد سبب حذف بخش عمده ای آب رودخانه تجن و بروز خسارت و آسیب به کشاورزان منطقه خواهد شد.

وی ادامه داد: پیش بینی می شود ساخت سد فینسک سبب خشکسالی سطح زیادی از مزارع پایین دست شود و این معضل بیکاری جامعه کشاورزی را در منطقه رقم خواهد زد.

به گفته وی باید برای پیشگیری از خسارت های احتمالی و جلوگیری از بیکاری مردم مناطق پایین دست برنامه ریزی و نیازسنجی شود، یادآور شد: با ساخت این سد غلظت سموم کشاورزی در آب و منابع آبی منطقه افزایش می یابد و این مسئله نیز پیامدهای مخرب و زیبانباری به جا خواهد گذاشت.

اسحاقی با عنوان اینکه ساخت سد فینسک کارشناسی و فنی نیست و در دوره های مختلف کنار گذاشته شده بود، دوباره روی میز دولت قرار گرف، افزود: ساخت این سد سطحی زیادی از اراضی کشاورزی منطقه را خشک خواهد کرد.

از سد فینسک به عنوان طرحی غیرفنی و اصولی یاد می شود که کارشناسان آن را کابوس دشت های سبز مازندران می خوانند و این درحالی است که هنوز پروژه بزرگ شیرین سازی و انتقال آب دریای خزر فراموش نشده است

از سد فینسک به عنوان طرحی غیرفنی و اصولی یاد می شود که کارشناسان آن را کابوس دشت های سبز مازندران می خوانند و این درحالی است که هنوز پروژه بزرگ شیرین سازی و انتقال آب دریای خزر فراموش نشده است.نداشتن توجیه علمی و فنی برای ساخت فنی در حالی است که  علی بابایی نماینده مردم ساری و میاندرود با تاکید براینکه باید بازنگری روی مطالعات و ساخت سد فینسک صورت گیرد، تصریح کرد: ساخت این سد به هیچ وجه دارای توجیه علمی و فنی نیست.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه مخالف ساخت سد فینسک هستیم، اظهار داشت: به رغم این که سد فینسک دارای ردیف بوجه ملی است اما نمایندگان مازندران با ساخت آن مختلف هستند.

وی با عنوان اینکه فاجعه زیست محیطی با انتقال حق آب تجن و ساخت سد فینیسک به بار خواهد آمد یادآور شد: به دلیل فنی و اجتماعی و سیاسی با ساخت این سد مخالف هستیم.

در عین حال استاندار مازندران نیز با اشاره به نگرانی ها و دغدغه های موجود درباره ساخت سد فینسک می گوید: مسئله سد فینسک از طریق کارشناسی و قانونی در حال پیگیری است و استانداری از سال های گذشته نسبت به ساخت سد فینسک حساسیت نشان داده است.

وی در عین حال تاکید کرد، انقال و منابع عمومی در استان حراست و حفظ خواهد شد و تلاش می کنیم مسئله فینسک را قانونی و کارشناسی برطرف کنیم.

اگرچه پویش های مختلفی برای مخالفت با سد فینسک در مازندران و شمال شکل گرفته است اما مافیای سدسازی در کشور در پی آن آن هستند تا رودهای باقیمانده نظیر تجن را با سدسازی خشک کنند چرا که سدسازی بی رویه تاکنون در ایران نتایج فاجعه باری را دامن زده است.. / بازار

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.