پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

زنگ آتش سوزی مراتع مازندران به صدا در آمد

0

علی اکبر یداللهی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، آتش سوزی در منطقه دو دانگه ساری و عباس آباد بهشهر را ۲ مورد آتش سوزی رخ داده در سال جاری عنوان کرد و افزود: بارش های خوب ابتدای امسال باعث رشد مناسب علف ها در مراتع شده است.

وی ادامه داد: پس از آن و با استقرار هوای گرم و خشک در استان مازندران در حال حاضر این علف ها خشک شده و مستعد آتش سوزی هستند به طوریکه الان مراتع استان به مثابه انبار باروت می باشند.

معاون محیط زیست مازندران از ۲ مورد آتش سوزی اخیر در مراتع استان به عنوان جرقه های اولیه در این انبار باروت نام برد و گفت: رعایت نکات ایمنی توسط مجاوران و ساکنین اطراف این مراتع می تواند بسیار در کاهش و کنترل آتش سوزی در این مناطق تاثیر بگذارد.

وی عمده ترین علت آتش سوزی مراتع و جنگل ها در مازندران را عامل انسانی برشمرد، ادامه داد: با ترویج و نهادینه کردن دیدگاه علاقمندی و وفاداری نسبت به این مواهب الهی می توان این حس مسئولیت را در افراد جامعه در خصوص حفظ محیط زیست ایجاد کرد.

به گفته یداللهی، با توجه به شرجی شدن هوا در روزها و ماههای آینده پیش بینی می شود که آتش سوزی های بیشتری در مراتع مازندران رخ بدهد.

وی از موفق بودن دوره‌های آموزشی اطفای حریق و چگونگی حفاظت از جنگل و مرتع به دهیاران و روستائیان مازندران اشاره کرد و گفت: سه سال قبل این طرح آموزشی در استان اجرا شد و بسیاری از دهیاران و شوراهای اسلامی روستاها با این مسائل آشنا شدند و اکنون این حس مسئولیت برای حفاظت از جنگل و مرتع در این افراد وجود دارد، به طوریکه در زمان وقوع آتش سوزی همین افراد در خط مقدم اطفای حریق قرار دارند.

وی با تاکید بر ارائه آموزش به گردشگران، گفت: هنوز هم مسافرانی هستند که آتشی را روشن می کنند خاموش نکرده محل را ترک می کنند و آنها انجام این کار را وظیفه محیط بانان و جنگلبانان می دانند، درحالیکه جنگل و منابع طبیعی یک میراث ملی است که با حفظ آن می توانیم آن را به نسل آینده انتقال بدهیم.

مازندران طرح جامع اطفای حریق ندارد

معاون محیط زیست مازندران گفت: برغم اینکه وسعت زیادی از مازندران را پوشش جنگلی تشکیل می دهد و همواره آتش سوزی های مکرر در این مناطق رخ می دهد اما این استان هنوز طرح جامع اطفای حریق ندارد.

وی از مدیریت بحران به عنوان نهاد متولی برای تهیه این طرح جامع نام برد و افزود: نداشتن این طرح باعث شده تا سرعت عمل در انجام عملیات اطفای حریق در جنگل های استان تاثیر بگذارد.

یداللهی گفت: به طور مثال در طرح جامع علاوه بر مشخص شدن اماکن پرخطر و یا در معرض خطر آتش سوزی جنگل ها مشخص و یا مسیرهای دسترسی راحت تر به این نقاط برای انتقال امکانات و تجهیزات اطفای حریق مشخص می شود.

وی اظهار داشت در حال حاضر به دلیل نبود این طرح جامع، سرعت عمل که اصلی ترین فاکتور در ارائه خدمات اطفای حریق است، از دست می رود.

معاون محیط زیست مازندران همچنین در خصوص تجهیزات سیستم اطفای حریق در جنگل گفت: از سال ۹۶ تاکنون ۲۰۰ بمپ آب دوشی، لباس های ضد حریق، آتش بر و اره و ۶ دستگاه ماشین اطفای حریق به این اداره کل اختصاص داده شد.

وی همچنین از هماهنگی برای اختصاص ۲ پهباد به محیط زیست مازندران خبرداد و افزود: در زمان وقوع آتش سوزی این پهبادها در مناطق آتش گرفته به پرواز در می آیند تا موقعیت یابی در زمینه مسیر آتش را نشان بدهند.

وسعت جنگل‌های مازندران یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار است که بنا به اعلام منابع طبیعی این استان، مساحت آتش سوزی جنگل‌های مازندران پارسال با کاهشی تقریباً ۳۰ درصدی نسبت به سال ۱۳۹۶ به ۱۱۰ هکتار رسید.

/ ‏۱۸۹۹/‏۲۰۹۶

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.