پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

عدم استفاده از ظرفیت علمی برای ساماندهی شیرابه‌های زباله ساری

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از خبرگزاری علم و فناوری از استان مازندران، بحث زباله و دفن نامناسب آن در استان، یکی از چالش‌های جدی است.

گلایه‌های مردمی و تشکل‌های زیست محیطی روز به روز از وضعیت نامناسب دپو زباله در جنگل‌ها و اراضی منابع طبیعی بیشتر می‌شود.

درخواست‌های مردم بابت کم کاری‌ها در زمینه دفن نامناسب زباله، بحث را حتی پای صندلی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی رسانده و در روزهای اخیر علی اصغر یوسف نژاد نماینده مردم ساری و میاندورد در مجلس شورای از دفن غیر بهداشتی و عدم برنامه ریزی مشخص برای ساماندهی زباله شهرستان ساری گلایه کرده و حتی به رئیس جمهور تذکر داده است.

اما مشکلاتی که زباله شهرستان ساری ایجاد کرده را طی یک مقاله‌ای و بر اساس مستندات موجود مورد ارزیابی قرار می‌دهیم.

سالهای زیادیست که از دفن زباله شهر ساری در منطقه پشتکوه میگذرد.

 تصمیم حساس و مهمی که شهرداری ساری آن را اتخاذ نموده و برای آن هزینههای بسیاری کرده است. اما آیا واقعا این هزینههای عمدتا گزاف، توانسته است گرهای از مشکلات ناشی از دفن زباله در آن منطقه بکاهد؟ پاسخ را میتوان از منابع محلی جستجو نمود.

منابع محلی از سرریز شدن لاگونهای جمع آوری شیرابه خبر داده اند.

 پارگی ناحیه ای از یک لاگون و سرازیر شدن شیرابه در محیط اطراف! همچنین نفوذ شیرابه در طول سالیان متمادی به منابع آب زیر زمینی منطقه چهاردانگه! اتفاق هایی که به هیچ عنوان شهرداری ساری و کیاسر و بخشداری منطقه چهاردانگه زیر بار آن نرفته و سعی در بایکوت خبری آن دارند. سازمان محیط زیست اما به عنوان متولی اول اجرایی کشور در زمینه حفظ و نگهداری محیط زیست، تاکنون نتوانسته اند فشارهای لازم را برای تغییر شرایط و اجرای صحیح عملیات دفن و تصفیه شیرابه به عمل آورد.

 تصفیه خانه شیرابه به عنوان خط مقدم جلوگیری از نشت آلودگی به زمینهای همجوار و منابع آب زیر زمینی در طول این سالها همواره با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کرده است.

 خبرها از درون شهرداری ساری حاکی از آن است که عدم دستیابی به ظرفیت مورد نظر در عملیات ساخت و راهاندازی آن تصفیه خانه با مجری وقت، عدم نگهداری تجهیزات تصفیه خانه به روش صحیح و علمی در طول سالیان متمادی، عدم پایش المانهای مهم در فرایند تصفیه شیرابه و استفاده از روشهای نامتعارف و آزمایشگاهی از مهمترین علل کارکرد نامتناسب تصفیهخانه شیرابه زباله شهرداری ساری میباشد.

شهرداری ساری به عنوان متولی این محل نیز تا کنون هیچ گونه میلی به بازسازی تصفیه خانه به روش علمی و اصولی نداشته است. شایان ذکر است هیچگونه تناسبی میان میزان تولید شیرابه و میزان تصفیه شیرابه در این تصفیهخانه را نمیتوان شاهد بود.

مساله دیگر اما نحوه دفن زباله به روش بهداشتی است. آیا تجهیز و بسترسازی لازم و اصولی جهت جمع آوری حداکثری شیرابه در محل دفن اجرا شده است؟ آیا جداسازی های اولیه مانند جداسازی فلزات و مواد پلاستیکی به روش صحیح و کامل صورت میپذیرد؟ آیا از ورود ضایعات بیمارستانی و بهداشتی در این محل جلوگیری به عمل می آید؟ پاسخ را با توجه به وضعیت زیست محیطی منطقه می توان حدس زد : خیر !

علیرغم هشدارهای متعدد فعالان محیط زیستی و ساکنین منطقه چهاردانگه ساری، هیچ واکنش صریح و علنی و اقدام عملی از سوی  شهردار ساری و سازمان مدیریت پسماند شهرداری ساری، نسبت به این مهم صورت نپذیرفته است.

انتخاب نادرست پیمانکاران و عدم پایبندی به تعهدات زیست محیطی، جلسات متعدد، بازدیدهای بیسرانجام و ارائه آمار و ارقام، نمیتواند مشکلات زیست محیطی این منطقه را حل نماید. باید دید واکنش مسئولان نسبت به این معضل چه خواهد بود.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.