پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

صبح بهترین زمان اسانس گیری گیاهان دارویی

0

مدیر جهاد کشاورزی ساری گفت: بهترین زمان برداشت گیاهان دارویی جهت اسانس گیری صبح است.

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایسنا، «فرزین فرهادی» در کارگاه آموزشی پرورش گیاهان دارویی که در روستای گرجی پل شهرستان ساری برگزار شد، اظهار کرد: گیاهان دارویی به گیاهانی گفته می شود که تمام یا قسمتی از اندام آن، دارای ماده موثره باشد و به صورت تازه، خشک یا فرآوری شده برای پیشگیری، درمان و یا حفظ سلامتی انسانها، حیوانات و گیاهان مصرف می شود.

وی افزود: زمان کاشت گیاهان دارویی به خاطر جزر و مد باید در غروب انجام شود که سطح بالاتری از خاک، مرطوب است.

مدیر جهاد کشاورزی ساری یادآور شد: آبیاری این گیاهان نیز بهتر است شبها انجام شود، چون آب معمولا با محیط هم دما است و به گیاه هیچ تنشی وارد نمی شود.

فرهادی با اشاره به اینکه بهترین زمان برداشت گیاهان دارویی جهت اسانس گیری صبح است ، خاطرنشان کرد: صبح برگ ها صاف هستند و بهتر خشک می شوند اما در غروب برگها جمع شده اند .

وی افزود: برای اسانس گیری بهتر است به گیاه چند روز آب داده نشود تا به گل برود ، زمانی که گیاه ده درصد به گل دهی نشست، می توان نسبت به برداشت اقدام کرد.

مدیر جهاد کشاورزی ساری تصریح کرد: گیاهان دارویی را باید در سایه خشک کرد چرا که آفتاب سبب سیاه شدن برگ می شود.

فرهادی یادآورشد: به دو روش سنتی و صنعتی می توان گیاهان را خشک کرد که در منطقه دشت در مازندران به دلیل بالا بودن رطوبت، روش سنتی خوب نیست، چون سبب کاهش اسانس می شود اما در روش صنعتی می توان در فر و یا روی بخاری نسبت به خشک کردن اقدام کرد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.