پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

جزییات بیشتر درباره جابه‌جایی در بهزیستی مازندران

0

صبح امروز یکشنبه استعفای جمال باقری نسامی سرپرست بهزیستی استان مازندران از سوی رییس سازمان بهزیستی کشور پذیرفته شد که به گفته مسئولان بهزیستی حدود یک هفته پیش این استعفا از سوی باقری اعلام شد.

این خبر در همان ساعت اولیه صبح همراه با خبر انتصاب فرزاد گوهردهی به عنوان مدیرکل جدید بهزیستی مازندران شوک قابل توجهی به بهزیستی و رسانه های مازندران وارد کرد.

البته شوک جابه جایی مدیرکل بهزیستی نه به لحاظ فردی بلکه بیشتر به لحاظ سیاسی دیده شد و عرض چند ساعت موجی از واکنش ها را در فضای مجازی و رسانه‌ای استان به همراه داشت.

اغلب واکنش ها حول محور سیاسی بودن این جابه جایی بود و تقریبا تمامی کاربران شبکه های اجتماعی جابه جایی مدیرکل بهزیستی را ریشه در تمایلات درونی استانداری مازندران عنوان کردند.

البته این واکنشها تا حدودی طبیعی بود زیرا هنوز ۶ ماه از شوک سیاسی جابه جایی سعید آرام مدیرکل سابق بهزیستی مازندران نگذشت که امروز بهزیستی جابه جایی دیگر را تجربه کرد تا در یک سال ۲ مدیرکل به خود ببیند.

با وجود اینکه کاربران شبکه های اجتماعی و رسانه‌های مازندران تحلیل‌های خود از این جابه جایی زودهنگام را بر بستر سیاسی تفسیر کردند، اما بهزیستی مازندران و کشور این مسئله را ناشی از مشکلات ساختاری و آئین‌نامه ای عنوان کرد.

برخی نیز مشکلات ناشی از تخصص و مدرک تحصیلی باقری را سوژه علت یابی تغییر وی کردند و پزشک نبودن وی را علت اصلی استعفایش عنوان کردند. درحالی که باقری نسامی دارای مدرک پزشکی عمومی بوده و از نظر قوانین بهزیستی هیچگونه مشکلی برای مدیریت بهزیستی ندارد. 

واقعیت جابه جایی سرپرست بهزیستی

بر اساس پیگیری خبرگزاری ایرنای مازندران مسئولان بهزیستی همان ادعای پیشین را مطرح کردند و اظهار داشتند که مشکلات آئین‌نامه‌ای علت اصلی جابه جایی باقری با گوهردهی است. 

مدیر روابط عمومی بهزیستی مازندران در این باره به ایرنا گفت: آنچه علت اصلی و تنها دلیل جابه‌جایی مسئول ارشد اداره‌کل بهزیستی مازندران بود مسئله ” تعارض منافع ” است. 

دلیری توضیح داد: بر اساس دستورالعمل “تعارض منافع” مدیر ، کارشناس و نیروهای ستادی بهزیستی نمی توانند مدیریت مراکز که تحت نظارت بهزیستی هستند را بر عهده داشته باشند. 

مدیر روابط عمومی بهزیستی مازندران ادامه داد: از انجا که دکتر باقری نخستین مرکز ترک اعتیاد یا همان مرکز ماده ۱۶ استان مازندران را احداث کرده و مدیریت ان را نیز خود دارد، از نظر قانونی نمی توانست مدیریت دوگانه داشته باشد.

وی با بیان اینکه باقری باید یکی از آنها را بر می‌گزید، افزود: سرپرست بهزیستی، مدیریت مرکز ترک اعتیاد را ترجیح دادند و هفته گذشته استعفای خود را به سازمان بهزیستی تحویل دادند.

استعفای مسئولان ۲۶ مرکز تحت نظارت بهزیستی مازندران

همراه با استعفای جمال باقری نسامی سرپرست سابق بهزیستی مازندران ، ۲۶ کارشناس و مسئول شاغل در بهزیستی که مدیران مراکز غیردولتی بودند نیز همگی از سمت های خود کناره‌گیری کرده و یا مسئولیت مراکز را تحویل داده اند.

این خبر ادعای بهزیستی برای سیاسی نبودن جابه جایی مدیریت بهزیستی مازندران را تا حدودی اثبات و سیاسی بودن آن را کم رنگ می کند.

بر اساس بخشنامه تعارض منافع سازمان بهزیستی این ممنوعیت در راستای ارتقای سلامت اداری و از بین بردن موقعیت های منجر به تقدم منافع شخصی یا گروهی بر منافع عمومی و در نهایت، مدیریت تعارض منافع و شفاف سازی فعالیت های جاری این نهاد حمایتی عنوان شد. 

اجرای بخشنامه تعارض منافع بهزیستی مبنی بر قانون سلامت اداری مصوب سال ۱۳۹۰ مجلس است که بر اساس آن سیاست های کلان سازمان بهزیستی و مصوبات جلسه ۱۸ شورای معاونان سازمان در نیمه شهریور سال جاری را به عنوان اسناد بالادستی ضرورت التزام به رفع تعارض منافع مورد استناد قرار داده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.