پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

زمانپور کیاسری: سوژه فیلم‌هایم دور از هیاهو هستند

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از روابط عمومی جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت، «آسک» روایتگر زندگی یک پيرمرد ٨٠ ساله نابينای جنوبی است كه از دل كوه با لمس دست، نوك زبان و چشیدن طعمش، سنگ مخصوص خود را انتخاب می‌كند؛ آن سنگ را با ابزار ابتدايی استخراج کرده و با اره دستی و تيشه، ظروف سنتی مورد نياز اهالی روستا را به زيباترين شكل می‌سازد و به این روش كسب روزی می‌كند.

مهدی زمانپور کیاسری که چند سال قبل، مستند «مشتی اسماعیل» او مورد توجه قرار گرفته بود، درباره دلیل پرداختن به این سوژه‌ها توضیح داد: هر کسی آنچه را که علاقمند است به دنبالش می‌رود. همه دوستان مستندساز ما اینگونه هستند و درباره‌ی موضوعات مختلف مورد علاقه‌شان مستند می‌سازند؛ اما عموماً به آدم‌هایی که به دور از هر گونه هیاهو به زندگی خود ادامه می‌دهند، کمتر پرداخته می‌شود. به نظرم پرداختن به مسائل اجتماعی در شرایط موجود اقتصادی که اکنون بحرانی شده، بسيار خوب است، اما در کنار این همه هیاهو و مصائب و مشکلات شاید نیاز است کسی به مستندهایی بپردازد که دور از تمام این هیاهوها جریان دارند .

این مستندساز با اشاره به سبک متفاوت روایت داستان در جدیدترین ساخته‌اش نسبت به مستندهایی که پیش از این کارگردانی کرده، گفت: من همواره در مستندهایم از درام به نوعی استفاده کرده و به سمت مستند داستانی می‌رفتم اما «آسک» یک مستند محض است و البته با چاشنی درام، چرا که درام هیچ منافاتی با گونه‌ی مستند ندارد و فقط روش دراماتیزه کردنش متفاوت است که در این مستند با توجه به شخصیت و موضوع می‌طلبید تا به این سمت بروم؛ درواقع می‌خواستم زندگی را همانگونه که هست به تصویر بکشم و مستندی ساده بسازم که در عین سادگی، عمیق باشد.

وی ادامه داد: در جشنواره‌های جهانی بیشتر مستندهای ساده و بکر را می‌پسندند، چون تولید چنین مستندهایی که ظاهری ساده اما باطنی عمیق دارند، دشوار است و تنها مستندسازانی قدرت ساخت چنین آثاری را دارند که تجربیات زيادی در فیلمسازی کسب کرده‌اند. البته من به آن درجه نرسیدم اما سعی خودم را کردم که این مستند در عین سادگی و روانی، درونی عمیق داشته باشد و دنیایی تازه را نشان دهد.

زمانپور با تاکید بر علاقه جشنواره‌های خارجی به موضوعات نو و بکر گفت: از آن جایی که «آسک» درباره پیرمردی است که در کره خاکی مشابهی ندارد و تنها کسی است که با وجود نابینا بودن با اره دستی سنگ‌های بزرگ را برش می‌دهد و ظروفی زیبا می‌سازد که دستگاه‌های صنعتی هم قادر به تولید آن‌ها به این زیبایی نیستند و از طرفی شخصیت خاص و متفاوتی را به دنیا معرفی می‌کند، به نظرم بتواند نظر جشنواره‌های جهانی را به خود جلب کند.

عوامل تولید این مستند 50 دقیقه‌ای عبارتند از: پژوهشگر و کارگردان: مهدی زمانپور کیاسری، فیلمبرداران: علی شیلاندری و پویان آقابابایی، صدابردار: احسان شایگان، صداگذار: حسن مهدوی، تدوینگر: حسین نیکزاد، مدیر تولید: سعید پرویزی، دستیار کارگردان: اکبر روح، عکاس: منصور آزادی، تهیه‌کنندگان: سمیه زراعت‌کار و مهدی زمانپور کیاسری.

دوازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» طی روزهای ۱۸ تا ۲۵ آذرماه ۱۳۹۷ به دبیری «سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد» در پردیس سینمایی چارسو برگزار خواهد شد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.