پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

حقوق ناجیان پرداخت نمی‌شود/ این مُنجیان، ناجی ندارند؟

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز:

خبرگزاری فارس مازندران ـ سرویس ورزشی | با توجه به رشد روزافزون اماکن آبی و لزوم حفظ جان مردم از خطرات این اماکن، وظیفه نجات غریق به عنوان نیروی آماده امدادگر و آموزش دیده تخصصی که تماماً با فنون شنا و نجات بخشی آشنا بوده و با استفاده از توانمندی‌های خود بتواند از غرق شدگی جلوگیری کرده و جان مردم را حفظ کند، تعریف می‌شود.

فصل گرما که شروع می‌شود پرچم طرح‌های سالم‌سازی دریا در سواحل شمالی به اهتزاز درمی‌آید و صدای سوت ناجیان غریق به گوش می‌رسد. ناجی غریق که از جمله فعالیت‌های سخت، پرخطر و حیاتی محسوب می‌شود اما هنوز انگار در نگاه مسؤولان به عنوان شغل جدی دیده نمی‌شود و ساز و کار اساسی برای مسائل معیشتی ناجیان غریق تاکنون در نظر گرفته نشده است.

منجیان غریق باید همیشه به لحاظ جسمانی و روحی آماده باشند تا بتوانند با تمرکز کامل و توانمندی بدنی از افراد حضور یافته در اماکن آبی مراقبت کنند؛ یک نجات غریق در هر روز نزدیک به هفت ساعت با آب دارای کلر بالا و شرایط رطوبتی شدید ارتباط دارد که این عامل باعث شده شغلی با ضریب سختی بالا و امنیت کم محسوب شود.

حال با توجه به شیوع ویروس کرونا و تعطیلی اماکن آبی از بهمن ماه سال ۹۸ اغلب ناجیانی که در استخرهای آبی فعالیت داشتند و ناجی گری برایشان به عنوان شغل و منبع درآمد اصلی محسوب می‌شد، با افزایش شدت مشکلات معیشتی و مالی که برایشان تازگی ندارد، مواجه شده‌اند، در حالی که تاکنون هیچ حمایتی از سوی دولت و سازمان‌های مربوطه برایشان حاصل نشده است.

اصلی‌ترین مشکل منجیان غریق، قبل از تشریف فرمایی مهمان ناخوانده چینی (کرونا) در مشکلات مالی و عدم بیمه شدگی خلاصه می‌شد؛ این مسائل ناشی از کم توجهی و سهل‌انگاری مسؤولان امر بوده و باعث شده برخی مدیران با سو استفاده نسبت به عدم بیمه کردن و پرداخت حق الزحمه بسیار ناچیز، منجیان غریق را به کار گیرند.

* کسی نیست که از ناجیان غریق دفاع کند

یکی از فعالان این رشته در گفت‌‌وگویی با خبرنگار خبرگزاری فارس، در خصوص مشکلات نجات غریق اظهار کرد: بنده خودم تنها مدرس ارشد نجات غریق مازندران هستم و سال‌ها است به عنوان نایب رئیس نجات غریق و شنا در یکی از بزرگترین شهرهای استان، فعالیت داشتم و همچنین به عنوان مدرس از سال ٧٩ فعالیت می‌کنم. در این سال‌ها که بنده در این رشته هستم هنوز ندیده‌ام این ورزش به جایگاه اصلی خودش برسد.

وی ادامه داد: نجات غریق مثل رشته‌های ورزشی دیگر خودش یک ورزش قلمداد می‌شود و در بعد قهرمانی فعالیت دارد اما یک حساسیت ویژه و مهم دیگری نسبت به رشته‌ای دیگر و بالاتر از آن را در بر دارد که خودش یک شغل حساس برای امنیت جان مردم مخصوصا در استان‌هایی که ساحل دارند که مردم بخواهند با خیال راحت به مکان‌های تفریحی مانند دریا و استخر بروند حساسیتش به این خاطر است که اگر کوچکترین ضعف مدیریتی و کوچک‌ترین کم توجهی از مسؤولان باشد آمار غریق‌ها در استخر و دریا بالا می‌رود.

وی بیان کرد: متاسفانه در زمان انتخابات مجمع نجات غریق که هر ۴ سال برگزار می‌شود، افراد زیادی متقاضی متصدی سکانداری این رشته هستند چون این رشته یک رشته بسیار پر درآمدی است. هر ساله کلاس‌های آمادگی برگزار می‌شود و بالای هزار نفر از ناجیان شرکت دارند و هر ناجی موظف به پرداخت شهریه هستند. هرکسی که آمد ادعا این را داشته که من از حقوق ناجیان دفاع می‌کنم. ناجیانی که واقعا زحمت می‌کشند.

ساعت‌های زیادی را در زیر آفتاب کار می‌کنند که هنوز هم حقوقی دریافت نکردند. ناجیان زیادی که در استخرها بدون بیمه کار می‌کنند و کسی نبود که از آنها دفاع کند و متاسفانه با آن سختی کار، بعد یک مدتی پیمانکار با نظر شخصی خودش به خاطر اینکه آنها بیمه نیستند با حقوق کمتری با آنها کار می‌کند.

* رئیس سابق فقط به یک شهر توجه داشت 

وی با بیان اینکه مشکلات زیادی در هیأت نجات غریق وجود دارد و هر کسی که تا به الان آمد نتوانست این مشکلات را رفع کند، اظهار کرد: این سکانداری نجات غریق مازندران هنوز به فردی داده نشده است که واقعا از این خانواده باشد، در سال‌های اخیر این مشکلات حتی چند برابر هم شد.

این فعال نجات غریق ادامه داد: از قدیم ساری مرکز فعالیت نجات غریقان بود و ناجیان بسیار پیشکسوت داشتند. دید رئیس هیأت سابق باعث این شد است که اختلاف بسیار زیادی در بین مدرسان و افراد دیگر بیافتد.

وی خواستار برگزاری مجمع و سروسامان دادن به هیآت نجات غریق شد و افزود: الان با توجه به اینکه رئیس فدراسیون و رئیس اداره کل ورزش هم عوض شده است همه امید به این دارند که یک مجمع بسیار خوبی برگزار شود.بچه‌های این رشته بسیار پیگیر مجمع این رشته هستند. هنوز متاسفانه مجمع این استان برگزار نشده و با توجه به این که خیلی از استان‌های دیگر برگزار کرده اند. امیدواریم با این تغییراتی که در هیأت و اداره کل داشته‌ایم کسی که لیاقت سکانداری این رشته را دارد،یک فرد شایسته بیاید و مشکلات این رشته بسیار حساس و مهم را حل کند.

* حقوق ناجیان پرداخت نمی‌شود!

وی ادامه داد: مشکلات اصلی که باید بسیار پیگیر شود حقوق ناجیانی است که چند سالی است پرداخت نشد است را پیگیری کند و با این اوضاع بد کرونایی کسانی که حتی بیمه نیستند نمی‌توانند از حقوق بیکاری استفاده کنند و همچنان بلا تکلیف هستند. ما در فدراسیون ساختاری داریم به نام نجات غریق که با توجه به سابقه و درجه کارت با آنها قرداد بسته می‌شود.مدعی بودند که ناجیان طبق ساختار آنها حقوق دریافت کنند ولی متاسفانه هیچ قدمی در حرفی که گفتند انجام دهند.

متاسفانه شعار دادند ما مازندران را به‌خاطر سواحلش چند قطبی می کنیم که این کار هم انجام نشد.

 

یکی دیگر از ناجیان غریق در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: درحالی که چندماه از به‌کارگیری ناجیان غریق در سواحل گذشته اما تاکنون هیچ حقوقی برای ما واریز نشده است.

 طی اعلامی که از سوی مسؤولان شده به دلیل شیوع بیماری کرونا قصد تعدیل نیروی ناجیان غریق را دارند که این امر برای ما بسیار جای نگرانی دارد.

 بنده تاکنون ۲۰ نفر را از غرق‌شدگی نجات داده‌ام و اینکه میزان نجات غریق کم نشود پیامدهای خطرناکی را به‌دنبال دارد.

درحالی که با گرانی‌های زیاد در جامعه رو به رو هستیم و بسیاری از ناجیان غریق از طبقه متوسط هستند و سختی‌های شغلی و اقتصادی زیادی را متحمل می‌شوند اما هر ساله در پرداخت حقوق‌ها از سوی مسؤولان اقدام مناسبی صورت نمی‌گیرد.

 اگر ما کارگری روزانه انجام دهیم درآمد بیشتری می‌توانیم کسب کنیم اما به‌خاطر علاقه‌ای که داشتیم و حس نوع دوستی وارد ناجی غریق شدیم که این برخوردها موجب دلسردی ما شده و اگر این وضع ادامه پیدا کند دیگر حاضر به همکاری نیستیم.

این ناجی غریق با گلایه از مسؤولان هیأت گفت: الان ۲ ماه است که امروز و فردا می‌کنند و حقوق ما پرداخت نشده است. ماه‌های تیر و شهریور حقوق دریافت نکردیم. حقوق خرداد و مرداد را هم نصفه و نیمه‌دریافت کرده‌ایم. تا کی باید ما این مدلی پیش برویم!؟ چرا این همه  بی‌مسؤولیتی در مازندران زیاد است! چرا کسی پاسخگوی ما ناجیان غریق نیست !؟ به خدا گرفتاریم و احتیاج داریم.

متأسفانه ماهیت اصلی شغل نجات غریق و ارزش آن هنوز به درستی تعریف نشده و برخی مردم نجات غریق را شغلی رده پایین می‌دانند، بدون اینکه متصور شوند وجود یک نجات غریق امنیت کامل برای شنا کردن و استفاده از استخرهایی که همه مردم برای تفریح و بعضاً درمان به آن مراجعه می‌کنند را تأمین می‌کند.

امیدواریم مسؤولان امر با در نظر گرفتن شرایط سخت کاری ناجیان غریق، در جهت حمایت از قشر ورزشکاران تدابیر لازم را اندیشیده و متوجه این قضیه شوند که ورزش صرفاً در فوتبال خلاصه نمی‌شود و ورزشکاران رشته‌هایی همچون نجات غریق، تأثیر مثبت به مراتب بیشتری بر جامعه دارند.

اخیرا با حکم مهدی مستجاب‌الدعوه سرپرست فدراسیون، مسعود حسینی کلاگر به عنوان سرپرست جدید هیأت استان مازندران منصوب شد که عنوان می‌شود دلیل برکناری نقی کریمیان از این سمت ضعف عملکرد وی در دوره گذشته بوده است.

 /۸۶۰۵۹/ج/و


ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.