پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

سند بومی کاهش و کنترل طلاق مازندران تدوین شد

0

مدیرکل بهزیستی مازندران روز سه شنبه درباره جرئیات سند راهبردی کنترل و کاهش طلاق به خبرنگار ایرنا گفت: این سند به منظور هماهگی و انسجام میان دستگاه‌های اجرایی متولی موضوع طلاق تدوین شد و اکنون نیز آماده اجرا است.

فرزاد گوهردهی با اشاره به اینکه سند کنترل طلاق بر پنج راهبرد برنامه ریزی و تدوین شد افزود: این راهبردها شامل پیشگیری از وقوع طلاق ، مداخله و مشاوره به منزله کنترل طلاق و کنترل عوارض ناشی از طلاق بر پایه بازنگری، مشاوره ، خدمات حمایتی و اجتماعی می‌شود.

وی همچنین تعیین عوامل ایجاد کننده و بسترساز طلاق را نیز به عنوان یکی از راهبردهای سند کنترل طلاق مازندران عنوان کرد و گفت: این بخش به تعیین عوامل بومی و داخلی استان مازندران که تشدید کننده طلاق است اختصاص دارد.

مدیرکل بهزیستی مازندران ارزیابی برنامه‌های بین بخشی برای دستگاه‌های اجرایی را به عنوان پنجمین راهبرد سند کنترل طلاق معرفی کرد و اظهار داشت: این راهبرد به منظور هم افزایی و انسجام نهاد های متولی طلاق استان در جهت اجرای متمرکز برنامه‌های کنترل و کاهش طلاق و جلوگیری از اقدامات سلیقه‌ای است.

گوهردهی همچنین به هدف بهزیستی از تدوین سند کنترل و کاهش طلاق اشاره کرد و گفت: با وجود اینکه مازندران در میان استان‌های کشور از آمار نگران کننده در حوزه طلاق برخوردار نیست ، اما شناسایی عوامل محیطی و اجتماعی مردم مازندران که طلاق را تشدید می‌کند هدف اولیه تدوین سند راهبردی کنترل طلاق است.  

وی مهم ترین عوامل تشدید کننده طلاق در مازندران را مسائل فرهنگی دانست و گفت: نهاد خانواده بیشترین نقش را در رخداد طلاق مازندران دارد.

۹۰ درصد اقدام به طلاق سازش نمی‌کنند

گزارشات بهزیستی مازندران نشان می دهد که روزانه ۳۰ مورد طلاق توافقی به مراکز اورژانس اجتماعی استان مراجعه می‌کنند که حدود سه زوج منجر به سازش می شود که یعنی در حدود ۹۰ درصد موارد سازش جوابگو نیست. 

بنابر تازه‌ترین گزارش بهزیستی مازندران در ۹ ماهه سال جاری هشت هزار و ۴۰۰ زوج مازندرانی برای طلاق به بهزیستی مراجعه کردند که تنها هزار و ۱۷۶ مورد از آنها به سازش تبدیل شد.

استان مازندران دارای بیش از سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت است و براساس آمار ثبت احوال استان مازندران در سال ۹۷ تعداد ۲۱ هزار و ۵۷۱ مورد ازدواج در جمعیت این استان رخ داد که بیشترین آن در سنین ۲۵ تا ۲۹ برای مردان و ۲۰ تا ۲۴ برای زنان بوده است.

این درحالی است که در سال گذشته هشت هراز و ۱۸ زوج طلاق گرفتند که فراوانی سنی آنان نیز برای مردان ۳۰ تا ۳۴ و برای زنان ۲۵ تا ۲۹ سال بوده است.

به عبارتی از هر سه ازدواج ثبت شده در استان مازندران یکی به طلاق منجر می شود که تقریبا برابر با استان تهران است. در حالی که در کشور به طور میانگین به ازای هر ۶ ازدواج یک مورد طلاق ثبت می شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.