پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

تهیه طرحی جامع برای مرمت برج تاریخی رسکت دودانگه

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه نیوز ،مهدی ایزدی معاون میراث فرهنگی مازندران با بیان اینکه برج رسکت جزو قدیمی‌ترین آثار شاخص استان است که جایگاه مهمی در معماری برج‌های   آرامگاهی بعد از اسلام دارد، گفت: طرح جامع مرمت برج رسکت تهیه شده است.

او با اشاره به تزئینات گچ‌بری و کتیبه‌هایی با خط پهلوی و کوفی و آجرکاری این برج در بستر شهر تاریخی پریم، افزود: این بنا در سال‌های متمادی قبل و بعد از انقلاب مرمت شده و از سال ۸۵ با آغاز به کار پروژه برج‌های آرامگاهی در مازندران، مطالعات علمی و حفاظت و مرمت آن به‌صورت تخصصی در دستور کار قرار گرفت.

معاون میراث فرهنگی مازندران گفت: در این سال‌ها اقداماتی همچون، تهیه طرح مرمت، فتوگرامتری، اسکن سه‌بعدی و مطالعات آزمایشگاهی صورت گرفت.

او افزود: مرمت تزئینات و ایجاد پوشش حفاظتی حلب پوش به‌عنوان یک اقدام موقت و حفاظت اضطراری در راستای جلوگیری از تخریب بیشتر این بنا انجام شد.

ابوالفضل نیکوبیان ناظر مرمتی برج رسکت گفت: در راستای تکمیل فرایند مرمت علمی این بنا، جمع‌آوری و حذف پوشش موقت و بازسازی حفاظتی گنبد داخلی بر اساس قوس و شواهد موجود آهیانه با حفظ قسمت‌های باقی‌مانده اصیل گنبد، تمامی اقدامات مرمتی دهه‌های گذشته در سال ۹۷ و ۹۸ آغاز شد.

او افزود: برگشت‌پذیر بودن و سبک‌سازی روش اجرا و استفاده از مصالح همگون با کالبد تاریخی این بنا از جمله ویژگی‌های مرمت علمی این برج بوده است.

نیکوبیان گفت: طرح بازنگری گنبد بیرونی و بهسازی محوطه پیرامون این برج در راستای مرمت جامع و نهایی، از سوی مشاوران تخصصی در حال تهیه است.

ناظر مرمتی برج رسکت افزود: ۹ داربست‌های موجود روز سه‌شنبه ۱۱ شهریور پس از تکمیل مطالعات مشاوران در طرح نهایی، به‌ طور کامل جمع‌آوری شد تا این اثر باشکوه در روستای رسکت و بخش دودانگه شهرستان ساری، نمایانگر فعالیت حوزه تخصصی میراث‌فرهنگی در طول یک قرن باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.