پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

علامت استاندارد مجوز صادرات ۸۵ درصد کالاهای مازندران است

0

علی امینی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا محصولات تولیدی و خدماتی دارای پروانه کاربرد علامت استاندارد در مازندران را یکهزار و ۲۵۵ قلم اعلام کرد.

وی چتر نظارت استاندارد بر کارگاهها و عرصه های تولیدی و خدماتی مازندران را گسترده توصیف کرد و توضیح داد: در حال حاضر یکهزار و ۲ واحد تولیدی و خدماتی مازندران که بیش از ۷۰ درصد از تمامی واحدهای تولیدی و خدماتی استان را شامل می شوند، تحت پوشش حمایتی و نظارتی استاندارد هستند و محصولات تولیدیشان با نشان استاندارد ایران عرضه می شود.

امینی با اعلام این که اعتبار پروانه های استاندارد برای واحدهای تولیدی سه ساله است، افزود: نظارت استاندارد بر کیفیت کالاها و خدمات تولیدی در مازندران جدی و مستمر است و به همین دلیل هم امسال پروانه استاندارد ۱۰۴ واحد تولیدی استان را باطل و ۱۱۳ واحد را تعلیق کردیم.

وی افزود: البته پروانه استاندارد ۲۳۳ واحد تولیدی و خدماتی استان هم به خاطر رعایت شاخص های تعیین شده امسال تمدید شد.

مدیرکل استاندارد مازندران گفت: همچنین در حال حاضر ۵۱۲ واحد تولیدی متقاضی دریافت پروانه کاربرد علامت استاندارد هستندن که در سال جاری ۸۰ واحد موفق به اخذ این پروانه شدند و فرآیند صدور پروانه برای بقیه واحدهای درخواست کننده نیز در حال انجام است.

تشکیل ۱۱ فقره پرونده قضایی

امینی از تشکیل ۱۱ فقره پرونده قضایی برای واحدها تولیدی و خدماتی به دلیل عدم رعایت مقررات، جعل نشان و ادامه تولید کالاهای غیر استاندارد در مراکز قضایی استان در سال جاری خبر داد و افزود: تاکنون با حکم قضایی محصولات تولید شده ۶ واحد شامل بتن آماده، شن و ماسه و محصولات غذایی توقیف و خظ تولید آنها پلمب شد.

مدیرکل استاندارد مازندران نظارت این مجموعه را فراتر از واحدهای تولیدی و خدماتی دانست و توضیح داد: به عنوان مثال هم اکنون ۲ هزار و ۵۴ دستگاه تجهیزات بازی در پارک ها ، مراکز و شهربازی استان نصب است که استاندارد به عنوان وظیفه ذاتی کار نظارت بر آنها را بر عهده دارد و بر همین اساس هم از ابتدای سال جاری تاکنون در جریان یکهزار و ۴۶۳ مورد بازید، ۳۱۵ دستگاه تجهیزات این مراکز در راستای شناسایی و ارزیابی ایمنی، مورد بازرسی قرار گرفت که از این تعداد برای ۱۰۸ دستگاه ،گواهی ایمنی استاندارد صادر شد و ۱۹۷ دستگاه تجهیزات دیگر به دلیل عدم انطباق با معیار استاندارد از رده خارج شد.

وی یکی دیگر از فعالیت های کمتر دیده شده استاندارد را مربوط به بالابرها و آسانسورها دانست و گفت: دریافت گواهی استاندارد آسانسور برای صدور پایان کار ساختمانی ضروری است و در این راستا هم کارشناسان استاندارد مازندران امسال یکهزار و ۲۵۵ مورد گواهی تاییدیه استاندارد آسانسور صادر کردند.

امینی توضیح داد: اداره کل استاندارد برای این که بتواند به وظایفش بدرستی عمل کند، شرکایی در بخش خصوصی دارد مانند ۵۶ آزمایشگاه بخش خصوصی که در بخش‌های مختلف نمونه‎گیری از تولیدات را زیر نظر اداره کل استاندارد انجام می‌دهند.

ضرورت توجه مردم به خرید کالاهای استاندارد

مدیرکل استاندارد مازندران از مردم استان خواست در صورت مشاهده توزیع و فروش کالاهای فاقد علامت استاندارد و نیز فاقد آدرس محل تولید در مراکز عرضه و توزیع، مراتب را با شماره تلفن ۱۵۱۷ گزارش دهند.

وی گفت: شهروندان همچنین می توانند با ارسال کد ۱۰ رقمی کالای دارای نشان استاندارد به سامانه پیامکی ۱۰۰۰۱۵۱۷ ، برای اصالت کالایی که خریداری کردند استعلام بگیرند.

مطابق ماده ۱۵ قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد ایران هر گاه اجرای استاندارد در مورد کالاهایی اجباری اعلام شود، تولید، تمرکز، توزیع و فروش کالاهای مشمول اجرای اجباری استاندارد با کیفیت پایین‌تر از استاندارد یا بدون علامت استاندارد ایران ممنوع است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.