پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

سرمای پاییزی مگس میوه را از باغ‌های مازندران دور کرد

0

هوای مازندران طی از اواخر هفته گذشته رو به سردی رفت و دمای هوا در مناطق مختلف بین ۸ تا ۱۲ درجه نسبت به قبل کاهش یافت. برودت هوا همراه با بارش برف در برخی مناطق کوهستانی باعث یخبندان شبانه شد و در مناطق جلگه ای هم قرار است هوا از امروز با کاهش تدریجی همراه شود.

هجوم آفت مگس میوه که از ابتدای سال جاری از باغ های سیاه ریشه آغاز شده بود، به مرور شدت گرفت و در همه محصولات باغی نگران کننده شد. جهاد کشاورزی مازندران برای مقابله با این آفت علاوه بر برگزاری مانور آموزشی در مناطق مختلف، اقدامات دیگری هم با مشارکت بهره‌برداران انجام داد که سبب شد تا این آفت کنترل شود.

مگس میوه مدیترانه ای از آفات مخرب جهانی است که نسبت به سایر گونه‌های مگس میوه دارای دامنه میزبانی وسیعی است و می تواند بیشترین خسارت را به بار بیاورد.هلو، خرمالو، انجیر، سیب زرد، آلو و گلابی و مرکبات از جمله میزبان‌های این آفت هستند.

مدیریت حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران روز چهارشنبه با انتشار گزارشی از فروکش کردن آفت مگس میوه با سرد شدن هوا خبر داد.

در این گزارش خطاب به باغداران اعلام شده: اگر چه با کاهش دما خسارتی برای آفت مگس میوه نمی‌توان متصور بود، ولی باغداران نباید باغ را رها کنند چرا که این آفت نیز همانند سایر آفت‌ها نیاز به مبارزه دائمی دارد.

جهاد کشاورزی مازندران با اعلام این که گسترش آفت مگس بر روی درختان میوه از جمله سیب، خرمالو و سایر میوه ها نیز مطرح است، تاکید کرد: حتی افرادی که در منازل خود یک درخت نیز دارند باید اقدامات پیشگیرانه را در دستور کار داشته باشند تا این آفت برای همیشه ریشه کن شود.

طبق اعلام رسمی مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران این آفت روی محصول پرتقال تامسون استان نتوانسته خسارتی وارد کند و مهم‌ترین توصیه به باغداران نصب تله‌های فرمونی ، جمع‌آوری میوه‌های ریخته و دفن آن در عمق نیم متری زمین و اینکه باغداران میوه‌های رسیده را برداشت کنند تا میزبان این آفت نشود.

مدیریت حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران همچنین به اهمیت رعایت انبارداری فنی برای ذخیره سازی پرتقال تاکید و اعلام کرد که میوه هایی برای ذخیره سازی و نگهداری در انبار مناسب است که عملیات به‌باغی مانند آبیاری، تغذیه، مبارزه با عوامل خسارتزای گیاهی، آفات و بیماری ها در باغات به خوبی رعایت شده باشد.

کارشناسان باغداری بر این اعتقادند که برای ذخیره سازی ،میوه هایی که از سطح زمین حدود یک متر فاصله دارند انتخاب شوند و برای پیشگیری از صدمات مکانیکی به میوه، اصول فنی برداشت اعم از استفاده از دستکش، قیچی مخصوص، جعبه های مناسب و دقت کافی در جا به جایی میوه  ها مورد توجه قرار گیرد.

همچنین برای کاهش خسارت ناشی از بیماری های انباری ضرورت دارد تا انبار و جعبه ها قبل از ذخیره سازی با سموم قارچکش مناسب کاملا ضد عفونی شوند.

رعایت نکات فنی، استاندارد بسته بندی، ایجاد راهروها و خالی گذاشتن یک سوم فضای انبار و جعبه، استفاده از پالت و جعبه های مناسب برای برقراری تهویه مطلوب و جلوگیری از صدمات مکانیکی و تنظیم دما و رطوبت انبار برابر ضوابط برای حفظ کیفیت میوه ضروری است.

نصب تهویه در قسمت های جنوبی و شمالی انبار برای خروج گازهای تولید شده و ورود هوای خنک در شب برای جلوگیری از رشد و توسعه قارچ های انباری بسیار موثر خواهد بود.

طبق تصمیم دولت ،۴۰ هزا تن پرتقال تامسون برای تنظیم بازار شب عید با قیمت چهار هزارو ۵۰۰تومان از باغداران مازندران خریداری می شود.

مهم ترین میوه باغ های مازندران را انواع نارنگی و پرتقال تشکیل می دهد و بسته به گونه درخت به صورت زودرس و یا دیررس برداشت شده و روانه بازار می شود.
بر اساس آمار جهاد کشاورزی مازندران؛ ۳۰ هزار هکتار از باغ مرکبات مازندران را انواع نارنگی شامل انشو، یافا و یا نارنگی رقم پیش رس “ایواساکی” تشکیل می دهد که برداشت آن  از نیمه دوم شهریور آغاز شده بد.

برداشت پرتقال که ۷۰ درصد از ۱۱۰ هزار هکتار باغات مرکبات استان مازندران را تشکیل می دهد نیز از یک هفته گذشته  شروع  شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.