پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

خرید منزل بیشترین بهانه خروج از منزل در بحران کرونا

0

ویروس کووید – ۱۹ یا همان کرونا سومین هفته مهمانی خود در مازندران را پشت سر گذاشت ؛ مهمانی که تا کنون بیش از یک هزار مازندرانی را به تخت بیمارستانی کشاند و جان دهها نفر را در این استان گرفت. 

این ویروس تاکنون بخش های مختلف اقتصادی ، فرهنگی ، اجتماعی مازندارن را به تعطیلی کشاند. تاکنون برای جلوگیری از تجمع و تردد انسانی بخش های مختلف از جمله گردشگری ، بازارهای سنتی، جلسات اداری، رویدادهای فرهنگی ، مناسبت های آئینی و حتی نماز جمعه ها نیز تعطیل شده است. 

در این هفته ها نیز اغلب توصیه های و اقدامات با چاشنی درخانه ماندن و قرنطینه ی خانگی همراه بوده است. پویش های مردمی مانند، ” من در خانه می مانم ” ، نه به چهارشنبه سوری ” و ” نه به پنج شنبه آخر سال ” همگی ناشی از این است که درخانه ماندن مهم ترین راه جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا می باشد ، اما یکی از مهم ترین عوامل حضور مردم در اجتماع و خارج از خانه جدای از مسائل کاری و اداری، خرید مایحتاج و اقلام معیشتی است که بخش قابل توجهی از خروج مردم از خانه هایشان را تشکیل می دهد. 

یکی از توصیه های این روزهای مسئولین و متولیان سلامت خرید غیر حضوری و تهیه اقلام معیشتی به صورت تلفنی است. 

دوشنبه هفته پیش نیز رییس سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان مازندران از آغاز اجرای برنامه خرید تلفنی و اینترنتی مشتریان از فروشگاه‌های استان خبر داد و گفت : این برنامه همسو با برنامه پدافند زیستی و مقابله با کرونای استان و به منظور کاهش تردد افراد اجرا خواهد شد .

اما مشاهدات عینی نشان می دهد که این طرح نتوانسته به اندازه کافی موثر باشد زیرا طبق گفته های مردم هنوز زیرساخت های آن در مازندارن فراهم نشد است. 

کاهش خرید معیشتی در مازندران نیاز فوی استان است 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه بخش قابل توجهی از تردد مردم ناشی از تهیه اقلام معیشتی است ، گفت: کاهش تردد معیشتی یکی از اولویت های مازندارن برای جلوگیری از زنجیره شیوع ویروس کرونا است . 

دکتر حامد روحانی زاده افزود : تنها راه مقابله با ویروس کرونا قطع زنجیره انتقال است که مهم ترین آن جلوگیری از اجتماعات انسانی می باشد. 

وی با اشاره به اینکه حضور در خانه ها و عدم تردد در اماکن عمومی اصلی ترین توصیه بهداشت و سلامت است ، گفت : تاکنون تقریبا تمامی اقدامات لازم برای کاهش تردد و تجمع مردم مازندران اتخاذ و عملیاتی شده است. 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه در حال حاضر تمامی بازارهای محلی ، رویدادهای مهم فرهنگی ، اقتصادی و فعالیت های اداری تعطیل شده است ، گفت: اکنون مهمترین دغدغه ما حضور مردم در خارج از منازل خود برای تهیه اقلام معیشتی است . 

دکتر روحانی زاده با اشاره به اینکه لازم است اصناف مازندران  شرایط خریدهای غیر حضوری را فراهم کنند، گفت: اداره کل صنعت و معدن وتجارت باید در این زمینه ورود جدی داشته باشد. 

وی با تاکید بر اینکه حضور مردم در خانه مسلما مصرف را افزایش خواهد داد ، گفت: نمی توان مردم را از خرید نیازهای روزانه منع کرد و بر عکس باید شرایط خرید از راه دور را برای آنان فراهم آورد. 

این مقام بهداشتی افزود : ما توصیه ها برای ایجاد بستر خرید تلفنی و از راه دور را به وزارت صنعت ، معدن تجارت و اداره کل آن در استان ارائه دادیم و از این پس در این زمینه باید شاهد فعال شدن اصناف باشیم.

خرید تلفنی باید به فرهنگ تبدیل شود

رییس سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان مازندران در این باره گفت: نمی توان گفت زیرساخت خریدهای غیرحضوری در مازندران فراهم نیست زیرا استان مازندران از نظر ارتباطات یکی از استانهای برخوردار محسوب می شود. 

حسینقلی قوانلو با بیان اینکه یکی از مشکلات خرید غیرحضوری عدم آشنایی و عادت مردم با خریدهای حضوری است ، افزود: مهم ترین مسئله در این باره فرهنگ سازی است که باید همه بپذیرند خرید غیرحضوری هیچ تفاوتی با دیگر روش ها ندارد. 

وی با بیان اینکه تاکنون با اصناف و واحدهای صنفی خوارو بار و لبنیات گفتگو شده است ، افزود: به تمامی واحدهای صنفی ابلاغ کرده ایم که شماره تماس های خود را در سطح شهر توزیع و یا به اشتراک بگذارند. 

رئیس سازمان صمت مازندران همچنین گفت: از روز شنبه نیز به همه فروشگاه های مواد غذایی ابلاغ خواهیم کرد که برای جلوگیری از خرید حضوری ورودی های واحد صنفی خود را با محافظ های پلاستیکی بپوشانند و در صورت عدم اجرا با آنها برخورد خواهد شد. 

قوانلو همچنین افزود: برای جلب رضایت مشتریان و تشویق مردم به خرید غیر حضوری بسیاری از واحدهای صنفی تحویل در منازل را بدون هزینه انجام خواهند داد. 

وی تاکید کرد: تمامی این اقدامات برای سلامت مردم بوده و همراهی عمومی نیز برای موفقیت این طرح ها لازم است تا زمانی که به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود. 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.