پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

شعور عاشورایی محور فعالیت‌های موکب‌های مازندران در اربعین

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایرنا ، صبح یکشنبه در نشست کمیته فرهنگی – آموزشی اربعین مازندران ، اعضای کمیته ها و برخی از موکب داران استان بر برنامه های فرهنگی با محوریت ترویج فرهنگ عاشورایی تاکید کردند و اظهار داشتند که مبلغان ، مداحان و روحانیون بیش از توجه به شور عاشورایی باید درک واقعه عاشورا و آگاهی بخشی نسبت به اهداف قیام امام حسین (ع) را محور فعالیت خود قرار دهند. 

حاضرین در نشست با بیان اینکه شوق عاشورایی مساله ای مهم برای ترویج و تبلیغ این واقعه تلخ تاریخی است ، گفتند که امروز بیش از هر زمان دیگر شناخت ماهیت عاشورا بر تمام جنبه های آن ارجحیت دارد زیرا همواره این موضوع مورد خدشه قرار گرفته است.

علاوه بر این، توصیه موکب داران و اعضای کمیته های فرهنگی به مداحان توجه بیشتر به اهداف و زمینه های واقعه عاشورا و قیام امام حسین (ع) بود و از آنها خواسته شد که فقط به سینه زنی و اشک گرفتن از عاشقان حسینی اکتفا نکرده و نسبت به بالا بردن درک مردم از قیام امام حسین (ع) قدم بردارند.

در این نشست همچنین بر تمرکز برنامه های فرهنگی اشاره و به موکب داران توصیه شد که از انشقاق و برنامه های فرهنگی ضد و نقیض خودداری کرده و از حرکت متمرکز فرهنگی پیروی کنند. 

جانشین رئیس کمیته فرهنگی آموزشی اربعین مازندران با بیان اینکه موکب داران در اجرای برنامه ها و خدمات مختار و آزاد هستند ، تاکید کرد: اما همه ما باید تحت یک مسیر فرهنگی حرکت کرده و از انشقاق در برنامه های فرهنگی پرهیز کنیم.

حجت الاسلام علی نوربخش افزود: برنامه های فرهنگی اربعین باید یکنواخت و بر یک موضوع متمرکز باشند زیرا واقع عاشورا اهداف مشخص و روایتی مشخص دارد. 

وی با بیان اینکه همه ما تابع برنامه های آموزشی ستاد اربعین و بعثه مقام معظم رهبری هستیم، ادامه داد: کلیات سیاست برنامه فرهنگی در بیانه گام دوم مقام معظم رهبری به صراحت بیان شده و انتظار ما این است که متولیان برنامه های فرهنگی موکب ها از این دایره خارج نشوند.

او  با بیان اینکه تمامی برنامه های اربعین در کشور عراق با محوریت مراجع عراق است ، گفت: البته طرح این موضوع به معنای گرفتن ابتکار عمل از موکب ها نیست و مداحان و مبلغان می توانند در این چهارچوب بر جزئیات به سلایق خود بپردازند.

جانشین رئیس کمیته فرهنگی آموزشی اربعین مازندران همچنین اظهار داشت: امسال اغلب برنامه های فرهنگی بر بستر فضای مجازی و همچنین برنام های موبایلی تاکید دارد، زیرا نه تنها برای زائران قابل دسترس تر می باشد ، بلکه اثرگذاری بهتری نیز خواهد داشت.

نوربخش استفاده از فضای مجازی را علاوه بر تاثیر گذاری ، با هدف کاهش هزینه های برای چاپ بروشور و صرفه جویی در استفاده از کاغذ دانست و افزود: علاوه بر این ابتکار عمل در فضای مجازی بیشتر و تنوع برنامه ها نیز قابل پیگیری تر خواهد بود.

با این حال وی ارائه برنامه های فیزیکی را لازمه فعالیت موکب ها دانست و افزود: برنامه های فیزیکی درک زائران را از اربعین بیشتر خواهد کرد.

سال گذشته بیش از ۵۱ هزار نفر از استان مازندران در اربعین حسینی به زیارت کربلا مشرف شدند .

امسال نیز از ابتدای شهریور ثبت نام برای حضور در راهپیمایی اربعین ۹۸ آغاز شده است و متقاضیان می توانند با مراجعه به سامانه “سماح” به نشانی اینترنتی http://www.samah.haj.ir اقدام به ثبت نام کنند.

متولیان امر توصیه کرده اند که زایران جهت پرداخت هزینه های مصوب تنها از طریق درگاه پرداخت الکترونیک سامانه سماح اقدام و از پرداخت هرگونه وجه دیگری چه به صورت نقدی و یا هر روش دیگر به صورت جدی خودداری کنند. 

ثبت نام در سامانه سماح رایگان است و هزینه هایی که دریافت می شود تنها جهت خدمات درمانی و بیمه ای زایرین خواهد بود که مجموع آن ۲۲ هزا ر تومان تعیین شده است.

۷۳۳۵/۱۶۵۴

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.