پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

صادرات محصولات کشاورزی مازندران به ۱۳ کشور جهان

0

به گزارش خبرنگار مهر، عزیزاله شهیدی فر بعدازظهر شنبه در نشست با مجمع نمایندگان مازندران که با محوریت بررسی تولید برنج و مرکبات در استان برگزار شد، با اشاره به نقش محوری این استان در تولید دو محصول برنج و مرکبات که نیمی از تولید کشور را شامل می‌شود، گفت: پروژه‌های زیرساختی نظیر زهکشی اراضی، تجهیز و نوسازی شالیزارها، اجرای سامانه‌های نوین آبیاری و بهسازی و لایروبی آببندان ها برای حوزه کشاورزی استان برنامه ریزی شده و در حال اجراست.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه واردات برنج در فصل برداشت ممنوع است، از نمایندگان استان خواست بر اجرای دقیق این مصوبه نظارت لازم را داشته باشند.

وی با اظهار اینکه واردات برنج با ارز ترجیحی انجام می‌شود، ادامه داد: با اجرای این کار شاهد اتفاقات خوبی در حوزه برنج استان خواهیم بود که قطعاً به نفع کشاورزان استان است.

شهیدی فر از روند افزایشی کشت ارقام پرمحصول و کیفی در سال‌های اخیر در استان خبر داد و گفت: بزودی شاهد خوداتکایی در تولید برنج کشور خواهیم بود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران افزود: امسال شاهد افزایش ۱۰ درصدی تولید برنج هستیم و پیش بینی می‌شود یک میلیون و ۵۳۰ هزارتن برنج در استان تولید شود.

وی همچنین از افزایش ۱۰ درصدی تولید نارنگی در استان خبر داد و اظهار کرد: پیش بینی ما بر این است امسال ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن مرکبات در مازندران تولید شود.

شهیدی فر به صادرات بی سابقه مرکبات و کیوی از مازندران به خارج از کشور خبر داد و گفت: همانطور که افزایش چشمگیر صادرات این محصولات را شاهد بودیم امیدواریم در قیمت این محصولات نیز شاهد افزایش قیمت به نفع تولیدکننده باشیم.

وی تداوم ممنوعیت واردات محصولات باغی را از خواسته‌های اصلی این سازمان برشمرد و افزود: بخش عمده‌ای از اقتصاد استان وابسته به تولید و بازار برنج و مرکبات است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به ظرفیت ۱.۵ میلیون تنی سردخانه‌ها، سورتینگ و انبارهای فنی استان، گفت: با این حجم از ذخیره سازی و نگهداری محصولات کشاورزی قادر به تنظیم بازار و قیمت محصولات در استان خواهیم بود.

شهیدی فر به پایانه صادراتی روماک گستر در جویبار اشاره کرد و گفت: این پایانه ظرفیت ذخیره سازی ۱۴۰ هزار تن محصولات کشاورزی را دارد که سهم قابل ملاحظه‌ای در توسعه صادرات محصولات کشاورزی استان خواهد داشت.

وی تأمین لجستیک لازم برای توسعه صادرات نظیر کامیون‌های یخچال‌دار ار از خواسته‌های مهم صادرکنندگان و سازمان جهاد کشاورزی استان برشمرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران از مدیریت مگس میوه در سال ۹۸ به عنوان یک اقدام جهادی نام برد که منجر به تولید سالم ۹۹.۵ درصدی محصولات باغی استان شد.

شهیدی فر از ورود ۴ رقم جدید صادراتی مرکبات به حوزه باغبانی استان خبر داد و اظهار کرد: سال گذشته ۴۲۰ هزار تن محصول کشاورزی به ارزش ۲۵۰ میلیون دلار از مازندران به ۱۳ کشور دنیا صادر شد.

وی با تقدیر از حمایت نمایندگان استان در پویایی و جهش تولید محصولات کشاورزی استان، از نمایندگان استان خواست نسبت به پیگیری تأمین و مناسب سازی قیمت نهاده‌های دامی و کود شیمیایی در استان اقدام کنند.

کد خبر 5016215
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.