پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

سومین پلنگ ایرانی در چنگال مرگ + تصاویر

0

پایگاه خبری چهاردانگه: اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران اعلام کرد که گردنبند ماهواره‌ای پلنگ نری که اردیبهشت ماه ۱۳۹۶ در منطقه سنه‌کوه استان مازندران در تله سیمی گرفتار شده بود و پس از زنده‌گیری، درمان و با نصب ردیاب ماهواره‌ای در همان منطقه رهاسازی شده بود، بعد از گذشت حدود هفت ماه، در منطقه پت‌کیله با 30 کیلومتر فاصله از محل رهاسازی توسط یکی از اهالی منطقه کشف و تحویل اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران شده است.

کورس ربیعی رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران با اعلام خبر کشف جمجمه و لاشه پوسیده این پلنگ به تسنیم گفت: یکی از اهالی نهالستان‌های منطقه پت‌کیله که از همیاران محیط زیست و منابع طبیعی است پس از ماه‌ها، لاشه پوسیده و اسکلت جدا شده پلنگ سنه‌کوه را کشف و قلاده را تحویل محیط زیست داد.

وی ادامه داد: بنا بر تحقیقاتی که صورت گرفته این پلنگ با حدود سی کیلومتر جابه‌جایی از نقطه رهاسازی به عرصه‌ای جنگلی در حدفاصل کیاسر و نکا در اراضی جنگلی زراعی روستای سیکا وارد شده است. در این منطقه چند واحد دامداری فعال هستند و میرشکارانی برای دفع گراز در اختیار دارند و متاسفانه با توجه به سابقه تعارض پلنگ و گرگ با دام و انسان در منطقه، به منظور جلوگیری از خسارات وارده به دام‌هایشان توسط گرگ و پلنگ در صدد از بین بردن این گونه‌ها می‌آیند.

این مقام مسئول اضافه حرد: متاسفانه مشکل باتری این ردیاب سبب شد از همان لحظه رهاسازی نتوانیم سیگنالی دریافت کنیم. به همین دلیل هیچ‌گونه اطلاعاتی از مسافت طی‌شده، مسیر تردد، فعالیت زیستی و زمان مرگ حیوان در دست نداشتیم. اما با پیدا شدن ردیاب، تلاش برای تحقیقات بیشتر و خواندن اطلاعات رمزشده در برنامه گردنبند ادامه دارد.

ربیعی ادامه داد: بر اساس تحقیقات به عمل‌آمده از برخی افراد محلی، مظنون اصلی شناسایی شده و تلاش برای شناسایی دقیق و جزئیات کامل این اتفاق در دست بررسی است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: دامداری سنتی در جنگل و حاشیه زمین‌های زراعی، بلای جان گوشتخواران شده است و دامداران در این مناطق به دلیل دور بودن از چشم محیط‌بانان، مرتکب تخلفات بسیار و بعضاً نامکشوف می‌شوند.

متاسفانه باید بگویم تراز تولید مثل نسبت به مرگ و میر پلنگ منفی است و با ادامه این روند به تدریج با کاهش جمعیت و نابودی این گونه مواجه خواهیم شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.