پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

ضرورت ساماندهی میوه فروشان داربستی بدون مجوز در تنکابن

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایرنا، در دو سال گذشته برخی افراد به بهانه عرضه مستقیم و ارزان میوه و تره بار اقدام به بستن داربست در زمین‌های بایر حاشیه کمربندی و حتی خیابان‌های سطح شهر نمودند که در همان ابتدا با مخالفت برخی واحدهای صنفی فعال در این عرصه مواجه شد و اعتراض‌های شدیدی نسبت به این مسئله صورت گرفت.

این افراد که پس از مدتی به میوه فروشان داربستی معروف شدند ابتدا تلاش کردند تا با عرضه میوه و تره بار ارزان مشتریان را به سوی خود جلب نمایند که در این زمینه توفیقاتی نصیبشان شد و با رونق گرفتن این کسب و کار سایر افراد نیز وارد عرصه شدند و بدون اخذ مجوز و پروانه کسب اقدام به برپایی داربست کردند به طوری که هم اکنون تعداد میوه فروشی‌های داربستی در سطح شهرستان تنکابن به رقم چهارده رسیده و احتمال افزایش این تعداد نیز همچنان وجود دارد.

در همین مدت اداره صنعت، معدن و تجارت با کمک اتاق اصناف شهرستان تنکابن بارها تلاش کرد تا جلوی فعالیت میوه فروشی‌های داربستی را بگیرد اما به دلیل برخی اعمال فشارهای صورت گرفته، نتوانست اقدامی در این زمینه صورت دهد و اعتراض‌های میوه فروشان دارای پروانه کسب نیز به جایی ختم نشد.

میوه فروشی‌های داربستی مخل آسایش و آرامش مردم

یک شهروند تنکابنی با انتقاد شدید از فعالیت میوه فروشی‌های داربستی گفت: روبروی منزل بنده باغی بود که در کمتر از دو روز تبدیل به میوه فروشی داربستی شد و پس از آن بود که آسایش و آرامش از این منطقه رفت.

کامران بهرامیان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: فعالیت این میوه فروشی تا پاسی از شب و خالی کردن بار در صبح زود که همراه با سر و صدای زیاد است موجب نارضایتی ساکنان این منطقه شده است.

وی اظهار داشت: این میوه فروشی بسیار بزرگ به دلیل حجم کاری بالا، زباله زیادی هم تولید می‌کند که همیشه در اطراف پراکنده هستند و در برخی مواقع نیز بوی بد زباله‌ها به مشام می‌رسد.

این شهروند به مشکلات ترافیکی ایجاد شده توسط میوه فروشی‌های داربستی اشاره کرد و افزود: توقف زیاد خودروهای مردم برای خرید میوه باعث تصادفات زیادی در این منطقه شده و همه به این موضوع واقف هستند.

وی خاطرنشان کرد: بارها این موضوع را به ادارات مربوطه متذکر شدیم اما انگار زور میوه فروشی‌های داربستی به مسئولان شهرستان می چربد و متأسفانه تاکنون هیچ اقدامی برای بستن آن انجام نشده است.

سرانجام این موضوع روز گذشته در جلسه ستاد تنظیم بازار شهرستان تنکابن که در تالار اجتماعات فرمانداری ویژه شهرستان تنکابن برگزار شد به طور جدی مورد بررسی قرار گرفت.

میوه فروشی‌های داربستی زیبنده شهر تنکابن نیست

رئیس اتاق اصناف شهرستان تنکابن با تأیید غیرقانونی بودن فعالیت میوه فروشان داربستی، گفت: این افراد فاقد پروانه کسب هستند و بدون اخذ مجوز اقدام به فعالیت نموده اند که باید هر چه سریع‌تر نسبت به ساماندهی آنها اقدام نمود.

اسماعیل حاجی ابراهیمی افزود: فعالیت میوه فروشی‌های داربستی باعث شده تا فعالان این عرصه که دارای پروانه کسب هستند و هزینه اجاره مغازه، مالیات و خدمات چهارگانه را پرداخت می‌کنند، متضرر گردند.

وی با بیان اینکه شکایت‌های زیادی در این زمینه به اتاق اصناف رسیده است، اظهار داشت: در میوه فروشی‌های داربستی اجناس به شکل بسیار ناخوشایندی عرضه می‌شود که اصلاً در شأن و منزلت یک ایرانی نیست و گردانندگان این مراکز فکر می‌کنند که در یک کشور عقب مانده کسب و کار راه انداخته اند.

حاجی ابراهیمی خاطرنشان کرد: اگر چه درزمان آغاز به کار میوه فروشی‌های داربستی قیمت‌ها کمی متفاوت بود اما اکنون یکنواخت شده و از عرضه بدون واسطه اجناس به مصرف کننده خبری نیست.

وی خواستار همکاری همه دستگاه‌های اجرایی برای ساماندهی میوه فروشی‌های داربستی در سطح شهرستان تنکابن شد.

اعمال قانون برای میوه فروشی‌های داربستی در تنکابن

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان تنکابن نیز در این جلسه با بیان اینکه برای واحدهای تجاری بدون پروانه باید ماده ۲۷ قانون نظام صنفی اعمال گردد، گفت: واحدهای صنفی بدون پروانه پس از شناسایی توسط اتحادیه مربوطه باید از سوی نیروی انتظامی نسبت به پلمپ آن اقدام شود.

علی رحیمی افزود: فعالیت میوه فروشی‌های داربستی کاملاً خلاف قانون بوده و بارها تلاش کردیم تا مانع از ادامه فعالیت آنها شویم اما به دلایلی این اتفاق صورت نگرفت.

وی بدون ذکر دلایل ناکام ماندن در بستن میوه فروشی‌های داربستی، اظهار داشت: برای موفقیت در این زمینه باید سیاسی کاری را کنار گذاشت و عملیاتی اقدام نمود.

رحیمی ساماندهی میوه فروشی‌های داربستی را ضروری دانست و خاطر نشان کرد: به اتحادیه صنفی میوه و تره بار دستور دادم که به همه این واحدها اخطار بدهد تا نسبت به تعیین تکلیف وضعیت خود اقدام نمایند.

وی تصریح کرد: این مراکز برای ادامه فعالیت یا باید پروانه کسب داشته باشند و یا در غیر این صورت باید پلمپ شوند.

ضرورت ساماندهی میوه فروشی‌های داربستی در تنکابن

معاون برنامه ریزی و توسعه شهرستان تنکابن که ریاست این جلسه را برعهده داشت با غیر قابل قبول دانستن فعالیت میوه فروشی‌های داربستی گفت: برای شهر گردشگر پذیری همچون تنکابن اصلاً زیبنده نیست که مراکزی اینچنینی برای عرضه میوه و تره بار ایجاد شود.

ابراهیم عسگرپور با بیان اینکه فعالیت میوه فروشی‌های داربستی قطعاً شهرستان تنکابن را متضرر خواهد کرد، افزود: این افراد به گونه‌ای عمل کرده اند که اصلاً نمی‌توان آنها را در قالب اتحادیه تعریف نمود و همین مسئله باعث شده که آنها تمایلی برای اخذ پروانه کسب نداشته باشند.

وی اظهار داشت: باید این روند متوقف شود و نگاه اعضای ستاد تنظیم بازار شهرستان برای ساماندهی آنها بسیار حائز اهمیت است.

عسگرپور با تاکید بر اینکه جلسات ستاد تنظیم بازار باید مرتب و بدون وقفه برگزار شود، خاطر نشان کرد: برای ورود به برخی عرصه‌ها باید هزینه داد و اگر می‌خواهیم به نتیجه مطلوب برسیم باید آن را بپردازیم.

وی یادآور شد: اداره صنعت، معدن و تجارت اقدامات بسیار خوبی داشته اما برای مردم قابل لمس نیست و برای رفع این مشکل باید از خبرگزاری‌ها و فضای مجازی نهایت استفاده را نمود.

شهرستان ۱۶۶ هزار نفری تنکابن با دارا بودن ۱۰ هزار و ۲۰۰ واحد صنفی در غرب مازندران واقع است.

/ ‏‬ ۷۵۱۳/‏۱۶۰۲/‏۱۶۵۴

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.