پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

تلف شدن ۱۵ هزار قطعه از پرندگان در تالاب میانکاله

0

 معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور از تلف شدن ۱۵ هزار قطعه از پرندگان مهاجر در تالاب میانکاله شهرستان بهشهر از ۲۰ دی ماه سالجاری تاکنون خبر داد.

علی‌صفر ماکنعلی شامگاه چهارشنبه ۱۶ بهمن ماه در مصاحبه با صدا و سیمای مازندران در مورد علت نهایی تلف شدن پرندگان در تالاب میانکاله اظهار کرد: آخرین شمار پرندگان تلف شده ۱۵ هزار قطعه پرنده بوده که از ۲۰ دی ماه تاکنون  جمع‌آوری شده است.

وی با بیان اینکه علت این تلفات سم بوتولیسم بوده است، تصریح کرد: تمام فرضیه‌هایی که ممکن بود باعث این رخداد شود، در ۵ سطح آزمایشگاهی مورد بررسی قرار گرفت ودر اولین سطحی که بررسی کردیم آزمایش در مورد بیماری آنفلوآنزا و ‌نیوکاسل بود که در کمتر از ۲۴ ساعت در سه سطح آزمایش و این فرضیه رد شد.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور خاطرنشان کرد: موضوع دوم بحث فرضیه آفت‌کش‌ها وسمومی که توسط مزارع وارد تالاب شده  بود که این سموم در پیشرفته‌ترین آزمایشگاه‌های کشور به‌صورت تخصصی مورد بررسی قرار گرفت و ‌بحث سموم و آفت‌کش‌ها را بر روی بیش از ۲۰۰ نمونه مختلف کار کردیم و این فرضیه نیز منتفی شد.

ماکنعلی در مورد شایعه پراکنی در مورد طاعون پرندگان نیز که در فضای مجازی منتشر شده گفت: ما با جنگ رسانه‌ای مواجه هستیم به‌طوری که برخی شبکه‌های خارجی بحث وبای مرغان را مطرح می‌کنند اما ما در سطوح مختلف با روش‌های بسیار تخصصی تست کردیم و بحث وبای پرندگان کاملا منتفی است.

وی ادامه داد: بیش از ۱۹۸ تست نیز انجام شده که عواملی که می‌توانست ویروسی، قارچی و باکتریایی باشد را به‌طور کامل منتفی کرد و براساس یک روش کاملا آزمایشگاهی پیشرفته در آزمایشگاه مرجع ملی مطالعات کار گروهی تست شد، آنچه که باعث این رخداد شده تغییرعوامل زیست محیطی در اکوسیستم بوده است که باعث شده تغییر دما، کاهش اکسیژن و ‌کاهش عمق آب نسبت به سال‌های گذشته در مرداب میانکاله دمای آب بسیار بالا رود و تغییرات اکوسیستم منجر به ایجاد سموم بایتوکسین‌ها  که سه دسته هستند، شود.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور افزود: براساس مطالعات وسیعی که انجام شد تلفات از ۲۰ دی ماه آغاز شده و معمولا از مقدار کم شروع و به مقدار حداکثری رسیده و نهایتا به حد پایان ‌می‌رسد.

ماکنعلی تصریح کرد: دربازدیدی که چهارشنبه عصر۱۶ بهمن ماه از منطقه میانکاله داشتیم، بحث بایتوکسین و بوتولیسم به طور کامل تایید شد و تست فلزات سنگین آب نیز انجام شده است.

وی در پاسخ به اینکه چرا تنها پرنده‌ها تلف شدند و آبزیان دچار تلفات نشدند، گفت: آبزیان نسبت به این موضوع هیچ گونه حساسیتی ندارند و این سم در جمعیت قابل توجهی از خرگوش مورد آزمایش قرار گرفت اما هیچ اتفاقی نیافتاد.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور ادامه داد: مجموعه از عوامل یافته‌های بالینی، کالبد گشایی، آزمایشگاهی و جمع‌آوری وتحلیل داده‌های نتایج آزمایشگاهی که یک فرایند ‌کلاسیک وحرفه‌ای است این را به‌طور یقین به ما می‌گوید ‌که عامل این اتفاق تغییرات اکوسیستمی بوده و باید توجه ویژه‌ای به منطقه شود.

ماکنعلی اظهار کرد: به‌صورت فصلی باید فاکتورهای فیزیکی و شیمیایی تالاب مورد بررسی قرار گیرد، تالاب یک موجود زنده است که تمامی فاکتورها در محیط باید اندازه‌گیری شود ودر صورت تغییر فاکتورها باید کمک کرد تا  فاکتورهای حیاتی تالاب همیشه حالت پایداری را داشته باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.