پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

فارس من| سکوت استاندار درباره سد فینسک شکست/ تلاش برای ثبت کارنامه قبولی از عمل تجدیدی

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز:

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، مخاطبان این رسانه با ثبت سوژه‌ای با عنوان «تقاضای جلوگیری از احداث سد فینسک» در سامانه فارس من خواستار پیگیری در این زمینه شدند.

در توضیح این سوژه آمده است؛ با عملیاتی شدن سد فینسک شاهد یکی از فجایع بزرگ در منطقه هستیم که از جهات مختلف بحران ایجاد خواهد کرد، مهمترین آن خشک شدن تجن و کم آبی سد شهید رجایی و نابودی کشاورزی مسیر این رودخانه که شعاعی چند صد هکتاری است رقم خواهد خورد، البته سال‌هاست که برای تامین آب سمنان طرح‌ها و ایده‌های مختلف مطرح می‌شود.

روزی در مجلس پنجم طرح انتقال آب از سوادکوه را داشتند که آیت الله معلمی نماینده وقت مجلس شورای اسلامی یک تنه مخالفت کرده و جلوی آن را گرفتند، روزی دیگر با داستان افسانه‌ای شیرین‌سازی و انتقال دریای خزز به سمنان و مواردی دیگر تاکنون که احداث سد فینسک عملیاتی می‌شود، همه اینها به زیان مازندران بوده و هست.

بحث احداث سد فینسک بر روی سرشاخه رودخانه تجن چندسالی است که توسط دولت و مسؤولان استان سمنان مطرح می‌شود و واکنش‌های مختلفی در بین مردم و دوستداران محیط زیست استان به‌دنبال دارد.

استانداران بر اساس وظایفی که بر روی کاغذ و بر اساس مسؤولیت اجتماعی دارند باید مدافع حقوق استانی که در آن خدمت می‌کنند باشند اما در مازندران طی چندسال اخیر استانداران در مواجهه با اقداماتی مانند احداث سد فینسک در سمنان یا سکوت کردند و یا خیلی دیر به اظهار و نظر کوتاه پرداختند.

تاکنون کمتر پیش آمده که استانداران مازندران بین منصب سیاسی خود و منفعت مردم استان با رئیس دولت مورد امتحان قرار گیرند اما در سال‌های اخیر با بحث انتقال آب دریای خزر و احداث سد فینسک طاهایی، ربیع‌فلاح، محمد اسلامی و حسین‌زادگان بارها مورد امتحان قرار گرفتند.

 به صورت کلی طی سال‌های اخیر هر چهار استاندار مازندران در این زمینه کارنامه ناموفقی داشتند و هربار با مطرح شدن بحث انتقال آب خزر به سمنان و احداث سد فینسک بر روی سرشاخه آب تجن با سکوت رسانه‌ای تلاش کردند که بین ادامه حضور خودشان در منصب استانداری و منافع مردم،  «استاندار» باقی بمانند!

طاهایی ترجیح می‌داد که در این ارتباط سکوت کند، ربیع فلاح پای صحبت‌های خبرنگاران در این ارتباط حاضر نمی‌شد، اسلامی انتقادات به احداث سد فینسک را هیاهوی بیهوده می‌دانست و حسین‌زادگان هم چندان علاقه‌ای برای ورود به بحث انتقال آب دریای خزر و سد فینسک ندارد.

در روزهای اخیر مباحث زیادی در ارتباط با احداث سد فینسک مطرح شده است، نمایندگان مجلس در مازندران به صورت جدی در این زمینه ورود پیدا کردند؛ بابایی کارنامی نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی  با وزیر نیرو مذاکراتی انجام داده زارعی‌کیاپی درباره مخاطرات ایجاد سد فینسک صبحت کرده است و اما حسین‌زادگان استاندار مازندران در این مدت بیشتر تلاش کرده که سکوت کند.

اما حسین‌زادگان استاندار مازندران در روز خبرنگار و طی مراسمی که بدون حضور اکثر رسانه‌ها و در قالب ویدئوکنفرانس برگزار شد، سکوتش را تحت تاثیر فشار افکار عمومی شکست.

وی در این ارتباط اعلام کرد: موضوع سد فینسک براساس ملاحظات اجتماعی در سطوح ملی پیگیری شد.

احمد حسین‌زادگان با اشاره به اینکه به افکار عمومی اطمینان می‌دهیم که انفال در استان حراست خواهد شد، اظهار کرد: استانداری از سال‌های گذشته نسبت به انتقال حساسیت مربوط به احداث سد اقدام کرده است و در شرایط فعلی نیز در این زمینه ورود مسؤولانه داشته است و قابل ذکر است استان اصرار به حفظ منابع آبی سد شهید رجایی، تامین آب مورد نظر اراضی کشاورزی و حفظ اکوسیستم و مسائل زیست محیطی دارد و با توجه به اهمیتی که دولت برای افکار عمومی و اقناع‌سازی افکار عمومی قائل است، اقدام خواهد کرد.

نکته اینجاست که بحث ایجاد سد فینسک از مدت‌ها قبل توسط دلسوزان منابع آبی مازندران مطرح شده است، چرا در روزهایی که به نظر می‌رسد کار از کار گذشته و عملیات عمرانی برای ایجاد این سد آغاز شده و حتی منابع اعتباری برای آن در نظر گرفته شده است و یک روستا هم در همین ارتباط قرار است جابجا شود (اینجا بخوانید)، استاندار مازندران تلاش دارد کارنامه تجدیدی خویش را پرزرق و برق نشان دهد و به افکار عمومی اعلام کند که تلاش‌های لازم در این زمینه انجام شده است؟

تلاش مدیران استانی در سال‌های گذشته بی‌نتیجه بوده که افکار عمومی در این حوزه ورود پیدا کرده و بحث جلوگیری از ایجاد سد فینسک به یکی از دغدغه‌های جدی مردم در ساری و استان مازندران تبدیل شده است.

بهتر است استاندار مازندران نزد افکار عمومی اقداماتی که برای جلوگیری از ایجاد سد فینسک انجام داده را تشریح کند؛ اینکه مسؤولان استانی در سال‌های گذشته اقدامات بی‌نتیجه داشتند را به خوبی امروز لمس می‌کنیم که نتیجه آن تامین اعتبار برای ساخت سد فینسک است.

 /3141/غ


ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.