پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

رفع خسارت‌های سیلاب در مازندران با اصلاح مهندسی پل‌ها

0

علی اصغر احمدی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در حوادث سیلاب پارسال و فروردین امسال ، برخی از پل های مازندران به دلیل پایین بودن ارتفاع و عرشه از مناطقی بودند که درختان و گل و لای در آنها گیر می افتادند.

وی ادامه داد: این مساله باعث شد تا حجم آب زیاد با انبوهی از درختان و گل و لای نتواند از زیر پل ها عبور بکنند و باعث سرریز آب از رودخانه ها شد و خسارت هایی به مناطق اطراف به بار آورد. 

مدیرکل بحران استانداری مازندران اضافه کرد: هرچند سیلاب ها منجر به خسارت به مناطق مختلف شد اما با بررسی اشکالات در این زمینه متوجه شدیم که پل ها از نقاطی هستند که می بایست اصلاح و خسارت ها را کاهش داد . 

وی افزود: پل های برج خیل در شهرستان سیمرغ و پارومحل در بهنمیر به دلیل ارتفاع پایین و عرشه آنها از جمله کانون های خسارت بار در سیلاب های مازندران بود که با تخریب پل سیمرغ  و اصلاح عرشه پل بهنمیر شاهدیم که در بارندگی ها و سیلاب های اخیر مشکلی بوجود نیامد .

احمدی همچنین از پل آیینه در شهر زیراب به عنوان یکی دیگر از کانون های خسارت آفرین در سیلاب های مازندران نام برد و گفت: این پل نیز بدلیل ارتفاع پایینی که داشت در سیلاب پارسال و اوایل امسال با انباشت درختان و گل و لای مسدود و سیلاب وارد شهر شد. 

وی ادامه داد: عموما پل های مازندران که براساس نیاز گذشته بنا شد و در زمان فعلی و با توجه به حجم آب رودخانه ها در برخی سیلاب ها با مشکلاتی همراه هستند . 

به گفته مدیر کل بحران مازندران هرچند آماری در خصوص پل های استان که مکان های نیازمند اصلاح می باشند وجود ندارد ولی با بروز سیلاب ها این نقاط مشخص می شود و تلاش برای شناسایی و رفع مشکلات آنها در حال انجام است . 

 1۲۰ رشته رودخانه از درون و حاشیه مناطق مسکونی استان مازندران عبور می کنند. 

وی همچنین ادامه داد: با اقدامات صورت گرفته در برخی پل های مازندران باعث شده تا در بارندگی های اخیر این نقاط بدون هیچ مشکلی از نظر سیلاب و مسائلی از این دست عبور بکنند و حادثه ای نظیر سیلاب های پارسال و اوایل امسال در این مناطق شاهد نباشیم .

احمدی از ساماندهی، لایروبی و دیواره سازی حریم رودخانه های مازندران به عنوان دیگر اقداماتی نام برد که توانسته است بسیار در روند مدیریت بحران در زمان سیلاب های استان تاثیر بگذارد. 

وی گفت: بیش از ۴۰۰ کیلومتر از مسیر رودخانه های مازندران که از درون بافت مسکونی عبور می کنند ، دیواره سازی آنها انجام شد و اکنون این نقاط از جمله مناطق بدون خطر در زمان وقوع سیلاب ها به شمار می روند و از این ناحیه احساس خطر سیلاب نداریم . 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.