پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

شهرداری ساری متعهد به راه‌اندازی نیروگاه زباله‌سوز تا پایان امسال شد

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایرنا؛ ساخت نیروگاه زباله سوز ۴۵۰ تنی شهرداری ساری به نیمه هشتمین سال خود رسیده است و قرار بود پس از چند سال تمدید حداکثر تا پایان سال ۹۷ به بهره برداری برسد.

محمد محمدی تاکامی روز دوشنبه در نشست با خبرنگاران با اشاره به اینکه دولت ۸۰ میلیارد تومان از اعتبار مورد نیاز برای خرید و واردات تجهیزات نیروگاه زباله  سوز را به شهرداری پرداخت کرده است، افزود: در حال حاضر ابنیه و ساختمان این طرح با ۴۳ درصد پیشرفت فیزیکی با شتاب بیشتر در حال انجام است.

وی با بیان اینکه ۸۵ درصد تجهیزات این نیروگاه وارد سایت شده است،گفت که شهرداری متعهد شده است با تامین یکصد میلیارد  تومان این نیروگاه را تا پایان امسال به مرحله سوزاندن زباله برساند.

محمدی تاخیر در اجرای عملیات ساختمانی را که در تعهد شهرداری  قرار داشت، باعث عقب افتادن نصب تجهیزات خریداری شده برشمرد.

در حال حاضر زباله مرکز استان مازندران پس از جمع آوری به منطقه ای در ۷۰ کیلومتری جنوب این شهر و مرز میان مازندرن و سمنان منتقل می شود که علاوه بر شکایت و گله مندی مازندرانی های منطقه ، انتقاد مسئولان استان سمنان را هم در پی داشته است.

کارشناسان پیش از این برآورد کردند که تنها با هزینه کمتر از یک سال انتقال زباله شهرستان ساری به محل دپوی کنونی، نیروگاه زباله سوز قابل بهره برداری می شد.

پاییز، زمان بهره برداری نیروگاه زباله سوز نوشهر

مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری مازندران با بیان اینکه تا کنون یکصد میلیارد تومان اعتبار دولتی برای نیروگاه زباله سوز نوشهر به عنوان دومین نیروگاه مازندران در نوع خود اختصاص یافته است، بیان داشت: همه تجهیزات مور نیاز آن نیروگاه هم در محل کارگاه قرار دارد و در حال نصب است.

وی با بیان اینکه طبق برنامه تا پایان پائیز امسال نیروگاه نوشهر هم به بهره برداری خواهد رسید ، افزود: عمده اعتبار این طرح از دفتر مقام معظم رهبری تامین شده است.

کار ساخت نیروگاه زباله سوز نوشهر از سال ۱۳۹۰ با هدف امحای مقدار ۲۰۰ تن زباله تولیدی در شهرستان های نوشهر، چالوس و کلاردشت و نیز تولید ۳ مگاوات برق در زمینی به مساحت حدود ۲ هکتار در عرصه طبیعی “پلنگ چال ” این شهرستان آغاز شد و قرار بود به مدت ۲ سال به بهره برداری برسد.

سرنوشت کارخانه های کمپوست 

مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری مازندران به فعالیت کارخانه کمپوست بهشهر اشاره کرد و گفت: این کارخانه که قرا است زباله های شهرستانهای گلوگاه، بهشهر و نکا را تحت پوشش قرار دهد و در حال حاضر با ظرفیت پائین فقط زباله های شهرهای بهشهر ، رستم کلا و خلیل شهر را به کود کمپوست تبدیل می کند.
وی با بیان اینکه بخشی از زباله های خشک نظیر انواع مصالح ساختمانی، زباله های الکترونیکی و لوازم خانگی نیاز به دستگاه پرس دارد و یا باید در نیروگاه زباله سوز با حرارت سوزانده شوند، افزود: با راه اندازی نیروگاه ساری ، مشکل زباله های ساری و شرق استان حل و فصل می شود.
او ادامه داد: کارخانه کمپوست بابل هم در حال حاضر با ظرفیت ۱۰۰ تنی در حال فعالیت است که تا پایان سال با خرید و نصب تجهیزات جدید ظرفیت آن به۲۵۰ تن افزایش می یابد.
محمدی تاکامی یکی از مشکلات ساخت کارخانه کمپوست را در باقی ماندن بخشی از زباله ها دانست و گفت: فقط نیمی از زباله ها در فرایند کمپوست تبدیل و فرآوری می شود و بقیه باید با ایجاد و نصب چند دستکاه دیگر امحاء و بازیافت شود که در هر ۲ مکان کارخانه کمپوست بابل و بهشهر استان مازندران فعلا چنین شرائطی وجود ندارد.
وی افزود: پس از راه اندازی نیروگاههای ساری و نوشهر ، برگشتی های کارخانه های کمپوست که معمولا ارزش حرارتی بالایی خواهد داشت به این نیروگاه ها منتقل می شود.
محمدی تاکامی پنج منطقه دیگر مدیریت پسماند مازندران را شامل تنکابن ، نور ، قائمشهر ، آمل و بابلسر اعلام کرد و توضیح اد : در تنکاین کارخانه کمپوست در دست ساخت است ، در شهرهای نور و قائمشهر نیز پیمانکاران واجد شرایط انتخاب شدند و در شهرهای بابلسر و آمل نیز در خصوص انتخاب روش مورد نظر برای مدیریت پسماندها ، جلساتی برگزار شده اما نهایی نشده است.

وی از جا به جایی محل دپو و دفع بهداشتی زباله شهرستان آمل خبر داد و گفت که همچنان مشکل زباله این منطقه در محور هراز  و در کنار رودخانه مهم هراز حاد است اما یک نقطه از هفت نقطه پیشنهادی برای دفع بهداشتی به روش سلولی نهایی شده است.

محمدی گفت: همزمان ۲ پروژه زباله سوز و بیوگاز نیز برای شهرستان آمل در دست مطالعه قرار دارد.

وی ادامه دفع بهداشتی زباله های بابلسر در کنار سواحل دریای خزر و نور در دل جنگل های هیرکانی را سخت و خطرناک و در عین حال غیر قابل اجتناب توصیف کرد و گفت: ایجاد دستگاهی با تکنولوژی مدرن داخلی با هدف تبدیل زباله به ریزدانه زیست محیطی  در بابلسر در دستور کار قرار دارد.

این مسئول افزود: برای ایجاد کارخانه کمپوست شهرستان نور نیز سرمایه گذار شناسایی شده و به مرحله عقد قرار داد رسیده است.

مدیرکل امور شهری و شورهای استانداری مازندران گفت که کارخانه کمپوست تنکابن نیز با خرید و نصب دستگاه همزمان تا پایان امسال به بهره برداری خواهد رسید.

وی به حل معضل شیرابه زباله های مازندران نیز اشاره کرد و گفت: برای هر ۹ منطقه مدیریت شیرابه زباله بررسی و در حال اجرای عملیات مورد نظر هستیم.
مدیرکل امور شهری استانداری مازندران توضیح داد: طبق بررسی های علمی صورت گرفته شیرابه های زباله را می توان با تغییرات و کم کردن درصد آلودگی و تصفیه به آب کشاورزی تبدیل کرد که این روش در محل دفن زباله های نور ،قائمشهر ، بابلسر و آمل در دست اقدام است.
وی روش دیگر حل معضل شیرابه زباله را تبدیل آن به فوم اعلام کرد و گفت: فوم ها برای خاموش کردن آتش در آتش نشانی کاربرد دارد و در حال حاضر نیز این روش در محل دفن زباله بابل و ساری در مرحله آزمایش است.

بر اساس ماده ۱۹۳ قانون برنامه پنجم توسعه ، تا پایان سال چهارم اجرای این برنامه یعنی سال ۹۴ دفن پسماند در شهرهای ساحلی و شمالی با جمعیت بیش از ۲۰۰ هزار نفر باید ممنوع می شد.
با توجه به وجود قانون و مصوبات آن ،مدیریت پسماند در استان مازندران همچنان با مشکلات زیادی مواجه است ،به طوری که زباله در مازندران این روزها از بلای جان طبیعت فراتر رفته و تبدیل به بلای جان ساکنان این استان شده است .

۶۹۹۰/۱۶۵۴

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.