پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

جاده‌های روستایی رانش دیده سیل زده مازندران همچنان مسدودند

0

معاون هماهنگی و امور عمرانی استانداری مازندران گفت: از ۱۵۸ میلیارد تومان بودجه که برای مازندران در این راستا در نظر گرفته شد تاکنون ۷۹ میلیارد تومان معادل ۵۰ درصد تخصیص داده شد.

مهدی رازجویان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در مورد آخرین اقدامات عمرانی پس از سیل در این استان اظهار کرد: در این راستا مقرر شد مصوبه‌ای برای تخصیص بودجه در خصوص زیر ساخت‌ها تعیین شود.

وی تصریح کرد: راه‌های روستایی خسارت دیده استان به دلیل رانشی بودن هنوز مسدود است که تمام تلاش بعد از وقوع سیلاب بر این بوده که راه‌های روستایی باز و از مسدودی بودن خارج شود.

معاون هماهنگی و امور عمرانی استانداری مازندران با اشاره به اینکه تردد در راه‌های روستایی برقرار است، گفت: در حال حاضر حداقل عرض برای تردد یک اتومبیل در شهرهای بالادست از جمله سوادکوه شمالی، سوادکوه، میاندرود، ساری، نکا و بهشهر برقرار است.

رازجویان با بیان اینکه در این شهرها هم راه‌های رانشی زیاد بوده است، خاطرنشان کرد: حجم رانش بالایی در منطقه وجود داشته که برای پایداری از خاک بالادست برداشت و در پایین دست نیازمند دیوارسازی برای تحکیم است.

وی با اشاره به اینکه اتمام اقدامات عمرانی نیاز به اعتبار بالایی دارد، افزود: منتظریم تا دولت به دستگاه‌های اجرایی اعتبار تزریق کند تا پایداری این جاده‌ها به مانند قبل از سیل شود و به دلیل اینکه حجم بارش و رانش زیاد بوده برای حفظ پایداری این مناطق تخصیص بودجه قابل توجهی مورد انتظار است.

معاون هماهنگی و امور عمرانی استانداری مازندران در مورد پرداخت خسارت اعم از تسهیلات بلاعوض و وام‌های کم بهره به مردم، بیان کرد: تمام بانک‌های عامل پای کار هستند اما به دلیل ایرادی که در سامانه‌ی بانکی و لحاظ نشدن این برنامه در سیستم برنامه‌ای بانک وجود داشت با مشکل رو به رو شده که به مرکز اعلام شد اما اقدامی جدی صورت نگرفت و با کندی مواجه است.

رازجویان با بیان اینکه مسئولین بانک‌های استان تا پاسی از شب در باجه‌ها می‌مانند و اطلاعات را به صورت دستی وارد می‌کنند، تصریح کرد: امیدواریم با اعمال برنامه از سوی مرکز بر سرعت این روند تسریع یابد اما در بخش کشاورزی مبالغی پرداخت شده است.

وی ادامه داد: در تسهیلات بلا عوض و کم بهره نزدیک به ۳ هزار پرونده وارد سامانه سجاد شده و در دست اقدام است، همچنین با توجه به اینکه ورود این اطلاعات به سامانه سجاد زمان بر است برای استفاده از زمان حداقلی هر شهرستان را مکلف کردیم که حداقل با ۵ کاربر اطلاعات را در سامانه سجاد وارد کنند.

معاون هماهنگی و امور عمرانی استانداری مازندران در مورد میزان کمک‌های بلا عوض و تسهیلات کم بهره به مردم خاطرنشان کرد: تاکنون نزدیک به ۹ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به صورت بلاعوض اعتبار داده شد و بیش از ۱۲ میلیون تومان نیز تسهیلات کم‌بهره به مردم پرداخت شده است.

رازجویان در مورد تخصیص زمین برای افرادی که دچار خسارت ۱۰۰ درصدی تخریب منازل مسکونی خود پس از سیل شدند که در برخی موارد نیز به دلیل رانش زمینی هم برایشان نماند، گفت: تا این لحظه برای شهر پل سفید و شیرگاه، زمین در نظر گرفته شد که از هفته گذشته در دستور کار بنیاد مسکن قرار گرفت، همچنین با شهرداری هم هماهنگی‌های لازم در جهت صدور پروانه رایگان انجام شده است.

وی تصریح کرد: تنها در شهر زیرآب تخصیص زمین‌ها نیازمند هماهنگی با منابع طبیعی است که با توجه به وعده داده شده از سوی مدیر کل منابع طبیعی تا هفته‌ی آینده این امر محقق می‌شود.

معاون هماهنگی و امور عمرانی استانداری مازندران با اشاره به اینکه زمین‌هایی که دولت به صورت رایگان واگذار می‌کند، عرصه‌هایی است که در اختیار اداره کل راه و شهرسازی استان به نمایندگی از سازمان ملی زمین و مسکن کشور در اختیارشان قرار می‌دهد، خاطرنشان کرد: عرصه‌ها در مازندران محدود و از ارزش بالایی برخوردار است در این راستا در عرصه‌های واگذار شده واحدهای مسکونی با سقف ۳ طبقه ساخته خواهد شد تا سر پناهی برای افراد خسارت دیده باشد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.