پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

خرمالوی مازندران قربانی هجوم مگس میوه مدیترانه‌ای

0

استقبال خوب باغداران مازندرانی در سال های اخیر از این میوه پاییزی به دلیل کمی هزینه نگهداری نظیر سمپاشی ، آبیاری سبب شده تا بسیاری از آنها در کنار باغ های مرکبات و کیوی به احداث باغ های خرمالو روی بیاورند و بسیاری از باغ های منطقه به زیر کشت این محصول برود.

در سال های گذشته بازار خوبی برای این خرمالو وجود داشت و علاوه بر تامین نیاز استان به استان های دیگر نیز ارسال می شد اما امسال به دلیل هجوم مگس مدیترانه ای و تاثیر منفی که بر روی طعم و مزه این میوه ایجاد شده بسیاری از باغداران با مشکل مواجه شده اند و آنها هیچ رغبتی نسبت به چیدن این محصول به واسطه نبود خریدار از خود نشان نمی دهند.

این وضعیت تا آنجا پیش رفت که نماینده مردم شهرستانهای تنکابن، رامسر و عباس آباد در مجلس شورای اسلامی نیز نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و با ارائه تذکر کتبی به وزیر جهاد کشاورزی ، خواستار پیگیری این موضوع و حل مشکلات باغداران شد.

یکی از باغداران غرب مازندران در این باره گفت : در سال های گذشته به واسطه اینکه این محصول برخلاف مرکبات و کیوی در برابر گرما و سرما آسیب پذیر نبود و در عین حال مقرون به صرفه تر و کم هزینه تر بود اقدام به کاشت آن نمودیم.

رحمان میررضایی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : این محصول بیشتر به صورت پراکنده در این شهرستان وجود داشت اما پس از چند سال سرمای شدید و یخ زدگی مرکبات و کیوی ، کشت این محصول در بین باغداران منطقه رونق بیشتری یافت.

وی با بیان اینکه این میوه خاصیت انبارداری ضعیفی دارد و باید پس از برداشت به بازار مصرف عرضه شود ، اظهار داشت : امسال بسیاری از باغ های خرمالو دچار مگس زدگی شده اند و قابل عرضه به بازار نیستند.

به گفته این باغدار ، مگس زدگی باعث شده تا قیمت این محصول امسال به کیلویی ۷۰۰ تومان کاهش یابد و همین مسئله باعث شده تا باغدارانی که محصولات آنها در امان مانده است نیز ضرر کنند.

یک کارشناس کشاورزی هم در این باره به خبرنگار ایرنا گفت : بازار پسندی مناسب ، برداشت زود هنگام محصول ، مصرف آب کمتر و مقاومت در برابر سرما موجب شد تا باغداران منطقه خرمالو را در کنار گونه های دیگر پرورش دهند.

فرهاد شاهنظری با بیان اینکه حدود ۲۰ هزار تن خرمالو در کشور تولید می‌شود ، افزود : مگس میوه مدیترانه ای، آفتی پلی فاژ است که روی میوه های مختلف مانند انجیر، گلابی، سیاه ریشه، هلو، شلیل، خرمالو و آلو، نارنگی ژاپنی، نارنگی محلی و پرتقال تامسون خسارت وارد می کند.

وی اظهار داشت : تله‌های فرمونی برای ردیابی به کار می روند و بهترین تله، مکفیل است که داخل آن فرمون و چسب قرار داشته و یا داخل آن مایع سراتراپ یا پروتئین هیدرولیزات مسموم اضافه می شود و آن را در ارتفاع ۱ تا ۱.۵ متری درخت نصب می کنند.

شاهنظری با بیان اینکه برای ردیابی مگس هر ۱۰ درخت یک عدد کارت زرد لازم است ، گفت : در صورت آلوده بودن باغ به مگس میوه مدیترانه‌ای، درختان ضلع جنوبی را یک در میان به صورت ۳۰ لیتر پروتئین با ۲ لیتر مالاتیون و یک هزار لیتر آب باید طعمه پاشی کرد.

به گفته این کارشناس کشاورزی ، امسال مگس مدیترانه ای به میوه خرمالو منطقه آسیب جدی وارد کرده و باید باغداران خرمالوهای مگس زده را جمع آوری نموده و در محلی دور از باغ مدفون سازند و از رهاسازی آنها در فضای باز بپرهیزند.

وی یادآور شد : باغداران ، مبارزه با مگس مدیترانه ای را جدی بگیرند و از کارشناسان مربوطه در این زمینه استفاده کنند تا از گسترش آن در منطقه جلوگیری شود.  

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان محمود آباد بر  لزوم مدیریت آفت مگس میوه مدیترانه ای در باغات سیاه ریشه و مرکبات تأکید کرد و گفت : مگس میوه مدیترانه ای از آفات مخرب جهانی است که نسبت به سایر گونه های مگس میوه دارای دامنه میزبانی وسیعی است و می تواند بیشترین خسارت را به بار بیاورد.

احمد صادقی با بیان اینکه مگس میوه مدیترانه ای در درون میوه های در حال رسیدن تخم ریزی می کند و لارو آن با تغذیه از گوشت میوه سبب پوسیدگی و ریزش شدید محصول می شود ،افزود : این شهرستان دارای یک هزار و ۱۰۰ هکتار باغ مرکبات است که ۱۸ هکتار آن مجهز به تله های جلب کننده فرمونی و مایع سراترپ به منظور شکار انبوه این آفت بوده و ۶  ایستگاه پیش‌آگاهی هم با نصب ۱۲ تله جلب‌کننده فرمونی و مایع سراتراپ، کار ردیابی را انجام می دهد.

وی برداشت میوه های رسیده درختان را ضروری دانست و اظهار داشت : این میوه ها در صورتی که برداشت نشوند و روی درخت باقی بمانند ، میزبان آفت خواهند بود.

به گفته صادقی ، وجود میزبان از جمله، میوه رسیده در سر درخت یا پوسیده در پای درخت و سرمای هوا بهترین شرایط مساعد برای فعال باقی ماندن آفت مگس میوه است.

وی بهترین روش مقابله با آفات را انجام اقدامات پیشگیرانه دانست و از صاحبان باغ های مرکبات بویژه باغ های نارنگی خواست تا میوه های فاسد را از پای درختان جمع آوری و در عمق ۴۰ تا ۵۰ سانتی متری زمین دفن کنند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران نیز در این باره گفت : با توجه به بازدیدهای میدانی کارشناسان جهاد کشاورزی مازندران از باغات آلوده نارنگی و تامسون، تراکم جمعیت مگس میوه در این باغات زیاد است و به همین دلیل برای جلوگیری از خسارت آفت مگس میوه باغداران نسبت به انجام سمپاشی  با یکی از سموم مالاتیون به میزان ۲ لیتر یا دیپترکس ( تری کلروفن ) به میزان ۱.۵ لیتر در ۱۰۰۰ لیتر آب در ساعات آفتابی روز در باغات نارنگی میان رس و تامسون اقدام کنند.

مجید بهادری به باغداران توصیه کرد تا تکرار سمپاشی برای باغات تامسون حداقل ۱ مرحله دیگر به فاصله ۱۰ روز پس از سمپاشی مرحله اول را انجام دهند.

وی اظهار داشت : تسریع در برداشت میوه‌های رسیده نارنگی و ذخیره سازی در سردخانه یا انبار مناسب در جلوگیری از خسارت و افزایش جمعیت بسیار موثر است.

/۱۶۰۲/۷۵۱۳/۱۶۵۴

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.