پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

سبقت زباله محمودآباد از شهرت گردشگری آن

0

شهرستان محمودآباد با حدود یکصدهزار نفر جمعیت با وجود اینکه در رتبه ۱۲ جمعیتی استان قرار دارد اما نخستین ایستگاه ساحلی و نزدیک ترین ساحل دریای خزر را به پایتخت کشور دارد و عمده مسافران و گردشگران ان نیز مربوط به تهران است.
اما در چندسال اخیر آنچه بیش از گردشگری محمودآباد را مشهور کرده و بر سر زبان ها انداخته است، دپوی زباله در ساحل این شهرستان که با حدود ۳۵ کیلومتر یکی از طولانی ترین ساحل های استان مازندران را در اختیار دارد.

زباله محمودآباد که گفته می‌شود روزانه حدود ۵۰۰ لیتر شیرابه را روانه دریای زخم خورده خزر می کند هفته گذشته حتی صدای معاون سازمان شهرداری و دهیاری‌های کشور را نیز درآورد و وی وضعیت زباله محمودآباد را “فاجعه” دانست.

آمارها نشان میدهد در بیش از سه دهه اخیر حدود ۱۲ تا ۱۵ هزار تن زباله در منطقه ساحلی محمودآباد و در فاصله ۲۰۰ متری از دریای خزر انبار شده است که در نوع خود فاجعه زیست محیطی هم برای شهروندان و هم دریای خزر محسوب می‌شود.

با وجود اینکه در تازه ترین اظهارات مسئولان شهرستان محمودآباد بیش از ۶ هزار تن زباله از ساحل محمودآباد به جای دیگری منتقل شده است ، اما پیش بینی می شود حدود هفت هزار تن دیگر زباله هنوز در جوار دریای خزر جاخوش کرده باشد.

این مسئله حتی امروز پنجشنبه در پنجمین نشست شورای اداری شهرستان محمودآباد صدای مهدی رازجویان معاون عمرانی استاندار مازندران را نیز درآورد.

سایه سنگین زباله محمودآباد بر ظرفیت‌های اقتصادی

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران در جلسه شورای اداری محمودآباد با اشاره به جهانی شدن مساله زباله این شهرستان گفت: پر رنگ شدن خبرهای ناشی از زباله محمودآباد در رسانه و مجامع داخلی و بین المللی سبب شد که ظرفیت اقتصادی شهرستان کاملا بر باد فراموشی سپرده شود. 

مهدی رازجویان ادامه داد: محمودآباد دارای بسترهای اقتصادی همچون آب‌بندان‌های بسیار با ظرفیت بالا ، محصولات کشاورزی و تولید گل و گیاه و گردشگری است که همگی بر زیر آوار زباله های آن در حال خفگی هستند.

وی با اشاره به اینکه تاکنون نیمی از زباله سایت ساحلی محمودآباد تخلیه و برای دپو نیز به یک مکان مناسب منتقل شده است ، افزود: اطمینان می دهیم تا حدود یک ماه آینده به طور کامل زباله از سایت ساحلی این شهرستان تخلیه شود.

معاون عمرانی استاندار مازندران اظهار داشت: مکان فعلی دپوی زباله که متعلق به راه و شهرسازی است بر حسب نظر و پیگیری های استاندار قرار است به پارک و فضای سبز تبدیل شود تا خاطره‌ای که از آن مکان باقی مانده به یک خاطره خوب در ذهن مردم تبدیل گردد.

رازجویان با تاکید بر اینکه مسئله زباله باید به صورت دائمی در مازندران حل شود و جابه جایی زباله اقدامی کوتاه مدت خواهد بود، اضافه کرد: در بحث زباله استان هماهنگی‌های خوبی با معاونت علمی و فناوری رییس جمهور انجام شده و طبق نشست‌های انجام شده قرار شد تسهیلات کم بهره در اختیار شرکت‌های دانش بنیان قرار گرفته شود تا از این ظرفیت برای برطرف شدن زباله استان استفاده شود.

وی تاکید کرد: در حال حاضر هم اعتبار و هم تسهیلات وجود دارد فقط نیاز است همه دستگاه‌ها پای کار بیایند تا این معضل به طور دائمی و کامل برطرف شود.

زباله محمودآباد سد راه سرمایه گذاری گردشگری

سرپرست فرمانداری محمودآباد نیز در جلسه امروز خواستار کمک همه نهادهای علمی و اجرایی برای حل مشکل ٢٥ ساله زباله محموداباد شد و گفت: محمودآباد فقط متعلق به شهروندان آن نیست که این مشکل را تنها باید مسئولان شهری آن بر دوش بکشند.

علیرضا شریعت با اشاره به اینکه محمودآباد به واسطه میزبانی سالانه حدود ۶ میلیون گردشگر شهری ملی است ، افزود: باید زباله محمودآباد در سطح ملی دیده شود و همه خود را کنار مردم این شهرستان مسوول ببینند.

وی با بیان اینکه مساله زباله چهره شهری محمودآباد را نیز مکدر کرده و باعث فرار سرمایه گذاران در این شهرستان می شود، تاکید کرد: با میزبانی زباله ، محمودآباد نمی تواند هیچگاه قدم در مسیر گردشگری بگذارد.

سرپرست فرمانداری محمودآباد با درخواست کمک علمی و اجرایی همه نهادها برای حل بحران زباله این شهرستان افزود: خروج زباله از محمودآباد فصل تازه ای برای گردشگری و اقتصاد آن خواهد بود.

شریعت با بیان اینکه این شهرستان اولین شهر ساحلی نزدیک به پایتخت است و از موقعیت خوبی برای سرمایه گذاری برخوردار است گفت : مساله زباله و بوی تعفن ان باعث فرار سرمایه گذاران شده است و تا زمانی که معضل زباله برطرف نشود سرمایه گذاری نیز مختل می شود.

وی همچنین خواستار پیشرفت عمرانی محمود اباد  شد و اظهار داشت: چهره این شهرستان در قیاس با شهرهای همسایه آن بسیار محروم است و نیاز دارد از لحاظ عمرانی توجه بیشتری داشته باشیم.

سرپرست فرمانداری محمودآباد به طرح های نیمه تمام و پروژه های نیمه کاره نیز اشاره کرد و از دستگاه های اجرایی خواست تا طرح های نیمه تمام خود را هرچه سریع تر به اتمام برسانند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.