پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

دشمن به دنبال تحمیل اراده خود از راه شکاف میان مردم و نظام است

0

سردار علی‌اصغر زارعی روز سه شنبه در همایش ملی حفاظت از زیرساخت‌های حیاتی در بابلسر مازندران افزود: در گذشته جنگ های نظامی و در مرزها انجام می شد ولی امروزه برای تحمیل اراده به طرف مقابل نیاز به جنگ سخت نیست، بلکه با پیدا کردن مراکز حیاتی و مورد هجمه قرار دادن این مراکز و سرویس دهی دولت به مردم و تقویت شکاف بین مردم و دولت راحت تر میتوان اراده را تحمیل کرد.

وی با بیان اینکه امروز امریکا با ورود فضای اقتصادی جنگ را در این بستر به ایران تحمیل کرد، گفت: ورود به فضای مجازی، فناوری اطلاعات ،کنترل و تحریم تراکنش‌های مالی و تحریم بانک مرکزی ابزارهایی است که آمریکا در صدد بهره‌برداری از آنها است.

جانشین پدافند غیر عامل کشور اتفاقات اخیر کشور را به مسائل عراق و لبنان ارتباط داد و اظهار داشت: حوادثی که در لبنان و عراق در این اواخر اتفاق افتاد نشان دهنده برنامه ریزی‌ها و سازماندهی بلندمدت آمریکایی ها برای ایجاد شکاف میان مردم و حکومت های کشورهای منطقه و اعمال نفوذ هستند. 

زارعی گفت: لایه هایی از حضور دشمن در کشور ایجاد شده که در مواقع ضروری از این لایه ها به عنوان شکافی به نفع اراده خود استفاده می کند.

وی با بیان اینکه زیرساخت‌های حساس کشور فقط مربوط به حوزه پتروشیمی نیست، افزود: در عصر حاضر زیرساخت ها در زمینه نرم افزاری ، سخت افزاری و مرز افزاری تعریف می شود که ما هنوز در این حوزه خوب وارد نشدیم.

جانشین پدافند غیرعامل کشور با تاکید بر اینکه در حوزه سخت افزاری کشور با مشکلات زیادی مواجه هستیم و کارهای بسیاری باید انجام دهیم ، گفت: بیش از هر زمان دیگر نیاز به ورود دانشگاه ها به حوزه پدافند غیرعامل داریم و این فقط مختص به دانشگاه نظامی نیست بلکه تمامی دانشگاه ها باید به پدافند غیر عامل ورود پیدا کنند.

زارعی همچنین تقویت لایه نرم افزاری را مهم تر از لایه های سخت افزاری دانست و تاکید کرد : پدافند غیرعامل باید ٩٠ درصد قبل از وقوع حادثه انجام شود و بعد وقوع حادثه مدیریت بحران مطرح می شود.

او با اشاره به اینکه ما در اجرای قانون پدافند غیر عامل دچار مشکل جدی هستیم گفت: اقدامات خوبی در زمینه سخت افزار انجام شده ولی در زمینه نرم افزاری ما زمین گیر هستیم و مشکلات جدی داریم و در موضوع نرم‌افزاری ما دوران معلولیت را طی می کنیم.

همایش ملی حفاظت از زیرساخت‌های حیاتی با هدف بررسی آخرین وضعیت پدافند غیر عامل این بخش امروز سه شنبه با حضور شماری از مسئولان کشوری و مدیران کل پدافند غیرعامل استان‌های کشور در دانشگاه مازندران واقع در بابلسر آغاز به کار کرد .

در این همایش دو روزه معاونان وزرای دفاع، راه و شهرسازی ، سازمان مدیریت بحران و پدافند غیرعامل سخنرانی می کنند.

ظرفیت سازی و تولید چرخه علم با رویکرد تطبیقی و حفاظت از زیرساخت های حیاتی استان ها در پیش یابی مخاطرات و خرابکاری سایبری ، حفاظت از  زیرساخت های حیاتی در مدیریت یکپارچه سواحل، درس آموخته های سیل ۱۳۹۸ با تمرکز بر حفاظت از زیرساخت های شهری و تاکید بر طرح مطالعات پدافند غیر عامل شهری از جمله موضوعاتی است که در این همایش درباره آن بحث و تبادل نظر می شود .

پدافند غیرعامل به مجموعه اقدامات غیر مسلحانه گفته می شود که موجب افزایش بازدارندگی، کاهش آسیب پذیری، تداوم فعالیت های ضروری، ارتقاء پایداری ملی و تسهیل مدیریت بحران در مقابل تهدیدها و اقدامات نظامی دشمن می شود.


 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.