پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

خیّری که اورژانس بیمارستان امام خمینی(ره) ساری به همت او افتتاح شد + فیلم

1

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز: در این روزهایی که پای ویروس کرونا به استان ما هم رسیده و امان از همه بریده، به بیمارستان امام خمینی(ره) ساری، مرکز آموزشی و درمانی که به‌دلیل دارا بودن تجهیزات پزشکی و درمانی مجهز و دریافت هزینه پایین، هر روز میزبان قشر متوسط و رو به پایین از سراسر استان است، سری زدیم.

* کرونا و اثرات بی‌سابقه‌اش در مازندران

این مرکز درمانی که دارای چند درب ورودی از دو خیابان مجزا بوده، همچون گذشته شلوغ و پر سر و صداست، البته با تغییراتی در ظاهر! در بدو ورود پیرمردی کهنسال در جلوی درب ورودی اورژانس را دیدیم که با زیر لب زمزمه می‌کرد: در این ۸۰ سال عمری که از خدا گرفتم چنین بیماری و وضعیتی ندیده بودم… .

همه با ماسک بر دهان و دست‌کش‌هایی بر دست، مشغول انجام کاری هستند، کادر درمان اورژانس  کوچک این بیمارستان، آشفته‌تر از همیشه به‌نظر می‌رسند ولی اعمال‌شان ما را به‌یاد جهادگران در مناطق محروم می‌اندازد، چند پرستار بیمار بیهوشی را بر روی تخت گذاشته و رسیدگی می‌کنند، در حالی که صدای سرفه خودشان را می‌توان شنید.

* خودنمایی کرونا در بیمارستان

فضای این‌ بیمارستان نام‌آشنا آنچنان مبهوت‌مان کرد که فراموش کردیم به چه نیت وارد شده‌ایم، هدف بازدید از بخش پشتی این بیمارستان بود، پروژه ساخت‌وساز گسترش این بیمارستان بزرگ که پنج سال چشم‌انتظار اعتبارات قطره چکانی بود.

راهی فضای پشتی بیمارستان که هزار متر زمین را در اختیار دارد، شدیم، ابراهیم آزرده جوان ۳۱ ساله ساروی، مهندس ساخت‌وساز منتظرمان بود، به مقصد که رسیدیم، عایقی که جلوی ساختمان پشتی را گرفته بود، باز شد، فضایی بزرگ که میدان فضای سبز مکان انتظار آزمایشگاه اورژانس و … را در خود جای داده بود.

* افتتاح پروژه ادامه بیمارستان امام در ‌۲۲ اسفند

ساختمان‌های جدید بیمارستان امام خمینی(ره) ساری آماده افتتاح شدند آن هم امروز ۲۲ اسفندماه درست وقتی که مردم با ویروس کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند و فضای کافی برای رسیدگی وجود ندارد، ساختمان جدید، ۳۰ تخت به این بیمارستان اضافه می‌کند.

کم‌کم پرستاران و کادر درمان و مردم نظرشان به این سوی محوطه بیمارستان جلب شد، برخی در حال فیلم گرفتن بودند و پرستاری اشک شوق سرداده بود، گویی ناباورانه و خوشحال‌کننده بود، چرا که این بیمارستان پناهگاه قشر متوسط و پایین مازندران است.

* پایان انتظار و ناامیدی از تخصیص اعتبارات

پس از چندی، فرصتی فراهم شد تا با آزرده به گفت‌و‌گو بپردازیم، از او خواستیم به شرح ماجرا بپردازند که جریان ساخت‌وساز و افتتاح چیست؟ در حالی که همه می‌دانستیم انجام این کار نیاز به پروژه‌ای ملی داشت، تحریم و کاهش ارز و اعتبارات دولتی هم که مانع بودند.

* نیت اولیه ساخت بیمارستانی ۱۰۰ تختخوابه بود

این جوان شروع به صحبت کرد، او از جانب مرد بزرگی سخن می‌گفت که اهل تهران، بزرگ‌شده کویت بوده و همسری اهل ساری دارد، او مسعود حاجی‌قربانخانی پیرمرد خیر ۹۰ ساله‌ای است که سال گذشته قصد افتتاح بیمارستان ۱۰۰ تختخوابه در مرکز مازندران را داشت.

قصه از جایی شروع شد که تیم خیریه آقای قربانخانی این موضوع را با مسؤولان دانشگاه علوم پزشکی مازندران در میان گذاشتند، طی پیشنهادی از آنها خواسته شد که به‌جای انجام این کار، پروژه ادامه ساخت بیمارستان‌های موجود در ساری را بر عهده بگیرند.

* جزئیات تغییر مسیر نیت خیر

پس از بازرسی قرار بر این شد که حاج آقا مبلغ ۵ میلیارد تومان اعتبار برای ادامه پروژه بیمارستان ساری را تقبل کنند ولی یک روز قسمت شد آقای آزرده به همراه آقای قربانخانی و همسرش به بیمارستان امام‌خمینی(ره) بروند، در لحظه ورود با صحنه دل‌خراش حضور خانومی که در کف بیمارستان نشسته و سرم در دست دارد، مواجه شدند.

از اینجا به بعد انجام این‌ کار برای‌شان دلی محسوب می‌شد، حاج آقا از این جوان خواست کار ساخت و ساز را خودش بر عهده بگیرد و صفر تا صد را حضور داشته باشد، این بود که پروژه تکمیل محوطه خالی بیمارستان شروع شد، پیش‌بینی برای اتمام و چند طبقه کردن بیمارستان در یک دوره ۹ ماه خلاصه شد.

اجرای طرح با به‌کارگیری کادر و نیروی جوان شروع شد، حضور این مرد بزرگ دلگرمی برای همه بود او تا نیمه‌های شب سر پروژه بود، در سوز سرما داخل کانکس بودند، بچه‌ها همانجا نماز می‌خواندند و شیفتی کار می‌کردند‌.

* فراز و نشیب‌هایی که موجب توقف نشد

در شرایط تحریم برای وارد کردن بهترین مصالح درجه یک و کاری که به  ۹۵ درصد تأسیسات احتیاج داشت، مشکلات گمرکی و صرف هزینه بالای خرید پرده آنتی‌باکتریال با اعتبار ۱۵۶ میلیون تومان، نصب تیربرق برای دید در شب پرستاران با صرف اعتبار ۶۰ میلیون تومانی و … که در مجموع ۱۰ میلیارد تومان شده است.

با فشار کار شبانه‌روزی پروژه ۵۰ روزه با صرف اعتبار ۱۰ میلیارد تومانی به پایان رسید، گفتنی است ماه قبل وزیر بهداشت طی بازدیدی که از این بیمارستان داشت به تعریف و تمجدید در روند اجرای پروژه پرداخت و این‌ ساختمان را بسیار بروز و کارآمد تلقی کرد.

آری، بزرگ‌ترین بیمارستان این شهر گسترش یافت در حالی که ۳۰ تخت به این فضا و امکانات جدیدی چون نیمکت انتظار برای مردمی که مریض دارند و از شهر و روستا می‌آیند فراهم شد، افتتاح این پروژه ملی به‌طور حتم باید با جشنی ملی همراه باشد ولی ویروس کرونا زمان‌شناس نبود.

جالب است بدانید کسانی هستند که وقتی یک ویلچر به بیمارستان هدیه می‌کنند بر رویش یادگاری می‌نویسند ولی این فرد با قلبی بزرگ بخش اورژانس را با نام عدالت مزین کرد و زمانی که دلیلش را پرسیدیم، فقط گفت زندگی من بر پایه عدالت و درستی بود، از مردم می‌خواهم راه درست را انتخاب کنند.

البته این خیر پیشنهادات زیادی برای اجرای نیت خیر خود آن هم با این میزان اعتبار که پول کمی نیست، داشت، می‌توانست نام خود را به‌جای بگذارد ولی با انجام‌ این کار به نیت واقعی‌اش رسید، زمانی که تلفنی خبر افتتاح فاز یک پروژه را امروز شنید، گفت خدا ما را دوست داشت که در زمانی ویروس کرونا وجود دارد افتتاح بیمارستان صورت می‌گیرد که کمک بزرگی به مردم استان مازندران خواهد شد.

و چه کار خیری از انجام این عمل بهتر، نجات جان افراد به ویژه کسانی که بضاعت مالی چندانی ندارند، بهترین خوبی‌هاست، صرف اعتبار میلیاردی از سرمایه شخصی، ورود سرمایه از کشوری دیگر به وطن، آن هم نه در استانی که به آن تعلق دارد، به استانی که شهرستان‌های کوچک زیادی دارد، کمک به بیمارستانی که مرجع مازندرانی‌هاست، با وجود همه مشکلات و موانع بر سر راه… کمتر از جهاد نیست.

در این روزها که ویروس کرونا خودنمایی می‌کند، خبر افتتاح ادامه پروژه بیمارستان امام‌ خمینی(ره) ساری بهترین خبری است که می‌توان شنید، خبر بهتر این که این پروژه ادامه خواهد داشت و به وسعت این‌ دارالشفای بزرگ اضافه خواهد شد.

به گزارش فارس، خیر مورد نظر آقای قربانخانی در حال حاضر در خارج از کشور سکونت داشته ولی هزینه‌های انجام‌شده در خصوص اجرای نیات خیرش را توسط افراد قابل اطمینان و جوانانی چون آقای آزرده تقبل می‌کند.

این گروه خیریه از مردم شریف استان مازندران در قبال تمام تلاش و زحماتی که برای این بیمارستان کشیده شد تنها یک درخواست داشتند و آن این است که با دل و جان در  نگهداشت این فضا کوشا باشند تا برای نسل‌های آینده به یادگار بماند.

بیمارستان امام خمینی ره شهر ساری  در سال ۱۳۳۲ حدود ۶۶ سال قبل در زمینی به مساحت ۱۸ هزار متر مربع ساخته شد که هم اکنون حدود ۵۰۰ تخت برای بستری بیماران دارد که رتبه اول را در بین حدود ۳۲ بیمارستان دولتی مازندران برای پذیرش بیماران در اختیار دارد.
خبرگزاری فارس مازندران ـ زری طاهری‌پرکوهی|
1 نظر
  1. حسن می گوید

    درود بر شرف جناب آقای قربانخانی. انشا الله سلام تندرست باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.