پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

تولد نخستین گوساله گوزن زرد ایرانی در پناهگاه حیات وحش مازندران

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز: به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، حسینعلی ابراهیمی‌کارنامی از تولد نخستین گوساله گوزن زرد ایرانی در پناهگاه حیات‌وحش‌ دشت‌ناز خبر داد، اظهار کرد: تعداد گوزن‌های زرد ایرانی این پناهگاه به ۴۴ راس رسیده است.

مدیرکل محیط زیست مازندران با اعلام اینکه سال گذشته با توجه به نظارت‌های انجام شده ۹ راس به جمعیت گوزن‌های زرد ایرانی در این پناهگاه اضافه شده است، گفت: برنامه حفاظت برای حفظ گوزن‌ها با تدابیر و شدت بیشتری در فصل زایش به صورت شبانه‌روزی در منطقه انجام می گیرد.

مدیرکل محیط زیست مازندران خاطر نشان کرد: نخستین گوساله گوزن زرد ایرانی سال گذشته در دوم اردیبهشت ماه متولد شده است.

به گزارش فارس پیش از رسانه‌ها از تولد نخستین گوزن زرد در ارسنجان خبر داده  بودند.

در خبری منتشر شده به نقل از ابراهیمی رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ارسنجان یک راس گوزن زرد ایرانی در مجموعه حفاظت شده این شهرستان متولد شده است.

گوزن زرد ایرانی بزرگتر از شوکا و کوچکتر از مرال است و خال‌های سفید روی پشت و پهلوهایش آن را کاملاً از این نوع گوزن متمایز می‌کند.

گوزن‌های زرد نر شاخ‌های بلند و نسبتاً پهنی دارند و رشد شاخ‌ها از یک سالگی به بعد شروع می‌شود، ولی شاخک‌ها از دو سالگی ظاهر می‌شود.

در اواخر فصل زمستان شاخ‌ها می‌افتند و شاخ‌های جدید بلافاصله شروع به رشد می‌کنند و در تابستان تکمیل می‌شوند.

رنگ پشت و پهلو‌ها در این فصل زرد متمایل به قرمز و زیر بدن و کفل‌ها و دم سفید است و در قسمت پشت و پهلو‌ها خال‌های سفید مشخصی دارد.

گوزن زرد ایرانی کمی بزرگتر از گوزن زرد اروپایی است و دارای طول سر و تنه میان ۱۵۰ تا ۲۰۰ سانتی‌متر، دم ۱۶ تا ۲۰ سانتی متر و ارتفاع ۸۵ تا ۱۱۰ سانتی متر است و این حیوان وزنی برابر با ۵۰ تا ۱۳۰ کیلوگرم دارد.

 منطقه حفاظت شده دشت‌ناز در ۲۵ کیلومتری شمال شرق ساری واقع است و در این منطقه ۴۴۷ گونه گیاهی شامل ممرز، راش، توسکا، انجیلی ولیلکی رویش دارد.

مازندران دارای ۴ پناهگاه حیات‌وحش در میانکاله بهشهر،  سمسکنده، فریدونکنار و دشت‌ناز  است.

 /۸۶۰۰۴/ج/و

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.