پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

ضرورت برخورد با توزیع کنندگان اقلام بهداشتی تقلبی در مازندران

0

با شیوع کرونا در مازندران و بویژه غرب استان، میزان تقاضا برای محصولات بهداشتی از قبیل ماسک، الکل و دستکش به شدت افزایش یافت و از آنجا که عرضه آنها در شبکه توزیع با مشکلاتی مواجه گردید ، کمبود یا نبود چنین محصولاتی کاملا احساس شد و همین مسئله باعث شد تا برخی سودجویان از این آب گل آلود ماهی بگیرند و اقدام به تهیه و توزیع محصولات تقلبی بهداشتی در منطقه نمایند.

مردم هم بی خبر از همه چیز اقدام به خرید اینگونه محصولات نمودند و بازار سودجویان حسابی داغ شد تا جایی که آنها روز به روز قیمت تولیدات تقلبی خود را افزایش دادند و نبود نظارت در بازار نیز دندان طمع آنها را حسابی تیز کرده است.

کاهش اعتماد عمومی با محصولات تقلبی

یک شهروند تنکابنی با انتقاد از افزایش محصولات تقلبی بهداشتی در بازار گفت : دو روز پیش برای خرید به یکی از فروشگاه های مواد غذایی رفته بودم که ناگهان چشمم به بسته الکل سفید افتاد و از آنجا که این محصول در بازار بسیار کم بود یکی از آن را خریداری نمودم.

فرشید شعبانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : پس از مراجعت به منزل ، پسرم که دانش آموخته رشته شیمی بود با دیدن بسته الکل سفید نظرش جلب شد و نسبت به فراوانی آن در بازار مشکوک گردید.

وی اظهار داشت : پس از چند آزمایش ساده متوجه شدیم که الکل خریداری شده نه آتش می گیرد و نه قابلیت بخار شدن در فضای باز را دارد و ترکیب این محصول تنها آب و عطر الکل است.

شعبانی که برای این محصول تقلبی ۴۰ هزار تومان پرداخت کرده بود ، خاطرنشان کرد : اینگونه اقدامات اعتماد عمومی را در جامعه کاهش می دهد و باید با متخلفان در این زمینه برخورد شود.

وی خواستار نظارت بیشتر دستگاه های متولی و نظارتی بر توزیع محصولات بهداشتی شد.

آب و صابون جایگزین الکل

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان تنکابن با تایید این موضوع به خبرنگار ایرنا گفت : متاسفانه برخی افراد فرصت طلب با سوء استفاده از فضای ایجاد شده در جامعه به واسطه شیوع کرونا اقدام به توزیع محصولات بهداشتی تقلبی نموده اند و باید برخورد لازم در این زمینه صورت گیرد.

نیما نژاد مقدم افزود : اینگونه محصولات بویژه الکل تقلبی از مجاری غیر قانونی و بیشتر در فروشگا ههای عرضه مواد غذایی توزیع شده است.

وی با بیان اینکه مجاری قانونی در عرضه محصولات بهداشتی فقط داروخانه ها هستند ، اظهار داشت : متاسفانه استفاده مردم از الکل برای ضد عفونی کردن بسیار افزایش یافته و این درحالی است که بهترین گزینه در این زمینه آب و صابون است.

به گفته نژاد مقدم ، اگر افراد دستهای خود را به مدت ۲۰ ثانیه با آب و صابون در طول روز شست و شو نمایند ، دیگر نیازی به استفاده از الکل نیست.

وی یاداور شد : برای ضد عفونی کردن سطوح نیز الکل بالای ۷۰ درصد مناسب است و باید در خرید این محصول دقت و حساسیت زیادی داشته باشیم.

مردم موارد مشکوک را گزارش دهند

 معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی پیش از این با تشریح شرایط و موجودی داروها و موارد مصرفی مورد نیاز در رابطه با درمان و کنترل کرونا ، نسبت به توزیع الکل متانول به جای مواد ضدعفونی کننده و همچنین مواد مصرفی تقلبی در بازار هشدار داده بود.

فرزاد پیرویان در این باره گفت : مشکلی که الان با آن روبرو هستیم وجود برخی اقلام تقلبی و یا محصولاتی است که مورد مصرف دیگری داشته و متاسفانه به خاطر شرایط موجود، با سوءاستفاده از عدم آگاهی مردم از طریق برخی مغازه‌ها و فروشگاه‌ها توزیع می‌شود.

وی با هشدار نسبت به توزیع الکل متانول یا الکل چوب به عنوان الکل ضدعفونی کننده در برخی مراکز و مغازه‌ها، تصریح کرد: مردم باید آگاه باشند که این محصولات نه تنها اثربخشی نداشته و  موارد مصرف دیگری دارند، ‌بلکه در صورت جذب پوستی و یا اشتباها مصرف خوراکی، ‌ بسیار خطرناک بوده و قطعا عوارض بسیار سنگینی مانند کوری و عوارض شدید کبدی به دنبال خواهد داشت.

پیرویان با تاکید بر تهیه و خریداری مواد مصرفی از مراکز معتبر، ‌ اظهار داشت : افراد می‌توانند با بررسی پروانه ساخت محصولات ، ‌تاییدیه وزارت بهداشت و مهر تایید سیب سلامت سازمان غذا و دارو از اصالت و اعتبار کالاها آگاه شوند.

وی خاطرنشان کرد : این روزها بازار مواد ضدعفونی کننده داغ است و متاسفانه برخی با سوء استفاده از این فضا، ‌مواد و محصولات تقلبی را به عنوان ضدعفونی کننده در اختیار مردم قرار می‌دهند که بسته به محتوای آن یا هیچ اثری ندارد یا می‌تواند اثرات سنگین و منفی داشته باشد، لذا از مردم تقاضا می‌شود که برای آگاهی و استعلام اصالت کالا و همچنین گزارش موارد مشکوک با سامانه‌های ۴۰۳۰، ۱۹۰ یا ۱۴۹۷ تماس بگیرند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.