پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

در بیمارستان‌های کرونایی مازندران چه می‌گذرد؟

0

مازندران همانند استان های دیگر کشور این روزها با ویروس کووید-۱۹ که از خانواده ویروس کرونا است دست و پنجه نرم می کند و به دلیل گردشگر پذیر بودن شاید بتوان گفت در زمره استان های با آمار ابتلای بالا محسوب می شود. 

بنابر آمارهای رسمی تاکنون ۷۲ نفر در مازندران به ویروس کرونا مبتلا شدند و ۱۱ نفر نیز براثر ابتلا به این ویروس جان خود را از دست دادند. ویروسی که هنوز درمان مشخصی برای آن وجود ندارد. 

جدا از آمارهای رسمی مبتلایان و بهبود یافتگان ، محدودیت های اقلام بهداشتی ، تعطیلی گسترده کسب و کارها و فضاهای آموزشی ، آنچه بیش از همه ذهن افکار عمومی استان مازندران را به خود درگیر کرده، شرایطی است که در بیمارستان های میزبان کرونا حاکم است. 

تعداد پنج بیمارستان مازندران در شهرهای آمل ، بابل، قائمشهر ، بهشهر و عباس آباد به عنوان مراکز پذیرش و قرنطینه مبتلایان به ویروس کرونا انتخاب شدند تا بتوانند با ایزوله کردن بیماران از گسترش آن جلوگیری و مراحل آزمایش و درمانی تخصصی را انجام دهند. 

قرنطینه بودن این بیمارستان ها و فقدان ارتباط به خاطر جلوگیری از شیوع بیماری که سبب  شده اخبار و اطلاعات درون این مراکز به بیرون درز نکند ، فضا را برای گمانه زنی ها و شیطنت های مجازی فراهم کرده است به طوری که برخی از گمانه زنی ها و یک کلاغ و چهل کلاغ‌ها از حد معمول فراتر رفته و برای شهروندان وحشت آفرین شده است.

شاید باور نکنید ، همین چند شب پیش یک نفر در گروه تلگرامی که در آن عضو هستم این پرسش را مطرح کرده که ” کسی از بیمارستان امام خمینی (ره) ساری خبر داره ؟ میگن ۷۰ نفر کرونایی طی ۲ روز گذشته در این بیمارستان فوت کردند . “

شایعات فقط در باره فوتی ها و موارد ابتلا نیست ، بلکه ادعاهایی در باره زندانی کردن پرسنل در بیمارستان ها و فقدان اجازه خروج ، به کار گیری کادر پزشکی با ارعاب و تهدید، نبود تجهیزات و مخفی کاری مسئولان، مخفی کاری در مورد کشته شدگان کرونا و موارد دیگر که به نوعی وحشت عمومی را دامن می زند.

علاوه بر این شایعاتی مبنی بر فرار پرسنل بیمارستان از محل کار ، رها شدن بیماران و عدم خدمات دهی و دیگر موارد که به دلیل عدم اطلاع رسانی درست اکنون در فضای مجازی و بیشتر از آن در جمع های خودمانی و محاوره‌ای در مازندران قابل مشاهده است.

البته پیش از این نیز با بیماران کرونایی در مناطق مختلف کشور از جمله مازندران مصاحبه هایی انجام شده که تقریبا تمامی این شایعات را رد می کند ولی این بار خبرنگار ایرنا به سراغ یکی از پرسنل بیمارستان امام خمینی (ره) آمل رفته است که از مراکز اصلی قرنطینه مبتلایان به کرونا محسوب می شود. البته به خواست این پرستار خبرگزاری ایرنا از افشای نام وی خودداری می کند. 

آیا شما را  با تهدید در بیمارستان نگه داشتند ؟

پرستار: باید صادقانه گفت که در روزهای نخست پرستاران و کادر درمانی نیز از شیوع ویروس کرونا نگران و ترسیده بودند که البته باید به آنها حق داد زیرا نه تنها خودشان بلکه اعضای خانواده اشان نیز در بیرون از بیمارستان مورد تهدید ویروس قرار می گرفتند. 

بخش زیادی از این ترس ناشی از خبرهایی بود که از کشور چین و کشورهای دیگر در رسانه های رسمی کشور ما به گوش می رسید و عدم رویارویی بسیاری از کادر درمانی و پرستاری با چنین شرایطی بر ترس آنها افزوده بود. پرستاران و حتی پزشکان نیز با چنین شرایطی رو به رو نشده بودند، وضعیتی که هم بیماران و هم خودشان در نوک پیکان حمله ویروس قرار بگیرند. 

اما رفته رفته شرایط عادی تر شد و با رویارویی مستقیم و لمس شرایط واقعی تا حد زیادی  ترس و نگرانی نیروهای بیمارستان کمتر و کمتر شد تا اینکه اکنون با وجود برخی محدودیت ها و نگرانی ها شرایط آرامی در محیط بیمارستان حاکم است. 

البته در روزهای نخست تعدادی از پرسنل درمان و پرستاری و حتی نیروهای خدماتی  به دلیل کمبود امکانات و تجهیزات مورد نیاز برای مقابله با ویروس بیمارستان گله مند بودند و برخی نیز برای نشان دادن اعتراضشان به این وضعیت در شیفت کاری خود حاضر نشدند ، منتهی باید توجه داشت که بیمارستان امام آمل در آن زمان به طور کامل تجهیز نشده بود و تجهیزات در حال ارسال بود.

این که پرستار یا کادر درمانی و حتی خدماتی در نوبت کاری خود حاضر نشوند بازی کردن با جان بیماران است و طبیعی است که به آنها تذکر داده می شود چون زمانی که شغلشان را انتخاب کردند ، خطراتش را هم پذیرفتند و به برخی از همکاران ما که در نوبت کاریشان حاضر نشدند تذکر داده و تاکید شد که اگر قرار است سر کار حاضر نشوند باید تکلیفشان را مشخص کنند تا نیروهای دیگر جایگزین شوند ولی این که کسی را از بیمارستان اخراج کنند و توبیخ شوند ، صحت ندارد چون همان همکارانی که در نوبت کاری خودشان یک شیفت حاضر نشدند ، بعدا آمدند و همه نیز در حال حاضر مشغول فعالیت هستند.

آیا شرایط بیمارستان در حال حاضر مناسب است ؟

پرستار: در شرایط حاضر وضع تجهیزاتی و امکاناتی نسبت به روزهای اول خوب شده ولی همچنان با محدودیت هایی مواجه هستیم .

منظور شما از محدودیت چیست؟

پرستار: منظور از محدودیت ها شرایط نیروی انسانی در بیمارستان است که آن طور من شنیده ام در باقی بیمارستان های مازندران و بیمارستان های کشور که میزبان بیماران کرونایی هستند مشابه است . در شرایط عادی نیروی انسانی فعال ما کاملا پاسخگو نیاز بیماران و مراجعین است ، اما اکنون شرایط عادی نیست و حجم مراجعات بسیار و رسیدگی به بیماران به مراتب بیشتر است. برخی از پرستاران باید چند شیفته کار کنند و البته پیش از این محدودیت زیادی در تجهیزات داشتیم که کاملا تاثیر آن بر پرسنل بیمارستان مشهود بود.  

در حال حاضر وضعیت امکانات و تجهیزات پرستاران و کادر درمانی به چه صورت است؟

پرستار: خوشبختانه در روزها اخیر امکانات خوبی به بیمارستان رسیده است و در حال حاضر تمام پرستاران مجهز و با پکیج کامل لوازم قرنطینه، به بیماران خدمات داده و از آنها مراقبت می‌کنند.  در روزهای نخست که بیماران مشکوک به کرونا به بیمارستان امام خمینی آمل منتقل شدند شرایط بسیار آشفته بر پرسنل بیمارستان حاکم بود اما اکنون نه تنها حال پرستاران خوب است ، بلکه تقریبا به خوبی ار بیماران مراقبت می شود.

ناگفته نماند هفته گذشته به دلیل افزایش کمبودها تجمعی اعتراضی از سوی کارکنان بیمارستان امام خمینی صورت گرفت که به سرعت از سوی مسئولان پاسخ داده شد و امکانات مورد نیاز را به این بیمارستان تخصیص دادند. 

دغدغه و مشکل شما در حال حاضر چیست؟

پرستار: در حال حاضر با افزایش تعداد افراد مشکوک  و مبتلا به ویروس کرونا، محدودیت عمده ما در بیمارستان امام خمینی ناهمخوانی پرسنل بیمارستان  با تعداد بیماران است.یکی  دیگر از مشکلات کرونایی بیمارستان امام خمینی نبود “کیت” تشخیص یا همان تست کروناویروس در مازندران است که به ناچار تمام آزمایش ها باید به تهران فرستاده شود و نتیجه آن بیش از یک هفته طول می کشد. این مسئله منجر به طولانی مدت شدن حضور بیماران مشکوک در بیمارستان می شود که ممکن است اصلا دچار ابتلا به ویروس کرونا نباشند. این موضوع به علاوه کمبود فضا در بیمارستان منجر شده است تا با ترافیک بیماران مواجه باشیم.

البته راهکار جایگزین بومی نیز برای آن ارائه شده است که مبنای تشخیص پزشکان “سی تی” یا تصویر برداری از ریه فرد مشکوک است که اگر شخص مشکوک دچار آسیب دیدگی ریه باشد احتمال ابتلا و بستری شدندش بیشتر می شود. 

یکی دیگر از مشکلات  بیمارستان امام خمینی که  به عنوان مرکز قرنطینه برای شهرهای آمل ، بابلسر ، فریدونکنار، محمودآباد و نور  مشخص شده است محدودیت فضا است و تا این لحظه  همه بخش های آی سی یو،  سی سی یو و بخش جراحی پر شده است.

آیا آماری از فوتی ها دارید ؟

 پرستار: البته نمی گذارند پرستاران به صورت آزادانه به هر بخش ورود کنند ، ما آن طور که من اطلاع دارم  تا دوشنبه ۱۲ اسفند تنها یک بیمار مبتلا به کروناویروس در بیمارستان امام خمینی منجر به مرگ شده است که فرد مذکور سابقه مشکلات ریوی داشت. این فرد اهل شهر بابلسر بود که ابتدا به عنوان بیمار مشکوک به کرونا به بیمارستان امام خمینی منتقل شد و سپس جواب آزمایشش مثبت درآمد. در مقابل بسیاری از افراد تاکنون مرخص شدند و خود پرستاران نیز از شرایط واقعی ویروس کرونا نسبت به شنیده های خود شوکه شدند زیرا اصلا آن طور که در بیرون شایعه می شود بیماری هولناکی نیست. 

این که پرستاران تحت فشار قرار گرفته اند تا اطلاعاتی به بیرون درز نکند درست است؟

پرستار: تا به امروز کسی در بیمارستان امام خمینی به من دستوری نداده و تحت هیچ فشار و تهدیدی قرار نگرفته ایم ، اما به ما توصیه شده است به دلیل متنوع نبودن اخبار ، اطلاعات به صورت رسمی منتشر شود و این هم امری طبیعی است چون یکی از موازین پزشکی حفظ اسرار بیماران است. مردم نباید توقع داشته باشند پزشک یا پرستار نام بیمار و چگونگی ابتلایش و یا زمان بستری شدنش را رسانه ای کند. این موازین در مورد بیماری کرونا هم صدق می کند و اینگونه نیست که قسم پزشکی را بتوان به خاطر کرونا شکست و یا مقررات بیمارستانی را زیر پا گذاشت . تلاش همه کادر پزشکی و مدیریت بیمارستان به طور قطع بازگرداندن سلامت بیماران است و مردم هم نباید انتظار دیگری داشته باشند و اگر قرار است اطلاعاتی در باره کرونا به خاطر نگرانی مردم به آنها داده شود ، به نظر من که یک پرستار هستم بهتر است از مجاری خاصی باشد تا مردم را نگران تر نکند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.