پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

توپ تکمیل نیروگاه زباله‌سوز ساری در زمین شهرداری

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز:  بازدید از نیروگاه زباله سوز ساری یکی از برنامه های اولویت دار در سفر دکتر نوبخت بود که در همان روز نخست و ساعت اولیه ورودش به مازندران محقق شد. معاون رییس جمهوری در این بازدید تاکید کرد که بودجه مورد نیاز برای تکمیل این طرح زیست محیطی به صورت کامل تامین خواهد شد.

طرح ساخت نیروگاه زباله سوز ساری از مصوبات دولت وقت بود که کلنگ آن سال ۸۸ کلنگ به زمین زده شد ولی وجود اختلاف نظر در انتخاب محل ، نگرانی های زیست محیطی و تامین نشدن بودجه مورد نیاز سبب شد تا این طرح برای مدت ها بر روی کاغذ باقی بماند و اقدام خاصی برای اجرای آن انجام نشود.

این نیروگاه با ظرفیت حدود ۴۵۰ تن فرآوری زباله هم اکنون با میانگین پیشرفت فیزیکی ابینه ۴۰ درصد و خرید تجهیزات حدود ۶۶ درصد در دست اجرا است. در قانون بودجه سال ۹۹ نیز برای تکمیل این پروژه زیست محیطی حدود ۸۵۰  میلیارد ریال اعتبار ریالی و ۴.۷ میلیون یورو اعتبار ارزی جهت خرید تجهیزات مصوب شد.
بر اساس آخرین گزارش ، برای تکمیل این نیروگاه حدود ۲ هزار میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است که در معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه در سفر اخیرش به مازندران و پس از بازدید از روند اجرایی اعلام کرد که تمام اعتبار مورد نیاز طبق نظر کارشناسی و متناسب با پیشرفت فیزیکی پرداخت خواهد شد.

دکتر نوبخت در این بازدید اظهار داشت : نگرانی سازمان برنامه و بودجه این است که با  وجود تامین اعتبار، پیمانکار نتواند این پروژه را در موعد مقرر که پایان سال جاری است ، تکمیل کرده و تحویل شهرداری دهد.
وی افزود : تخصیص اعتبار منوط به تعهد مدیران پروژه از جمله شهرداری ساری و استانداری مازندران به عنوان ناظر است و در صورت تعهد تمام اعتبار مورد نیاز تامین و پرداخت خواهد شد.
رفع دغدغه مالی از نیروگاه زباله سوز ساری 
اگرچه در قانون بودجه سال ۹۹ کل کشور برای تکمیل این پروژه اعتبار مورد نیاز ۸۵۰ میلیارد ریالی و ۴.۷ میلیون یورویی پیش بینی شده ، ولی تا پیش از بازدید دکتر نوبخت ، با توجه به محدودیت های مالی دولت ناشی از تحریم ظالمانه نگاه بدبینانه ای از سوی کارشناسان مالی و حتی مسئولان استانی برای تحقق آن وجود داشت. با این وصف ، سفر اخیر رییس سازمان برنامه و بودجه به مازندران و بازدید از این پروژه زیست محیطی و تاکیدش بر تامین کامل اعتبارات مورد نیاز در سال جاری به شرط پایان پروژه تا دهه فجر و یا حداکثر پایان سال ، نه تنها بر نگرانی های موجود خط بطلان کشید ، بلکه این بار توپ را در زمین مسئولان مازندران بویژه شهرداری ساری انداخته است.

دکتر نوبخت در بازدیدش گفت که از نظر سازمان برنامه و بودجه تمامی اعتبار مورد نیاز برای تکمیل نیروگاه زباله سوز ساری از سوی دولت در قالب بودجه ۹۹ تامین شد و این پروژه مشکل مالی ندارد.
معاون رییس جمهوری تنها نگرانی دولت را عدم تکمیل نیروگاه با وجود تامین اعتبار در سال جاری دانست و تاکید کرد : طرح های زیست محیطی استان های شمالی از جمله پسماند در اولویت برنامه های دولت قرار دارد.

رییس سازمان برنامه و بودجه از پیمانکار نیروگاه زباله سوز ساری خواست تا کارش را برای تکمیل این پروژه سرعت بخشد.
بهانه‌ای فراتر از بودجه

اکنون که با بازدید معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه ، نگرانی ها در باره تامین اعتبارات مورد نیاز تکمیل نیروگاه زباله سوز رفع شده ، زمزمه هایی مبنی بر ” چند وجهی بودن ” مشکلات تکمیل این طرح زیست محیطی به گوش می رسد.

یکی از مشاوران طرح ساخت نیروگاه زباله سوز ساری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا مهم ترین مشکل اصلی تاخیر در تکمیل این پروژه را در مقایسه با نیروگاه زباله سوز نوشهر ، عدم تامین بموقع اعتبارات تا پیش از سال ۹۹ و وجود ناهماهنگی در دستگاه های مرتبط  برشمرد.

نیروگاه زباله سوز نوشهر هم یکی از طرح هایی بود که هفته پیش با حضور دکتر نوبخت به صورت آزمایشی کارش را شروع کرد.

این مشاور به شرط این که نامش در گزارش ذکر نشود ، افزود : عملیات اجرایی این پروژه حدود ۱۱ سال قبل با پیش بینی اعتبار حدود ۳۰۰ میلیارد ریالی شروع شد ولی با تاخیری که در تامین اعتبار در این مدت صورت گرفت حالا با هزینه ای بالغ بر سه هزار میلیارد در حال تکمیل شدن است.

وی هشدار داد : چنانچه باز هم در سال جاری این پروژه تکمیل و بهره برداری نشود، حداقل ۲۰ تا ۳۰ درصد به هزینه ساخت آن اضافه می شود که هزینه تحمیلی به بیت المال محسوب خواهد شد.

این مشاور گفت : در مدت اجرای این طرح بارها مسئولان مختلف کشور از آن بازدید کردند و هر بار نیز وعده تامین اعتبار دادند که سرانجام تمامی این وعده ها ، دادن قطره چکانی اعتبارات بود تا این که از سال گذشته با پیگیری استاندار بومی مازندران اعتبار خوبی از سوی دولت به این پروژه داده شد و نتیجه آن نیز سرعت در اجرا بود.
وی افزود : هم اکنون تجهیزات این پروژه تا ۹۲ درصد به طور کامل در داخل استان حمل شده و بقیه نیز حتی اگر با تاخیر برسد به خاطر این که می توانیم از تجهیزات سایر پروژه های مشابه در دست ساخت که پیشرفت کمتری دارند ، استفاده کنیم ، مشکلی نخواهیم داشت.

این مشاور ساخت نیروگاه ساری گفت : تامین اعتبار یک وجه مهم و تاثیر گذار در سرعت اجرای پروژه محسوب می شود و وجه دیگر آن همکاری سایر دستگاه های مرتبط و خدمات رسان اعم از برق، آب و گاز است که باید بموقع این خدمات را تامین کنند و اگر این دستگاه ها متناسب با پیشرفت فیزیکی کار ، این خدمات را ارایه نکنند، باز هم پروژه سروقت تکمیل نمی شود.
وی یادآور شد : در شرایط فعلی پیشنهاد این است که با حضور مدیران تمام دستگاه هایی را که به نوعی دخیل در امر ساخت و تکمیل نیروگاه زباله سوز محسوب می شود نشستی با حضور استاندار برگزار شود و نماینده عالی دولت در استان به همه آنها دستور دهد تا نیاز این نیروگاه را در حوزه مالی – خدماتی تامین کنند و با هماهنگی و همراهی تمام دستگاهها قطعا پروژه پیش از پایان سال ۹۹ تکمیل و به بهره برداری می شود.

آزمایش مدیریت شهری ساری
فرماندار ساری هم به خبرنگار ایرنا گفت : نیروگاه زباله سوز شهر ساری یکی از پروژه های اولویت دار برای استان محسوب می شود که برای تسریع در ساخت آن تمام استان بسیج شده است.
عباسعلی رضایی افزود : در یک سال اخیر اجرای این پروژه با حمایت استاندار مازندران و اختصاص بودجه از سوی دولت نسبت به گذشته شتاب بیشتری گرفت و امیدواریم  در موعد مقرر به پایان برسد.
وی گفت : در شرایط فعلی با وعده معاون رییس جمهوری و رییس برنامه و بودجه این پروژه مشکل مالی ندارد و باید تمام امکانات و تجهیزات پیمانکار با هدایت کارفرما که شهرداری ساری است برای سرعت بخشیدن به این پروژه برای تکمیل تا پیش از پایان سال به کار گرفته شود.

رضایی افزود : هم اکنون توپ در زمین شهرداری به عنوان کارفرما قرار دارد و با نیازی که برای تکمیل این پروژه وجود دارد ، قطعا شهرداری به عنوان کارفرما نیز تمام توان خود را برای نظارت بر اجرای پروژه تا تکمیل شدن در زمان مقرر به کار می گیرد.
رییس اداره فنی و عمران شهرداری ساری نیز گفت : با تامین بموقع اعتبار نیروگاه ، این پروژه زیست محیطی تا پیش از سال جاری تکمیل و به بهره برداری می رسد .
علیرضا سعیدی افزود : در شرایط فعلی این پروژه از پیشرفت فیزیکی خوبی برخوردار است و تمام تجهیزات مورد نیاز برای تکمیل به استان حمل شده و تاخیر در ساخت پروژه در سنوات گذشته نیز به دلیل مشکل مالی بود.
وی تاکید کرد : با سفر معاون رییس جمهوری و رییس  سازمان برنامه و بودجه و تعهد پرداخت تمام و کمال اعتبار مورد نیاز نیروگاه ، در صورتی که وعده محقق شود ساخت نیروگاه تا پایان سال جاری خاتمه می یابد و ما در شهرداری مشکلی نداریم .

ضرورت توجه شهرداری به تامین مشروط اعتبار  
مدیرکل برنامه و بودجه مازندران هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از مجموعه دست اندرکاران ساخت نیروگاه زباله سوز ساری خواست تا به شرط معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه بطور دقیق توجه کنند و آن هم تعهد سپاری برای تکمیل و تحویل نیروگاه تا پایان سال جاری است.

مفید غلامی راد افزود : تمام پروژه هایی که دکتر نوبخت بازدید کردند و حتی برخی پروژه های زیرساختی اعتبار می گیرند، ولی پروژه هایی اعتبار تکمیلی خواهند گرفت که کارفرمایانشان متعهد شوند که این پروژه تا پایان سال جاری به بهره برداری می رسد.
وی توضیح داد : به هر حال دولت در شرایط سخت مالی  قرار دارد و باید اعتبار مالی به سمت پروژه های سوق داده شود که تکمیل و مردم بتوانند از خدمات آن بهره مند شوند و به نوعی به ارزش افزوده برسند و در غیر این صورت اعتبار در حد قانون بودجه به پروژه ها داده می شود.
غلامی راد اظهار داشت : در روزهای آینده نشست هایی را با کارفرمایان پروژه هایی که دکتر نوبخت در سفر به مازندران بازدید کرد و قول پرداخت اعتبار تکمیلی داد ، برگزار می کنیم و در صورت تعهد سپاری کارفرمایان این پروژه ها که همان دستگاه های متولی دولتی یا عمومی هستند ، بودجه مورد نیاز تخصیص داده می شود.
معاون رییس جمهوری و رییس برنامه و بودجه ۲۲ و ۲۳ مرداد ماه جاری در سفر به مازندران از ۱۰ پروژه زیرساختی اعم از جاده دسترسی فرودگاه بین المللی، تصفیه خانه فاضلاب ، کتابخانه و تالار مرکزی ، بیمارستان ۳۷۰ تختخوابی و سالن ورزشی ۶ هزار نفری ماهفروجک و نیروگاه زباله سوز شهرستان ساری ، بیمارستان جایگزین رازی قائمشهر، سد پلاستیکی محمود آباد، تصفیه خانه شهرهای گروه الف در بابل و چندین پروژه دیگر عمرانی و زیرساختی مازندران که دارای پیشرفت فیزیکی بالای ۸۰ درصد هستند بازدید کرد.
دکتر نوبخت در مجموع برای اجرا و تکمیل این پروژه ها حدود پنج هزار و ۷۷۰ میلیارد ریال اعتبار پیش بینی کرد که تخصیص آن را منوط به تعهد سپاری دستگاه های متولی به عنوان کارفرما برای بهره برداری از آن تا پایان سال جاری دانست.
علاوه بر این ، در این سفر ۱۴ هزار میلیارد ریال اعتبار در قالب تسهیلات بانکی برای اجرای ۱۸ طرح تولیدی و صنعتی در قالب جهش تولید نیز مصوب شد که در صورت تامین اعتبار و بهره برداری برای حدود پنج هزار نفر ایجاد اشتغال می شود.
در مجموع هم اکنون در استان مازندران پنج هزار طرح نیمه تمام وجود دارد که برای تکمیل آنها با نرخ تورم سال ۹۹ حدود ۷۰ هزار میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است./ ایرنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.