پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

فیلم: معرفی الزی یا پیاز جنگلی یا سیر کوهی

الزی نوعی سبزی وحشی و خودرو است که در رشته کوه البرز و فقط در فصل بهار می ‌روید. سرشار از کلسیم و انواع ویتامین های نافع بدن است.

0

 

الزی نوعی سبزی وحشی و خودرو است که در رشته کوه البرز و فقط در فصل بهار می ‌روید. سرشار از کلسیم و انواع ویتامین های نافع بدن است. الزی یکی از گونه‌ های سیر و به اصطلاح نوعی سیرکوهی است.
با نام‌ های پیاز خرسی، سیر جنگلی، سیر خرس نیز از آن یاد می ‌شود.

 

الزی بسیار ملایم ‌تر و شیرین ‌تر از سیر معمولی است و بیشتر مصرف دارویی دارد. بوی آن شبیه پیاز است. قسمت مورد استفاده ی الزی، گیاه جوان و به ندرت از گیاه خشک شده یا عصاره آن است. در روستاهای مازندران به این گیاه اَلزی (al-zi) می گویند . الزی جز فصل بهار ، در فصل زمستان هم در جنگل های هیرکانی می روید . الزی در زیر درختان و جایی که سایه دار و مرطوب است می روید . بخصوص در گودی های جنگل که رطوبت بیشتر است . الزی گونه های پهن برگ هم دارد ولی گونه ای که در جنگل می روید و اهالی آن را به اَلزی می شناسند نازک برگ است . برگ های آن لطیف و تقریباً آبدار است . از خشک شده یا فریز شده ی الزی می توان استفاده کرد.

 

[pro-player width=’600′ height=’400′ type=’video’ image=’https://4dangehnews.ir/wp-content/uploads/alez1i.jpg’]http://mazandaran.irib.ir/documents/1006408/10644947/giah%20alezi.flv[/pro-player]

 

زمان ویدئو : ۱:۴۴ ثانیه

حجم ویدئو : 2.12  مگابایت

download-video

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.