پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

رای اولی‌ها با چه وعده‌هایی پای صندوق می‌آیند؟

0

گذشته از درک اهمیت مشارکت در سرنوشت سیاسی به عنوان مهم ترین محرک شرکت در انتخابات ، نامزدهای نمایندگی با ارائه برنامه ها و طرح وعده های قابل فهم و منطبق با نیاز جوانان بیشترین نقش را در کشاندن رای اولی ها به پای صندوق های رای دارند.

استان مازندران برای یازدهمین دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی ۲ میلیون و ۴۳۲ هزار واجد شرایط رای دادن دارد که از این تعداد ۱۱۴ هزارنفر رای اولی هستند. همچنین در میان رای اولی های مازندران ۴۱ هزار و ۱۲۶ نفر دانش آموز هستند که پیش از این با صندوق رای و اهمیت مشارکت در انتخابات از طریق برگزاری انتخابات شوراهای دانش آموزشی آشنا هستند و برای شرکت در انتخابات مجلس بیش از دیگران نیاز به انگیزه دارند.

گذشته از توصیه بزرگان نظام و همچنین شرعی بودن و تکلیف حضور در انتخابات ، رای اولی هایی که با نداشتن هیچ پیش زمینه ذهنی و خاطره ای انتخاباتی، به گفته بسیاری از کارشناسان نقش تعیین کننده ای در انتخابات پیش رو دارند ،چگونه و با چه انگیزه ای قرار است در انتخابات پیش رو شرکت کنند؟

کار نمی‌خواهیم به دنبال حق ما باشند

یاسمن شکری اهل ساری که نخستین بار پای صندوق رای خواهد رفت با اشاره به اینکه درخواست شغل از نمایندگان مجلس اقدامی بیهوده است و آنها هم نباید چنین وعده هایی را به مردم بدهند ، گفت : نمایندگان همان طور که از نامشان پیداست باید نماینده ای خوب برای مردم باشند و جوانان انتظار ندارند که نمایندگان برایشان کسب و کار راه بیندازند.

وی مهم ترین خواست هم نسلی هایش از نمایندگان را داشتن درک مشترک و متقابل و آماده سازی زیرساخت های قانونی مورد نیاز در زمینه های مختلف از جمله حق فعالیت اجتماعی دانست و افزود : انتظار مهم ما این است که مسئولان از جمله نمایندگان محترم فقط در زمان رای گیری حضور ما را سرنوشت ساز ندانند و به محض تمام شدن انتخابات به چشم نوجوانی که چیزی از سیاست ، اقتصاد و فرهنگ نمی داند، به ما نگاه کنند.

شکری با اشاره به اینکه همواره در سخنرانی ها ما را آینده ساز کشور می دانند، ادامه داد : اما در عمل حتی از پیش پا افتاده ترین حقوق شهروندی یعنی استقلال شغلی و درآمد برخودار نیستیم چون به نظر می رسد هنوز به ما را به عنوان بچه نگاه می کنند.

این رای اولی مازندرانی گفت : نمایندگان باید خواست نسل جوان را در مجلس فریاد بزنند تا نه تنها به گوش همه دولتمردان برسد، بلکه به نوعی به فرهنگ عمومی تبدیل شود.

نمی خواهم مثل خانوده ام چشم بسته اعتماد کنم

آرمین حسینی از دیگر رای اولی هایی که اکنون ۲۰ سالش شده اما از انتخابات ریاست جمهوری در سال ۹۶ جامانده، گفت: با وجود اینکه تازه به سنی رسیدم که خودم جزو رای دهندگان نمایندگی مجلس شدم، اما خوانواده ام بارها به این نمایندگان اعتماد کردند و همیشه پشیمان شدند.

وی که به گفته خودش دو برادر و یک خواهر دارد، افزود : پدرم و برادرانم می‌گویند بارها نمایندگان مجلس به آنها وعده اشتغال، کارآفرینی و حتی آبادانی روستاییان را داده اند، که هیچ وقت برآورده نشده است.

آرمین که اهل آمل است، ادامه داد: خواسته من از نمایندگان این است که اول وعده ای ندهند که در حد توان آنها نیست و دوم آنکه ارتباط خود را با مردم بیشتر کنند.

 این رای اولی آملی گفت : نمایندگان مجلس در منطقه ما پس از انتخابات اصلا دیگر پیدایشان نمی شود و به زندگی افراد معمولی مانند دوران انتخابات سر نمی زنند، پس فکر می کنم اصلا نتوانند خواسته های ما را بشنوند و برای حل آن قدم بردارند.

نماینده همه باشند

علی اصغر پورحسین یکی از رای اولی های اهل بابل هم گفت : به نماینده ای رای می دهم که پس از انتخابات مطمئن باشم نماینده همه است و نه نماینده عده خاص.

وی افزود :  نمایندگانی که فقط با افراد صاحب نفوذ شهر، جمع های خاص و متمول ملاقات و رفت و آمد می کنند، ارزش رای دادن ندارند.

پورحسین که خود هنرمند و نوازنده سنتور است با انتقاد از عدم رسیدگی به عرصه موسیقی توسط نمایندگان، گفت: نماینده مجلس نباید فقط رای ما را برای صندوق بخواهد اما برای “از ما بهتران” نمایندگی کند.  

به کسی رای می دهم که به رهبری مقید باشد

فاطمه‌زهرا درزی نیز که دانش آموز رای اولی بابل است ، گفت : باید به نماینده ای رای داد که ابتدا به رهبری مقید باشد و طبق فرمایش ایشان عمل کند.

وی افزود : حرکت در خط رهبری مهم ترین شاخصه مورد نظرم برای انتخاب نماینده اصلح است و خارج از این خط نه تنها نمایندگان نمی توانند برای نظام مفید باشند، بلکه هیچ کارایی برای مردم نیز نخواهند داشت.

این رای اولی بابلی گفت : نماینده ای می تواند در مجلس کارایی و قدرت عمل داشته باشد که خود را مقید به رهبری و رهنمودهای ایشان بداند و در خط ولایت حرکت کند.

باید در انتخابات شرکت کنیم

سحر دولتی دانش آموز پیش دانشگاهی ساروی هم گفت : برخی از دوستانم معتقدند نباید رای بدهیم ، اما من فکر می کنم اگر رای ندهیم افراد بی کفایت تر وارد مجلس تصمیم گری و قانون گذاری می شوند و سرنوشت ما را تعیین می کنند.

او افزود : در هر صورت مجلس خالی نمی ماند و نماینده ای از هر شهر به نمایندگی از مردم وارد مجلس می شود پس بهتر است با رای دادن خودمان به انتخاب بهتر کمک کنیم.

این رای اولی ساروی تاکید کرد : البته هم نسلان من نباید فراموش کنند که حتما برای رای دادن به اصلح ترین ها تحقیق در مورد سوابق نامزدها و فعالیت های آنان را در نظر داشته باشند.

روشنگری نسل جوان و اعتمادسازی و بهبود عملکرد نمایندگان مجلس از جمله مواردی است که باید به صورت جدی مد نظر قرار گیرد. در شرایطی که دشمنان و رسانه های مجازی و حقیقی بیگانه در تلاشند انتخابات ایران کمرنگ باشد باید به نسل جوان و اعتمادسازی در بین جامعه بویژه این نسل توجه کرد و یکی از لازمه های تحقق این امر پرهیز نامزدها از شعارزدگی و ندادن وعده های بی پشتوانه است و مهم تر از همه اینها ، رسالتی است که نمایندگان پس از دستیابی به کرسی سبز مجلس بر عهده دارند و آن هم ارتباط گرفتن بیشتر با جوانان و درک مسایل و مشکلات و خواسته های آنان است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.