پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

صنایع رغبتی به تعامل با مراکز علمی ندارند/همکاری ضعیف دانشجویان با خانه ریاضیات بابل

0

مدیر خانه ریاضیات بابل با بیان این‌که در خانه ریاضیات بخشی با عنوان “بخش دانشجویی” وجود دارد، اما به‌دلیل نبود همکاری با دانشگاه‌ها این بخش ضعیف است، درباره تعامل با صنایع نیز گفت: دوستان می‌گویند که باید با صنایع تعامل داشته باشیم و حتی از آن‌ها مطالبه کنیم؛ منتهی صنایع در ارتباط با دانشگاه‌ها هم ضعیف هستند، چه برسد به ارتباط با خانه ریاضیات؛ درواقع چندان رغبتی به تعامل با مراکز علمی ندارند.

دکتر سید احمد حسن‌پور در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه موفقیت‌های خانه ریاضیات بابل باعث شده تا شهرهای دیگر استان مازندران هم به فکر تاسیس خانه ریاضیات بیفتند، افزود: موفقیت‌های خانه ریاضیات بابل و تلاش‌هایی که در این مرکز صورت گرفته، باعث شد تا مسؤولین بابلسر و ساری هم تصمیم بگیرند خانه ریاضیات در شهرهای خود تاسیس کنند؛ ما در همین خصوص جلساتی با مسؤولان خانه ریاضیات بابلسر و ساری داشتیم تا مشاوره‌هایی به آن‌ها بدهیم. مسؤولان خانه ریاضیات بهشهر هم از ما خواستند که تجربیات اندک خود را در اختیار آن‌ها بگذاریم و هر شهر دیگری هم که این درخواست را داشته باشد، با دیده منت می‌پذیریم. احساس ما این است که به بچه‌های شهرمان مدیون هستیم و تلاش می‌کنیم تا دین خود را ادا کنیم.

مدیرخانه ریاضیات بابل با بیان اینکه برخی دانش‌آموزان شهر بابل که در المپیادها، مسابقات و کنکور رتبه‌های برتر را کسب کرده‌اند، در مسابقات خانه ریاضیات بابل نیز حضور داشته و جوایزی هم دریافت کرده‌اند، گفت: ما افتخاری به جز رضایت اولیا و دانش‌آموزان از برنامه‌های خانه ریاضیات بابل نداریم. درصد قبولی دانش‌آموزان شهر بابل در کنکور و المپیادها  تقریبا به تنهایی با درصد قبولی کل شهرهای استان مازندران برابر است.

وی با اشاره به اینکه مهم‌ترین دغدغه او به عنوان مدیر خانه ریاضیات بابل، مسائل مالی است، گفت: ما در ۲۱ مهرماه جلسه‌ای در دفتر مهندس ولی‌زاده فرماندار و معاون استاندار به همراه اعضای هیات‌امنای خانه ریاضیات بابل داشتیم. مهندس ولی‌زاده رییس هیات‌امنای خانه ریاضیات شهر بابل است. در این جلسه مصوبات در خور توجهی داشتیم که امیدواریم محقق شود.

حسن‌پور در ادامه با بیان اینکه خانه ریاضیات بابل دومین خانه ریاضیاتی است که در کشور تاسیس شده و از سال  ۷۹ دایر است، گفت: برنامه‌های خانه ریاضیات بابل در حال حاضر تقریبا منسجم شده است. در خانه ریاضیات بابل هر ساله علاوه‌بر دیگر برنامه‌ها چهار مسابقه برگزار می‌شود که خانه ریاضیات بابل طراحی سه مسابقه از چهار مسابقه را انجام داده است. سال گذشته برای چهارمین ‌بار برنامه “روز حل مساله” را با همکاری اداره آموزش و پرورش برای دانش‌آموزان ابتدایی اجرا کردیم که در سال گذشته ۹۰۰ دانش‌آموز در قالب گروه‌های پنج‌نفره در این برنامه شرکت کردند؛ هم‌چنین در خانه ریاضیات بابل تنها “لیگ ریاضیات” کشور برگزار می‌شود. این لیگ که در سطح دانش‌آموزان متوسطه اول طراحی شده و امسال قرار است برای پنجمین بار برگزار شود، چهار مرحله دارد که مراحل آن به‌ترتیب “دومینو در سالن”، “حجم‌سازی در پارک”، “امتحان کتبی” و “تست هوش” است که سه مرحله آخر آن در فضای باز برگزار می‌شود.

مدیر خانه ریاضیات بابل ادامه داد: سومین مسابقه‌ای که همه ساله برگزار می‌کنیم، “جوایز ویژه دکتر حسن‌پور” نام دارد که مخصوص دانش‌آموزان مقطع متوسطه دوم است. شاگردان من بزرگواری کردند اسم من را روی این مسابقات گذاشتند. چهاردهمین دوره این مسابقه امسال برگزار می‌شود و شامل دو مرحله است که  یک مرحله آن تستی و شبیه کنکور است و بین شهرستان‌های استان مازندران برگزار می‌شود و بخش دیگر آن مقاله‌نویسی ویژه دانش‌آموزان نهم، دهم و یازدهم متوسطه است که از شهرستان‌های مختلف استان مازندران برای شرکت در این مسابقه مقاله فرستاده می‌شود. برخی از این مقالات در قالب سخنرانی و برخی در قالب پوستر ارائه می‌شوند و در اختتامیه هم به مقالات برگزیده جوایزی تعلق می‌گیرد. هم‌چنین مسابقه “الیمپیاد” که برای دانش‌آموزان متوسطه دوم برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه خانه ریاضیات بابل از میان ۳۰ گروه شرکت‌کننده در تورنمنت شهرها که در بهشهر برگزار شد، رتبه اول در مقطع متوسطه اول و رتبه دوم در مقطع متوسطه دوم را کسب کرده است، درباره برنامه‌های “فصلی‌ای” که در این مرکز علمی-آموزشی برگزار می‌شود، گفت: خانه ریاضیات بابل پیش‌قدم برگزاری جلساتی است که انجمن علمی معلمان ریاضی برای آموزش معلمان درنظر گرفته است. خانه ریاضیات جلساتی به صورت رایگان برای آموزش معلمان برگزار می‌کند. در بابل هرماه این جلسات برگزار می‌شود. معلمان نزدیک پایان هر ترم، دانش‌آموزانی را که در درس ریاضی ضعیف هستند و استطاعت مالی چندانی برای کلاس‌های خصوصی ندارند، به آموزش و پرورش معرفی می‌کنند و ما برای دانش‌آموزان دوره‌های سه‌ الی چهار روزه تقویتی برگزار می‌کنیم.

حسن‌پور، درباره منابع تامین مالی خانه ریاضیات بابل، گفت: البته ما خیلی برای جلب حمایت‌های مالی دوندگی کردیم و قرار شد شهرداری، شورای‌ شهر یا فرمانداری کمک کنند، ولی خب آن‌ها هم از لحاظ مالی محدودیت‌هایی دارند و به نوع دیگری به ما کمک می‌کنند؛ مثلا برای مسابقه “دومینو” شهرداری به صورت رایگان بنرهای آلومینیومی دراختیار ما قرار می‌دهد یا گاهی هزینه آن را می‌پردازد، ما هزینه برگزاری مسابقات و برنامه‌های مختلف را خودمان می‌دهیم؛ ولی گاهی پیش می‌آید آن‌هایی که به ریاضیات علاقه دارند و شاهد تلاش ما هستند، کمک‌های مالی به خانه ریاضیات می‌کنند، البته نمی‌توان روی این مبلغ حساب کرد.

مدیر خانه ریاضیات بابل درباره تعامل خانه ریاضیات با صنایع، گفت: دوستان می‌گویند که باید با صنایع تعامل داشته باشیم و حتی از آن‌ها مطالبه کنیم؛ منتهی صنایع در ارتباط با دانشگاه‌ها هم ضعیف هستند، چه برسد به ارتباط با خانه ریاضیات؛ درواقع چندان رغبتی به تعامل با مراکز علمی ندارند.

حسن‌پور با بیان اینکه در خانه ریاضیات بخشی با عنوان “بخش دانشجویی” وجود دارد، اما به‌دلیل نبود همکاری با دانشگاه‌ها این بخش ضعیف است، گفت: البته در گذشته برنامه‌ای با محوریت بهینه‌سازی صنعت در دانشگاه مازندران برگزار شد که بخشی از این برنامه به بهینه‌سازی آموزشی اختصاص داشت. خانه ریاضیات بابل در بخش بهینه‌سازی آموزشی با دانشگاه مازندران همکاری کرد. باید در نظر گرفت که این همکاری‌ها دوطرفه است؛ مثلا مسؤولین دانشگاه مازندران هم  هنگامی که خانه ریاضیات نیاز به فضایی برای برگزاری مسابقات دارد، فضای مناسب را در اختیار ما قرار می‌دهند.

مدیر خانه ریاضیات بابل در پایان با اشاره به همکاری‌های این نهاد علمی با آموزش و پرورش، گفت: ما افتخار می‌کنیم که در کنار دبیران زحمت‌کش ریاضی شهرمان در امر آموزش ریاضی و ارتقای سطح علمی ریاضی ایفای نقش می‌کنیم و مسؤولان آموزش و پرورش از اینکه خانه‌های ریاضیات در آموزش دانش‌آموزان کشور مشارکت دارند، اظهار لطف می‌کنند.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.