پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

دفن بهداشتی و اصولی زباله‌ها و پسماندهای مرکز استان در دستور کار شهرداری ساری

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه به نقل از  روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری ساری، مصطفی نیک نقش معاون خدمات شهری شهرداری مرکز استان طی گفتگویی با اشاره اهمیت توجه به تفکیک صحیح زباله های عفونی و بیمارستانی گفت: زباله‌های بیمارستانی در زمره خطرناک‌ترین انواع زباله‌ها هستند وهرگونه سهل‌انگاری و کوتاهی در دفع آن‌ها به تهدیدی جدی برای سلامت شهروندان منجر می‌شود. مراکز تولید کننده چنین زباله‌هایی به استثناء ماده های 7 و 13 موظف به جداسازی این نوع زباله‌ها در مبدا و بی خطر نمودن استفاده از سطل‌ها و کیسه‌هایی با رنگ مشخص هستند.

وی افزود: بر اساس ماده 7 قانون پسماندها، مدیریت اجرایی کلیه پسماندهای غیرصنعتی و ویژه در شهرها و روستاها و حریم آنها بر عهده شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و در خارج از حوزه وظایف شهرداری‌ها و دهیاری‌ها به عهده بخشداری‌ها است. مدیریت اجرایی پسماندهای صنعتی و ویژه به عهده تولید کننده خواهد بود و درصورت تبدیل آن به پسماند عادی به عهده شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و بخشداری‌ها است.

معاون خدمات شهری شهرداری ساری گفت:برای مدیریت اصولی زباله‌های عفونی و جلوگیری از ایجاد بیماری‌های ناشی از این نوع زباله‌ها بر اساس دستورالعمل جهانی ،زباله‌های عفونی باید به صورت اختصاصی توسط کلینیک‌ها و مراکز بهداشتی و درمانی جمع‌آوری شوند و پس از بی خطر سازی به سازمان‌های مسئول تحویل داده شوند.

نیک نقش ادامه داد: اما این روزها زباله‌های عفونی در کیسه‌های سیاه رنگ که قابل مشاهده نیست وارد سطل‌های عمومی شهر می‌شود که این مسئله، سلامت شهروندان را تهدید می‌کند؛ علاوه بر این، حمل اینگونه زباله‌ها به محل دفن زباله علاوه بر آلودگی محیط زیست، سلامت کارکنان شهرداری را نیز در زمان جمع آوری و در محل دفن زباله به مخاطره می اندازد.

وی افزود: وجود زباله‌های عفونی که درسطل‌های زباله مشاهده شده است، به مراکز متولی و ذیصلاح  نیز اطلاع رسانی می شود تا در سریع ترین زمان بررسی شود.

وی افزود: دفن بهداشتی و اصولی زباله‌ها و پسماندهای مرکز استان طبق قوانین و ضوابط در دستور کار شهرداری ساری قرار دارد.

معاون خدمات شهری شهرداری ساری خاطر نشان کرد: انتظار از مدیران و تصمیم گیران استان این است که به استثنا موارد مطروحه در قانون پسماند کشور یاریگر شهرداری ها در حل مشکلات باشند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.