پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

فراهم شدن زمینه برق‌رسانی و گازرسانی به روستای کاوی‌ ملک تنکابن

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز:

به گزارش خبرگزاری فارس از ساری، کاوی ملک روستایی بکر و زیبا در دل جنگل و کوهستان بخش مرکزی شهرستان تنکابن دارای ۵۰ خانوار بومی و غیربومی است که با همه زیبایی‌ها، اهالی این روستا در شرایط سختی به سر می‌برند.

نداشتن برق، گاز، ارتباط تلفنی و راه روستایی از اساسی‌ترین مشکلاتی است که مردم این روستا با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

روستایی حرفه اصلی اهالی آن چای کاری، دامپروری و کشاورزی است و در زمان فصل برداشت و فروش محصولات خود به دلیل عدم تردد وسایل نقلیه، محصولات آنها در انبارهایشان تلمبار می‌شود و به مرور از بین می‌رود.

 

اگرچه زنان کاوی‌ملک قبل از طلوع آفتاب جهت فروش برخی محصولات دامی و باغی خود به بازارهای محلی از روستا خارج شده و پس از یک فروش رضایت بخش و با کوله باری از خستگی بر روی شانه‌هایشان هنگام عصر به خانه‌های خود برمی‌گردند.

برگشتن به روستایی که باید چه زمان رفتن و چه برگشتن، حدود دو کیلومتر از راهی عبور کنند که در فصل پاییز و زمستان از سطح محوری شیبدار با گل و لای چسبناک و در فصل بهار و تابستان با گرد و غبار زیاد جاده مواجه هستند.

راه روستایی که با بدبختی دیگر در زمانی یکی از اهالی روستا بیمار می‌شود با مشکلات زیادی روبرو می شوند اینکه چگونه و با سرعتی بیمار را به اولین مرکز درمانی برسانند وقتی وسیله نقلیه‌ای جهت تردد به سمت این روستا امکان پذیر نیست.

اما تحمل شان آنقدر زیاد و صبورانه هست که روستای دیگری در بالاسر روستایشان از مزایای گاز و برق بهره مند هستند و آنها از نعمت آن بی بهره‌اند.

پس از اولین انعکاس گزارش مشکلات روستای کاوی ملک در خبرگزاری فارس با پیگیری‌های این خبرگزاری طی مصاحبه‌ای از بخشدار مرکزی و فرماندار ویژه تنکابن مبنی بر رسیدگی به روستا و رفع مشکلات آن، وعده‌هایی مبنی بر شن ریزی راه روستایی و هم سطح کردن آن با اعتباری بالغ بر ۳ میلیارد ریال و انتقال گاز و برق از سوی آنها داده شد.

در ادامه این مطالبه‌گری طبق وعده مسؤولان شهرستانی طی پنج ماه پیش خبرنگار فارس در تماس تلفنی با رئیس شورای روستا کاوی ملک از آخرین وضعیت اجرایی این وعده‌ها پیگیری شد.

 

 مراد کوه‌ده حاتمیان گفت: تا به‌حال از اون وعده‌های داده شده چندین لوله گاز در روستا ریختند و با گذشت ۱۰۵ روز چند تیر برق تو محور راه روستایی نصب کردند.

وی ادامه داد: در زمینه راه روستایی هنوز هیچ کاری نکردند و راه همچنان به اون شکل هست.

رئیس شورای روستای کاوی‌ملک با اشاره به روی دادن مشکل اخیر اهالی این روستا بیان کرد: متأسفانه حدود یک‌ماه پیش فصل برداشت چای این منطقه بود به دلیل بارندگی و ناهموار بودن جاده بخشی از محصول چای از بین رفت و اهالی روستا خسارت دیدند.

در پی تماس با رئیس شورای روستا و شنیدن عدم تحقق وعده‌های داده شده پنج ماه قبل دو مسول شهرستانی، بار دیگر طی تماس تلفنی با معاون استاندار و فرماندار ویژه تنکابن پیگیر بررسی این امر شدیم.

سیّدامیر حسینی‌جو در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس از ساری از بازدید خود به اتفاق رؤسای دستگاه‌های اجرایی در یازدهم خرداد جهت رسیدگی به اجرای عملکرد پروژه‌های عمرانی این روستا خبر داد و گفت: تمام تلاش دستگاه‌ها حفظ ساختار زیست محیطی روستا اعم از دامداری، چای کاری و بخشی از تولید کشاورزی و باغداری است.

وی با بیان اینکه اکنون دو مسأله برق و گاز اولویت است و کارهای اولیه دستور کار قرار گرفت، افزود: تاکنون حدود ۴۰ تیر برق در مسیر روستا نصب شده و لوله‌های گازکشی نیز آورده شد.

حسینی‌جو اضافه کرد: برای پروژه گازرسانی شرکت گاز اعلام آمادگی کرده و طرح آماده و با پیمانکار نیز قرارداد منعقد شده است.

فرماندار ویژه تنکابن با اشاره به تسریع بر اجرای راه روستایی عنوان کرد: قرار بود که یکسری کارهایی بر هموار کردن این محور روستایی انجام شود اما با توجه به اجرای دو پروژه گازرسانی و برق‌رسانی و پیش‌بینی تخریب راه، تصمیم گرفته شد فعلا با لودر و شن‌ریزی جلوی چاله‌ها و حفره‌های مسیر برداشته شود و پس پایان پروژه های عمرانی راه روستایی هم آسفالت شود.

 

وی با تاکید بر اینکه تمام تلاش هست تا هفته دولت اهالی این روستا پس از گذشت چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی از مزایای برق و گاز بهره‌مند شوند، اظهار کرد: برای اجرای این پروژه ها حدود ۱۷ میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شد که امیدواریم هر چه زودتر پروژه ها انجام شود.

حسینی‌جو خاطرنشان کرد: تمام تلاش ما بر این است که تا پایان سال ۹۹ تمام مشکلات این روستا رفع شود و اهالی روستا از مزایا و نعمات آب، برق و گاز به خصوص راه روستایی بهره مند شوند.

به گزارش فارس، در تکمیل این گزارش جهت مطالبه‌گری اهالی روستای کاوی ملک معاون استاندار و فرماندار ویژه تنکابن از خبرنگار فارس برای افتتاح دو پروژه عمرانی گازرسانی و برق رسانی این روستا در هفته دولت سال ۱۳۹۹ دعوت به عمل آورد.

گزارش از: کبریا مقدس

 /۳۱۴۱/ج


ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.