پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

خطر ویروس کرونا در کمین ساکنان روستاهای چهاردانگه

0

ویروس جدید کووید 2019 از خانواده کرونا یا کرونا ویروس با نام علمی (۱۹-COVID) در دسامبر ۲۰۱۹ برای اولین بار در شهر ووهان استان هوبئی چین، پس از اینکه مردم بدون علت مشخصی دچار سینه پهلو شدند و واکسن‌ها و درمان‌های موجود مؤثر نبودند، نوع جدیدی از کروناویروس با همه‌گیری در انسان شناسایی شد. این بیماری جدید در کمتر از چند ماه امروز به جایی رسیده که می توان گفت به مسئله و مشکل اصلی و مشترک اکثر کشورها تبدیل شده است.

خیلی زود و با همه گیر شدن این بیماری با درصد شیوع بسیار بالاتر از بیماری های هم خانواده خود علی رغم درصد پایین تر مرگ و میر به مسئله اصلی و حیاتی ایران تبدیل شد. با مشاهده اولین مورد ابتلا و متعاقب آن مرگ دو تن از بیماران با علائم بیماری کرونا در شهر قم مشخص شد که این بیماری علی رغم انکار مسئولان خیلی زود به ایران هم رسید و اوضاع تا جایی پیش رفت که ایران در حال حاضر جزء درگیرترین کشورها با این ویروس جدید و ناشناخته است.

استان مازندران هم خیلی زود به واسطه مهمانپذیر بودنش مثل استان گیلان و گلستان درگیر این بیماری شد و مسئولان استانی را بر این داشت تا اقدامات لازم را برای جلوگیری از شیوع این بیماری در استان به کار ببندند. علی رغم این اقدامات متاسفانه تا کنون نزدیک به 100 مورد قطعی ابتلا و حدود 13 نفر فوتی ثبت شده است.

با توجه به این که بهترین کار در زمان شیوع ویروس کرونا به گفته متخصصان حدالامکان در خانه ماندن است ولی باز هم شاهد مسافرت های غیر ضروری به ویژه به استان های شمالی هستیم که این موضوع باعث شیوع بیشتر این بیماری در سطح وسیع تری می شود و با شیوع بیشتر این بیماری کنترل این بیماری بسیار دشوار تر خواهد شد. اگر چه اقداماتی از سوی استانداری برای مسافرانی که قصد سفر به استان را دارند مانند غربالگری و تب سنجی انجام گرفته و هم چنان هم در حال انجام است، اما یک موضوع نباید فراموش شود و آن سفر به ییلاقات و خطراتی است که این گونه سفرها دارد.

با تعطیلی مدارس و برخی از ادارات و همچنین نزدیک شدن به نوروز شاید برخی این گونه تصور کنند که برای فرار از شیوع بیماری و استرس ناشی از کرونا بهترین جا ییلاقات باشد. مخصوصا کسانی که در روستاهای بخش چهاردانگه خانه دارند و یا عزیزانشان از جمله پدر و مادر و اقوام در روستا اقامت دارند و بعضاً در اقصی نقاط کشور ساکن هستند شاید بگویند که به بهانه دید و بازدید با عزیزانشان کمی از کانون بیماری دور شوند تا آب ها از آسیاب بیفتد!

با توجه به این که شاید روستاها به دلیل دوری از کانون تجمع جمعیت در این مورد امن باشد، که البته در حال حاضر نمی توان با قطعیت گفت ولی به چند دلیل توصیه می شود که سعی شود حدالامکان و جز در مواقع و موارد ضروری به روستاهای بخش چهاردانگه سفر نکنید.

یکی از دلایل این که بخش چهاردانگه به واسطه سردسیر بودن و این که ویروس کرونا سرما دوست است، شاید در صورت شیوع این بیماری دردسر زیادی در روستاها ایجاد کنند. اگر این ویروس در روستاها شیوع پیدا کند سرمای هوا موقعیت خوبی را برای عرض اندام این بیماری ایجاد خواهد کرد.

مورد دیگر اینکه اکثر ساکنان روستاها و به اصطلاح « دویگارها » افراد مسن هستند و با توجه به این که این ویروس روی افراد مسن و کم توان به دلیل ضعف سیستم دفاعی، خطر زیادتری را تحمیل می کند این موضوع به خطر افتادن جان این عزیزان را موجب می شود.

همچنین در صورت بروز و ظهور این بیماری به دلیل کمبود شدید امکانات بهداشتی و درمانی مشکلات عدیده ای را برای ساکنان بومی روستاها ایجاد خواهد کرد. متاسفانه وقتی که برخی از روستاهای بخش چهاردانگه از ساده ترین و ابتدایی ترین امکانات درمانی بهره مند نیستند و در زمانی که این امکانات جوابگویی حتی شهرهای بزرگ هم نیست خدا می داند که در صورت بروز این مشکل چه مشکلاتی را متوجه این عزیزان خواهد کرد.

خواهش و تمنای ما از دوستان چهاردانگه ای این است که توصیه مسئولان بهداشت را در مورد در خانه ماندن جدی بگیرید و جز در موارد ضروری به محل خود در چهاردانگه مراجعه نکنید تا با شیوع کمتر این بیماری زودتر از شر آن خلاص شویم و دوباره به حالت عادی برگردیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.