پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

طرح‌های جنگلداری در حال تضعیف شدن

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایسنا، مجید لطفعلیان  در گفت‌وگو با ایسنا در مورد اهمیت درختان، حفظ و یا قطع به موقع درختان به جهت بقا جنگل‌ها و منابع طبیعی اظهار کرد: قطع درختان در جنگل‌های ایران تابع قانون سازمان جنگلها، نظریه جنگل شناس و طی مراحل اداری است. قطع درختان جزء ابزار جنگل شناسی و مدیریت جنگل است؛ هیچ گاه هیچ طرح جنگلداری بدون قطع درختان نیست مگر در شرایط خاص و درجنگل های حفاظتی و آن هم در سطوح تعریف شده و هیچ‌گاه در هیچ کجای دنیا نسخه واحد برای سطوح بزرگ نمی نویسند.

این دکترای مهندسی جنگل در مورد وضعیت  فعلی درختان و قطع آن ها در مازندران خاطرنشان کرد: چنان چه همین طرح های جنگلداری نبودند، همین مختصر جنگل ها هم باقی نمانده بودند؛ در حال حاضر به طور کلی قطع درختان متوقف شده که تبعات منفی زیادی برای جنگل ها به دنبال دارد.

لطفعلیان در مورد حفاظت از جنگل های هیرکانی خاطر نشان کرد: کسانی که از مدیریت جنگل و سازوکارهای موجود مطلع نیستند، تصور می کند که توقف بهره برداری یعنی حفاظت جنگل، درحالی  که توقف بهره برداری یعنی تضعیف طرح های جنگلداری و مراقبت از جنگل و در این راستا وضعیت جنگل های هیرکانی و مازندران یکسان است.

وی در مورد قطع درختان در شمال و گزارش قطع درختان در یک روزنامه خاطرنشان کرد: اساسا قطعی درخت وجود ندارد و گزارش روزنامه، تیتر گمراه کننده ای داشته، ظاهرا خروج درختان بادافتاده به شکل قانونی و درست صورت نگرفته است.

عضو هیئت علمی دانشگاه منابع طبیعی ساری در مورد چالش فعلی در جنگل های مازندران ادامه داد: چالش فعلی، توقف بهره برداری، کاهش درآمد مجریان طرح ها و به خطر افتادن مشاغل در جنگل است؛ همچنین تبعات بعدی بسیار وخیم تر خواهد بود، وقتی که همین پرسنل جنگل بیکار شوند ممکن است به جمع قاچاقچیان بپیوندند؛ هجوم غارتگران به جنگل، چه قاچاق چوب و چه تجاوز به عرصه ها و تصرفات اعم از تصرف خصوصی و واگذاری دولتی را به دنبال دارد.

لطفعلیان افزود: وجود بهره برداری و طرح جنگل داری که دو جز لاینفک یکدیگرند مانع تجاوز به جنگلها است، تداوم طرح های جنگل داری و اصلاح آن ها می تواند راهکار مناسبی برای حفاظت از جنگل های مازندران باشد.

وی در مورد کلیات طرح جنگل داری تصریح کرد: طرح جنگل داری برنامه ای ده ساله برای منطقه  ای بین هزار تا دوهزار هکتاراز جنگل بوده که کلیه فعالیت ها در عرصه آن را مشخص کرده است، طی این برنامه میزان برداشت چوب و هدف برداشت، میزان احداث راه، میزان جنگل کاری، شکل مراقبت و عرصه های ذخیره در نظر گرفته می شود؛ این برنامه توسط تیم کارشناسی تهیه و توسط سازمان جنگل ها تصویب می شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری با تاکید بر این که آزمون و خطا در جنگل درست نیست افزود: تعطیلی طرح ها و نداشتن طرح جایگزین، اقدامات ضربتی و بدون پشتوانه علمی در جنگل ها، نسخه واحد برای تمام جنگل ها، مدیریت و تصمیم گیری ستادی برای جنگل صحیح نیست و لازم است تصمیم گیری های موردی و به تشخیص و تجویز کارشناس حاضر در محل صورت گیرد.

طبیعت ایران، خودآگاه و یا ناخودآگاه توسط عوامل متعددی درحال تخریب است

عبدالرضا احمدی دبیر گروه “انسان، طبیعت وهنر” و فعال حوزه محیط زیست در گفت و گویی اظهار کرد: مدیران و کارشناسان محیط زیست در بخش خبری صدا وسیما باید به کارگیری شوند.

وی افزود: خبرهای همچون “نفس های جنگل های ایران  به شماره افتاد ” ،”ریزگردهای امان مردم را برید”، کاهش پنج میلیون هکتاراز جنگل های ایران در چند دهه اخیر و انقراض یا در خطر انقراض نسل بسیاری ازحیوانات،  خشک و یا آلوده شدن بسیاری ازتالاب ها، چشمه ها، رودها ودریاچه ها، استفاده بی رویه از سموم پرخطر دربخش کشاورزی و غذایی، آلودگی هوا (بالاتر از مرز خطر)، ساخت سدهای غیرکارشناسانه، فاجعه ای به نام زباله،  کشتار وصید بی رویه حیوانات ، استفاده از سوخت های آلوده  (خصوصا مازوت )، غیراستاندارد بودن کالاو بسیاری از ناهنجاری دیگر نیازمند عزمی جدی در حوزه محیط زیستی است.

احمدی گفت: این ها  بخش اندکی ازخبرهای بد و فجایع زیست محیطی هستند که کارشناسان در رسانه ها ، فقط اطلاع رسانی می کنند. اگر درختان بی رویه قطع شوند هوا بیش از این آلوده می شود و دراین حین اکسیژنی برای تنفس نیست.

این فعال حوزه محیط زیستی تصریح کرد: طمع غارتگران طبیعت ،عدم مدیریت صحیح بعضی از مدیران و فرهنگ نامناسب بسیاری از هموطنان طبیعت کشور را در معرض خطر قرار داده است. متاسفانه طبیعت ایران، خودآگاه و یا ناخودآگاه توسط عوامل متعددی درحال تخریب است.

احمدی افزود: توجه به این خطر، مسئولیت ها را سنگین تر می کند تا با ایجاد فضای مطلوب جهت آگاهی مردم مانع فاجعه زیست محیطی بزرگتری شویم، اما مشکل فقط به مردم بر نمی گردد، عمده ترین مشکلی که در این مورد می توان از آن نام برد وجود غیرمتخصص دراین زمینه است. اگر تخصص مدیریتی همراه با رعایت صحیح طرح جنگل باشد می توان هنوز به نجات تنها جنگل های هیرکانی کشور امید داشت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.