پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

دستگاهها برای اشتغال بهبودیافتگان از اعتیاد کمک کنند

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایرنا ، حسین حسن نژاد روز شنبه در کمیته مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر استان مازندران ورود سمن‌های مردم نهاد به مسئله مبارزه با اعتیاد را مسئله خوش یمن دانست که باید همه دستگاه ها به آن کمک کنند.

وی با بیان اینکه اقدام سمن ها داوطلبانه بوده و نه تکلیفی ، افزود: در مورد بهبودیافتگان اعتیاد، یکی از مسائلی که می تواند به عدم بازگشت به مصرف مواد مخدر و بازسازی خانواده‌ها کمک کند اشتغال است.

معاون سیاسی استاندار مازندران تاکید کرد: نباید خیلی سختگیرانه و در لابه‌لای بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های اداری به آن نگاه شود و باید هر نهاد اجرایی خود در زمینه عبور از فرایند خشک اداری ایده پرداز باشد. 

حسن نژاد تاکید کرد: حتما باید دستگاه های مربوط همراهی جدی در این زمینه داشته باشند و از روبرو کردن بهبودیافتگان یا کارفرمایان آنان با بروکراسی اداری خودداری کنند.

وی همچنین به مسئله گرفتاری بهبودیافتگان برای دریافت گواهی نامه فنی و حرفه ای اشاره کرد و گفت: درست است که آموزش شرط اساسی و اولیه است اما همه فرصت های شغلی را به سمت آموزش فنی و حرفه ای نبرند و از مشاغل‌ ساده در حوزه های دیگر همچون کشاورزی نیز استقبال شود که تاکنون نتیجه بخش بوده است.

معاون استاندار مازندران فرصت های اشتغال در زمینه های صنایع دستی، کشاورزی، مشاغل خانگی، فنی مهارتی و غیره را از دیگر مشاغلی دانست که بیشتر تجربه بوده و نیاز به آزمون های سخت فنی و حرفه ای ندارد. 

حسن نژاد همچنین خدمات مشاوره‌ای مناسب در زمینه اشتغال بهبودیافتگان اعتیاد را بسیار مهم دانست و افزود: دستگاه های مختلف در این زمینه هم کمک و حمایت کنند تا بهبودیافتگان بتوانند زمینه حضور مثبت و مفید خود در جامعه را فراهم کنند و در این صورت فرد بهبود یافته تبدیل به یک فرصت برای جامعه شود.

وی با تاکید بر اینکه امروز همه دستگاه ها برای اشتغالزایی جوانان مسئول هستند، افزود: ریشه بسیاری از روی آوری به اعتیاد مسئله اشتغال است و حتما همه قبول داریم اگر موضوعی در حوزه پیشگیری مورد توجه و تعمق قرار گیرد هزینه های درمان کاهش می یابد و به نوعی پایداری در بهبودی مجموعه بهبودیافتگان می رسیم.

معاون استاندار مازندران از دستگاه‌ها و سمن ها خواست تا بیماران و بهبودیافتگان اعتیاد را بهتر ببینند ، زیرابخشی مهم علت روی آوردن به اعتیاد دیده نشدن ، نداشتن مهارت کافی برای پذیرفته شدن در اجتماع، نداشتن مهارت کافی برای حرف زدن با مردم، نداشتن مهارت کافی برای ورود به یک جمع و حرف خود را زدن است که همگی به دلیل بی توجهی صورت می گیرد.

گفتنی است که استان مازندران با وجود سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت و تردد سالانه بیش از ۲۰ میلیون نفر به واسطه گردشگری در این استان یکی از استان‌های موفق در پیشگیری مواد مخدر کشور است . 

بر اساس تازه‌ ترین آمار هم اکنون ۵۸ هزار معتاد در ۵۲۴ مرکز ترک اعتیاد مازندران در حال ترک این مواد افیونی قرار دارند و در سال جاری طرح پیشگیرانه اعتیاد برای حدود ۳۰۰ هزار نفر در مناطق شهری و روستایی در معرض خطر اجرا شد.

علاوه بر این بر اساس گزارش رسمی میانگین شیوع مواد مخدر در مازندران ۵۰ درصد کمتر از کل کشور است به طوری که میانگین شیوع در سطح کشور حدود ۵.۴ درصد است که این میزان در مازندران به حدود ۲.۶ رسیده است.

۷۳۳۵/۱۸۹۹

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.