پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

تغذیه و روزه‌داری در بحران کرونا

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز:

به گزارش خبرگزاری فارس از ساری، ابراهیم مهدوی اظهار کرد: در سال‌های اخیر کلینیک‌های روزه‌داری در سراسر دنیا  توسط دانشگاه‌های معتبر برای ارتقای سلامت مردم با نگاه ویژه تخصصی برنامه‌ریزی‌های کلانی کردند و در این راستا تحقیقات زیادی صورت گرفتع و نقش آن در ارتقاء سلامت به اثبات رسیده است. 

وی افزود: امسال با توجه به شیوع کرونا در کشور و پاندمی جهانی این بیماری تحقیقات کامل در خصوص روزه‌داری توجه ویژه‌ه‌ای را می‌طلبد اما با این اوصاف و شرایط مذهبی و دینی، لزوم اجرای واجبات ضروری است تا توجه ویژه به تقویت سیستم ایمنی صورت گیرد و علاوه بر حفظ آرامش و دوری از استرس و خواب منظم و کافی و فعالیت بدنی روزانه در ایام ماه مبارک،  رعایت اصول صحیح تغذیه در وعده‌های افطار و سحری در اولویت قرار گیرد تا بدن دچار کمبود مواد مغذی، ریز مغذی‌ها و کم آبی نشود.

 کارشناس مسوول تغذیه شبکه بهداشت و درمان شهرستان سوادکوه اضافه کرد: افراد مبتلا و کسانی که در دوران نقاهت بسر می‌برند روزه‌داری برای آنها توصیه نمی‌شود اما افراد سالم با رعایت تعادل و تنوع با استفاده از گروه‌های مختلف غذایی با توجه به هرم تغذیه علاوه بر تأمین نیازهای تغذیه‌ای می‌توانند به اصلاح الگوی غذایی اقدام کرده؛ چرا که در این روزها با توجه به قرنطینه بسیاری از افراد با اضافه وزن و چاقی و از سوی دیگر نیازمندان با کمبود دریافت ریز مغذی‌ها مواجه بوده که ماه مبارک رمضان فرصت مناسبی برای این مهم خواهد بود.
مهدوی بیان کرد: افطار این زیباترین لحظه روزه‌داری شروع آن با آب جوشیده ولرم و خرما، چای کمرنگ، شیر گرم، مقداری نان و پنیر کم نمک وکم چرب، فرنی کم شکر، سوپ یا آش پر سبزی و رقیق بهترین غذا برای افطار است.
وی افزود: بجای قند و شکر که سبب تضعیف سیستم ایمنی می‌شود، و کشمش، مویز، توت، خرما، به‌میزان متعادل مصرف شود.
کارشناس مسوول تغذیه شبکه بهداشت و درمان شهرستان سوادکوه ادامه داد: برای افطاری، افرادی که تمایل به مصرف سبزی‌های پخته، سیب‌زمینی آب‌پز، همراه با تخم‌مرغ آب‌پز دارند می‌تواند وعده مناسبی باشد.
مهدوی تصریح کرد:  پس از افطار تا سحر مصرف آب فراوان، آب میوه خانگی، دم نوش گیاهی، و شربت‌های سنتی کم شکر توصیه می‌شود تا دچار کمی آبی نشوید، زیرا کم آبی، بدن را دچار آسیب کرده و سبب تضعیف سیستم ایمنی می‌شود.
وی یادآور شد:  پس از افطار تا سحر مصرف ۳ تا ۴ سهم میوه موجب دریافت ویتامین‌ها و املاح، برای تقویت سیستم ایمنی بدن ضروری است.
کارشناس مسوول تغذیه شبکه بهداشت و درمان شهرستان سوادکوه اظهار کرد: برای وعده سحری از غذاهای گرم و تازه که در هنگام سحر بصورت متنوع، البته به‌صورت کم نمک و کم چرب تهیه شده، به‌عنوان اصلی‌ترین وعده غذایی این ماه با آرامش کامل میل شود.
مهدوی اضافه کرد: سحری می‌تواند به‌صورت یک صبحانه کامل یا یک ناهار متوسط  با استفاده از گروه نان و غلات ، شیر و لبنیات یا گوشت و چاشنی ها، همراه با سالاد یا سبزی خوردن باشد.
وی بیان کرد: توصیه می‌شود در وعده سحری مصرف چای محدود شود چون مدر بوده و سبب کم آبی می‌شود و حتماً ماست در این وعده مصرف شود که سبب سیری و پیشگیری از تشنگی می‌شود.
کارشناس مسوول تغذیه شبکه بهداشت و درمان سوادکوه با اشاره به  محدودیت در مصرف زولبیا بامیه، حلواهای شیرین و چرب، سس مایونز، سوسیس کالباس و غذا های آماده در این ماه مبارک، اظهار کرد: هنگام سحری از خوردن غذاهای خشک مانند کوکو سیب زمینی، کوکوسبزی، کتلت، انواع کباب‌های گوشت قرمز، جوجه کباب که موجب تشنگی شدید می‌شود، خودداری شود. 
 /۸۶۰۳۴/ج

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.