پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

رهاسازی ۷۰۰ هزار قطعه بچه ماهی در رودخانه های رویان و ایزدشهر

0

به گزارش خبرنگار مهر، قاسم کریم زاده معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات مازندران عصر دوشنبه در حاشیه رهاسازی بچه ماهیان گفت: کمک به تکثیر طبیعی با هدف حفظ و بازسازی ذخایر دریای خزر صورت می‌گیرد.

وی افزود: در اداره کل شیلات استان مازندران، ۱۱۵ تشکل صیادی در سه بخش ماهیان استخوانی، کیلکا و خاویاری وجود دارد که در این سه فضا با فعالیت ۵ هزار صیاد، سالانه حدود ۳۰ هزار تن صید با ارزش اقتصادی ۴۰۰ میلیارد تومان حاصل می‌شود.

قاسم کریم زاده تصریح کرد: در اداره کل شیلات مازندران، ۲۴ رشته رودخانه مهم شیلاتی وجود دارد و ۹۰ درصد گونه‌هایی که در دریای خزر زندگی می‌کنند از گونه‌های رودکوچ یا به عبارتی گونه‌های آن ابل هستند که برای زاد و ولد باید به بالادست رودخانه بروند اما گاهاً شرایط نامناسب زیست محیطی به دلیل ورود انواع آلاینده‌های خانگی، صنعتی و کشاورزی به رودخانه مانع مهاجرت آبزیان به بالادست رودخانه‌ها و همچنین زاد و ولد می‌شود.

این مسئول خاطرنشان کرد: با تدابیر اداره کل شیلات مازندران جهت حفظ و بازسازی ذخایر با مشارکت جامعه صیادی و مراکز تکثیر، در دو مسیر سالانه به تولید ۱۰۵ میلیون و در یک مسیر به تولید ۸۰ میلیون بچه ماهی اقدام می‌شود.

معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات مازندران اضافه کرد: با مشارکت جامعه صیادی در کل نوار ساحلی در زمین‌های بلااستفاده ای که وجود دارد به احداث استخر پرداختیم و ۲۵ میلیون ماهی‌ها را بدون هیچ گونه استرس برای فرایند زاد و ولد وارد این فضا شد.

وی گفت: در سال جاری ۳۱ رشته رودخانه در سطح استان بر اساس خواص فیزیکی و شیمیایی بررسی شد که استعداد رهاسازی دارند.

کد خبر 4967711
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.