پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

دریای خزر قربانی توسعه کشورهای حاشیه نشود

0

احمد حسین‌زادگان روز پنجشنبه در همایش گرامیداشت روز دریای خزر در بابلسر اظهار داشت: کشورهای حاشیه خزر با روش‌های کشورهای توسعه یافته در حال جبران عقب‌ماندگی اقتصادی خود هستند که با شرایط اقتصادی و محیط زیستی خزر همخوانی ندارد. 

استاندار مازندران گفت: مصیبت جدی این است که همه کشورهای حاشیه خزر با بهره برداری حداکثر توان از دریای خزر می خواهند نیازهای توسعه ای خود را بر طرف و یا تامین کنند و مشکلات اقتصادی داخلی کشور را بپوشانند. 

وی با بیان اینکه هیچ کشوری در حوزه خزر نمی‌تواند ادعا کند از بحران و مشکلات زیست محیطی دریای خزر بی بهره است، افزود: امروز خزر با مشکلات بسیاری روبرو است که بخش مهم آن عدم مسئولیت پذیری کشورهای ساحلی خزر است. 

استاندار مازندران با بیان اینکه اکنون استان‌های حاشیه خزر از بیشترین آلودگی زیست محیطی برخوردار هستند، افزود: باید همه این مسئله را جدی بگیرند زیرا  در صورت بحرانی تر شدن شاید دیگر راهی برای بازگشت نباشد. 

حسین زادگان تاکید کرد: متاسفانه کنوانسیون تهران به عنوان یکی از قوی‌ترین کنوانسیون های حفاظت محیط زیستی بر روی زمین مانده و عملا هیچ کدام  آن را اجرا نمی کنیم. 

وی اظهار داشت: عدم ضمانت اجرا برای کنوانسیون تهران و استقرار دبیرخانه آن در کشوری بیگانه با مشکلات خزر بزرگ ترین آسیب را به کنوانسیون تهران وارد کرده است. 

حسین زادگان گفت: نابودی محیطی خزر مشکلات سیاسی و اجتماعی را نیز در حاشیه خزر به همراه خواهد داشت و روابط همسایگی کشورهای منطقه را نیز می تواند به مرحله نامطلوبی سوق دهد.

سفیر ایتالیا در ایران نیز در این همایش با بیان اینکه کنوانسیون حفظ دریای خزر نقطه عطفی در احیا و حیات این پهنه آبی دارد، اظهار داشت: اجرای کنوانسیون تهران امنیت منطقه را نیز به همراه خواهد داشت.

جوزپه پرونه روز پنجشنبه در همایش بزرگداشت روز دریای خزر در بابلسر گفت: ایتالیا اگر چه در محیط و پیرامون دریای خزر قرار ندارد ، اما حفظ محیط زیست خزر وظیفه ای جهانی است . 

به گفته او ، کشور ایتالیا آماده است در حفظ و توسعه دریای خزر و همچنین گسترش روابط اقتصادی در این منطقه همکاری داشته باشد. 

سفیر ایتالیا در ایران گفت: کنوانسیون حفاظت از دریای خزر در گذشته تصویب و به تایید تمام کشورهای خزر رسیده است و اکنون باید کشورها پا را فراتر گذاشته و اقدام های عملیاتی را انجام دهند. 

پرونه ادامه داد: راه های اجرایی پروتکل های حفاظت از دریای خزر تعیین شده و تاخیر در اجرای این کنوانسیون جالب نبوده و نیست. 

وی اظهار داشت: تاخیر بیشتر در اجرای کنوانسیون حفاظت از دریای خزر بیش از این می تواند آسیب های بسیاری را در حوزه محیط زیست متوجه کشورها کند. 

سفیر ایتالیا در ایران اجرای به موقع کنوانسیون تهران و حفظ زیست محیط دریای خزر را برای توسعه اقتصادی، سیاسی و همچنین تعمیق همکاری های چند جانبه و امنیت سیاسی موثر دانست. 

/۱۸۹۹/۹۹۱۹

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.