پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

تهدید جانی برای برخورد با سودجویان تخلیط برنج/ ۱۰۰میلیون تومان سود از هر 10 تن برنج

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز:

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان بابل، حسن قربان‌زاده توری امروز در نشست با خبرنگاران با اشاره به اینکه باید به بخش کشاورزی و کارخانه‌داران شریفی که در این امر فعالیت می‌کنند، اعتبار بخشید، اضافه کرد: در بخش تولید و صنایع تبدیلی باید نوسازی و استفاده از تکنولوژی روز با حمایت دولت انجام گیرد که تابه حال انجام نشده است.

وی بیان کرد: موضوع دیگر اینکه کوتاه شدن بوروکراسی اداری و تسهیلات ارزان‌قیمت باید توسط جهادکشاورزی صورت گیرد.

*کشاورزی در مقایسه با بنگاه‌داری و دلالی به‌صرفه نیست

مدیرعامل اتحادیه شالیکوبی‌داران بابل با اشاره به اینکه کشاورزی در مقایسه با بنگاه‌داری و دلالی به‌صرفه نیست، بیان کرد: شهرستان بابل با ۴۷هزار هکتار زمین کشاورزی زیرکشت برنج در مقام نخست استان قرار دارد.

*۲۵ درصد سطح تولید برنج مازندران در بابل

مدیرعامل اتحادیه شالیکوبی‌داران بابل با اعلام اینکه ۲۵ درصد سطح تولید برنج استان در بابل است، اظهار کرد: بابل، از لحاظ سطح کشت برنج در کشور پس از رشت، مقام دوم را دارد اما از لحاظ میزان تولید برنج، بابل رتبه نخست کشور را دارد.

قربان‌زاده یادآور شد: پیش‌بینی می‌کنیم با توجه به وضعیت خوب آب و هوایی، در کشت دوم ۷۰ درصد زیر کشت داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در سه استان شمالی ( مازندران، گلستان و گیلان) ۸۵۰ هزار تن برنج و ۱.۴ میلیون تن شلتوک تولید می‌شود که ۳۲۰ هزار تن آن مربوط به بابل است، تصریح کرد: اگر در استان‌های شمال کشور (گیلان، گلستان و مازندران)، خوزستان، فارس و برخی شهرستان‌های خراسان کشت برنج با مدیریت درست کشت برنج داشته باشیم، در حوزه تولید برنج خودکفا می‌شویم.

 

مدیرعامل اتحادیه شالیکوبی‌داران بابل ادامه داد: حدود ۱.۲ هزار تن برنج سفید نیاز داریم که با احتساب تولید کشور، حدود ۴۰۰هزار تن کسری برنج داریم.

*مکانیزه کردن برداشت برنج؛ پیشنهاد جبران کسری برنج

قربان‌زاده با بیان اینکه پیشنهاد ما برای جبران کسری، مکانیزه کردن برداشت برنج است، افزود: کمباین‌ها باید مدرن شود، با واردات کمباین‌های چینی دست چندم، ۲۰ درصد ضایعات تولید برنج در کمباین‌ها داریم.

وی ادامه داد: در کارخانه‌های شالیکوبی سنتی (۱۵ درصد) و کارخانه‌های مدرن (۵ درصد) شکستکی و ضایعات برنج داریم.

مدیرعامل اتحادیه شالیکوبی‌داران بابل با اشاره به اینکه در مازندران هزار و  ۲۳۰ کارخانه برنج داریم که ۶۰ درصد آنها به‌صورت سنتی فعالیت می‌کنند، بیان کرد: اگر دولت برای مکانیزه کردن کارخانه‌ها تسهیلات دهد، ما در تولید برنج به لحاظ جلوگیری از هدررفت آن، خودکفا می‌شویم.

*واردات برنج ۳ برابر نیاز داخل کشور است

قربان‌زاده یادآور شد: متاسفانه  ۳ برابر نیاز داخل کشور، یعنی ۱.۲ میلیون تن برنج خارجی وارد کشور می‌شود.

 

*۶۰ درصد برنج اضافه کشور برای تخلیط وارد شمال کشور می‌شود

وی با بیان اینکه ۶۰درصد برنج اضافه کشور برای تخلیط وارد شمال کشور می‌شود، افزود: در موضوع برخورد با تخلیط برنج، برخوردهایی صورت می‌گیرد اما  جریمه‌هایی که انجام می‌شود بسیار کمتر از سود آنها است.

قربان‌زاده اظهار کرد: متاسفانه در موضوع برخورد با تخلیط برنج، حتی تهدید جانی شدم؛ در یک کامیون ۱۰ تنی، ۱۰۰میلیون تومان سود تخلیط برنج است که برخورد ما باعث نگرانی سودجویان شد.

 

*کاهش ۵۰ درصدی تخلیط برنج

وی با اشاره به اینکه میزان تخلیط برنج پس از برخوردهایی که انجام شد  حدود ۵۰درصد کاهش داشته است، افزود: آمارهای بالایی که برخی مسؤولان برای نیاز کشور به برنج اعلام می‌کنند، در واقع کسب مجوز برای واردات برنج به کشور است.

مدیرعامل اتحادیه شالیکوبی‌داران بابل یادآور شد: ۲۳۰ کارخانه شالیکوبی در بابل داریم که ۱۱۰ کارخانه به‌صورت مدرن در حال فعالیت هستند.

* نیاز به اصلاح قوانین برای برنج‌های توقیف شده هستیم

قربان‌زاده با تاکید بر اینکه نیاز به اصلاح قوانین برای برنج‌های توقیف شده هستیم، خاطرنشان کرد: به طوری‌که برنج‌های توقیف شده به متخلف برگشت داده نشود.

 /۸۶۰۳۴/ج


ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.