پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

عقب‌گرد محتوایی کتابخانه‌های مدارس مازندران

0

برای بسیاری از کودکان، مدرسه اولین مکانی است که آن‌ها را با کتابخوانی آشنا ‌می‌کند. مدرسه خانه دوم دانش آموزان محسوب می شود و به همین دلیل نیز بهبود کیفی و کمی محتوای کتابخانه های مدارس مطابق با اقتضاء سنی کودکان و نیازهای آنان مهم ترین زیرساخت کتابخوانی و مطالعه در کشور به شمار می رود.

برابر آمارها، استان مازندران در سال تحصیلی جاری حدود ۵۳۶ هزار دانش آموز دارد که در مقاطع مختلف در  چهار هزار و ۴۰۰ مدرسه در حال تحصیل هستند.

۶۵ درصد مدارس مازندران فاقد کتابخانه

معاون پرورشی آموزش و پرورش مازندران با بیان اینکه از تعداد کل مدارس استان تنها یکهزار و ۶۰۰ مدرسه صاحب کتابخانه هستند، گفت: این تعداد تنها ۳۵ درصد مدارس را شامل می شود و به این معناست که ۶۵ درصد مدارس مازندران فاقد هرگونه کتابخانه ای هستند.

محمد شعبانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این در حالی است که از همین تعداد کتابخانه های مدارس استان نیز یک هزار و ۲۰۰ باب کتابخانه مستقل و باقی کتابخانه های کلاسی هستند که در ۴۰۰ مدرسه ابتدایی ایجاد شده است. 

وی ادامه داد: حدود ۶۰۰ کتابخانه از تعداد کل کتابخانه های مدارس استان نیز در پنج سال اخیر ایجاد شده است که نسبت به گذشته وضعیت کتابخانه ای مدارس استان را بهبود بخشیده است. 

شعبانی هزینه ساخت هر باب کتابخانه در مدارس را حدود ۴۰ میلیون تومان برآورد کرد و اظهار داشت: با توجه به اینکه سرانه کتابخانه های کشور نیز بسیار پایین است، افزایش کتابخانه های مدارس با توجه به هزینه مورد نیاز به صرفه به نظر نمی رسد.

 او یکی از برنامه‌ها برای جبران فقدان کتابخانه در مدارس را هدایت به سمت کتابخانه های عمومی شهرها و روستاها عنوان کرد و افزود: در این زمینه همکاری خوبی با نهاد کتابخانه عمومی مازندران ایجاد شده است.

۷۰ درصد کتاب ها بی ارتباط با نیازهای دانش آموز

معاون آموزش و پرورش مازندران همچنین با اشاره به اهمیت محتوایی کتابخانه های مدارس گفت: در حال حاضر سه میلیون و ۶۰۰ هزار جلد کتاب در کتابخانه های مدارس مازندران موجود است که ۷۰ درصد آن با نیازهای دانش آموزان ارتباطی ندارند.

شعبانی با توضیح این که فرسودگی محتوایی کتابخانه مدارس به معنای کهنه بودن ظاهری کتابها نیست، افزود: کتاب های مدارس از نظر شکل ظاهری بسیار مطلوب هستند اما از نظر مطالب و محتوا سنخیتی با نیازهای دانش آموزان ندارند.

وی گفت: آنچه امروز بیش از هر زمان دیگر باعث بی رغبتی دانش آموزان به کتابخوانی به معنای مطالعه کتابهای غیردرسی می شود، این است که محتوای موجودی کتابخانه‌های مدارس نیازهای دانش آموزان امروز را برآورده نمی کند و نه تنها جذابیتی برای آنان ندارد، بلکه بخشی از فضای مدرسه را اشغال کرده و هزینه بر نیز است.

معاون آموزش و پرورش مازندران با اظهار این که اطلاع دقیقی از سرانه مطالعه دانش آموزان استان نیز وجود ندارد، افزود: برای این کار باید تحقیقات گسترده ای انجام شود که هنوز این پژوهش مطرح و عملیاتی نشده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.