پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

خودباوری از الزامات دستیابی به تمدن نوین اسلامی است

0

ناخدا یکم حمید رامین شایگان روز چهارشنبه در نخستین همایش تخصصی تبیین بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی که با حضور جمعی از فرماندهان ، استادان دانشگاه ، صاحب نظران و دانشجویان در دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره ) نوشهر برگزار شد، افزود : سوابق دوران تاریخی و ماندگار هشت سال دفاع مقدس نیز گویای این واقعیت است که یکی از علت های پیروزی و افتخار آفرینی نیروهای جان برکف ارتش و دیگر نیروهای مردمی خودباوری و اعتماد به نفس بوده است. 

وی، اظهار داشت : امروز با وجود تحریم های ظالمانه علیه نظامی جمهوری اسلامی، ناوشکن های در کشور ساخته شده و چنین خلاقیت هایی نشات گرفته از فکر، اندیشه ، ایمان و اعتماد به نفس جوانان کنونی و دوره گذشته بوده است.

رئیس مرکز مطالعات راهبردی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی به منویات مقام معظم رهبری مبنی بر امید به آینده و نقش جوانان در گام دوم انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت که با توجه به اهمیت موضوع برای نخستین بار چنین همایشی در این دانشگاه برگزار شده است.

شایگان افزود : از آنجایی که دانشجویان این دانشگاه در حقیقت به عنوان پایه گذاران آینده این نیرو و باید مدت ۳۰ سال در خدمت نظام جمهوری اسلامی باشند و نکته مهمتر اینکه باید ۴۰ سال آینده انقلاب را رقم بزنند بنابراین برگزاری این همایش از ابعاد مختلف برای آنان بسیار حائز اهمیت است.

وی با بیان آنکه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در ۲۲ بهمن ماه سال ۹۷ از سوی مقام معظم رهبری صادر شده است ، تاکید کرد به همین خاطر سعی شد یک روز بعد یعنی ۲۳ بهمن همان سال بخشنامه ای به این دانشگاه ابلاغ شود تا در پی آن بتوان اظهار نظر دانشجویان نیز در این بیانیه داشته باشیم و بنا به تاکید رهبری فرزانه دیدگاه ها و نظریات دانشجویان این دانشگاه بسیار مهم بوده و حتی تاکید داشتند اگر نقدی هم وجود دارد و در این بیانیه مورد غفلت قرار گرفته بسیار خوب است .

رئیس مرکز مطالعات راهبردی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی گفت : مساله بعدی آنکه براساس بخشنامه ابلاغی به دانشگاه های چهارگانه ارتش جمهوری اسلامی ، این همایش در این دانشگاه برگزار شد و موضوعی که بیشتر مطرح بوده، جوانگرایی است و ضمن آنکه در ستادها و معاونت ها نیز نشست های کلانی در مورد این همایش برگزار و موارد الزامی که باید در ۴۰ ساله دور دوم انقلاب به آن دست پیدا کرد مورد تاکید قرار گرفته است . 

شایگان افزود: با همه پیگیری های انجام گرفته در سطح دیگر نیروهای چهارگانه ارتش به یک الگو رسیده ایم و این الگو تحت عنوان الگوی جوانان نیروی دریایی ارتش است و بنا به فرموده مقام معظم رهبری هفت گام برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی در ۴۰ ساله دوم انقلاب اسلامی پیش بینی شده و برای هر گام کمیته ای نیز شکل گرفته است .

وی ، علم و پژوهش ، معنویت ، اقتصاد ، عزت آفرینی و سبک زندگی  را جزو موضوعات این کمیته ها معرفی کرد و ادامه داد :  هرکدام از این کمیته ها در زمینه های مختلفی فعالیت دارند و امروز راهبردها و راهکارهایی که نیروی دریایی آن را دنبال می کند در حقیقت تمدن نوین دریایی است. 

 ناخدا یکم کمیسر دریایی سید شهاب الدین حجازی دبیر  این همایش نیز گفت که این همایش با محوریت دانشگاه های افسری  ارتش جمهوری اسلامی ایران در تراز گام دوم انقلاب اسلامی برگزار شده است .

وی افزود :  این دانشگاه جزو اولین دانشگاه هایی است  که توانسته در تبیین بیانیه این نشست گام بردارد و از  همان روزهای آغازین که بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی ابلاغ شده به وظیفه و رسالتی ذاتی اش عمل کرد.

حجازی اظهار داشت : به همین خاطر از عقاید و نظریات  فرماندهان ، استادان دانشگاه  و دانشجویان این دانشگاه در مورد این موضوع استفاده شد به طوری که از این نظریات تحلیل محتوا شد و نتیجه این تلاش ها منجر به استخراج  مولفه ها و مفاهیم شد و امروز این مفاهیم در این نشست مطرح شد.

به گفته او ، نکته بعدی آنکه در فرآیند برگزاری این همایش هیات اندیشه ورزی و کمیته های  هفتگانه در برگیرنده این همایش  شکل گرفت و در این کمیته ها صاحب نظران دانشگاه هرکدام به تناسب تخصص خود در این کمیته ها گمارده شدند .

در پایان شماری از صاحب نظران و استادان برجسته که مقاله هایی در مورد این همایش ارائه دادند، از آنان لوح سپاس اهدا شد.

دانشگاه علوم دریایی امام خمینی(ره) نوشهر ، در سال ۱۳۵۹ تحت عنوان مرکز آموزش عالی علوم دریایی تأسیس و در سال ۱۳۶۰ با جذب اولین دوره دانشجویی رسماً فعالیت خود را آغاز نمود.

این دانشگاه از ۶ دانشکده عرشه، مهندسی مکانیک، مهندسی الکترونیک و مخابرات دریایی، مدیریت و کمیسر دریایی، علوم پایه و تفنگدار دریایی تشکیل شده است که اقدام به رفع نیازهای آموزش عالی نیروی دریایی و برخی از سازمان‌های دریایی کشور، در سطح کارشناسی و کارشناسی ارشد می کند.

دانشجویان این دانشگاه در ۷ رشته کارشناسی و ۴ رشته کارشناسی ارشد مشغول تحصیل هستند. 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.